V dubnu hudební soubor Ensemble Opera Diversa připravuje velkou řádku akcí. Diváci a posluchači se můžou těšit na operní představení pro děti i pro dospělé. Milovníci soudobé klasické hudby na řadu koncertů. Co se konkrétně chystá i jak soubor funguje, jsme se ptali scénografky Sylvy Markové.

Ensemble Opera Diversa je brněnskou stálicí, ale přesto – představila byste nám jej více?
Je to stálice dvacetiletá, loni jsme oslavovali. Opera Diversa se začala formovat před čtvrtstoletím, ale vznik spolku se datuje před 20 lety. Výjimečnost souboru je zčásti způsobena jeho trojjediností – autorské hudební divadlo, orchestrální nebo komorní koncerty s objevnou dramaturgií a koncerty komorního sboru Ensemble Versus.
Věnujete se vážné hudbě – převážně současné, což je pro spoustu lidí posluchačsky hůře uchopitelné. Co byste doporučila začátečníkovi v tomto odvětví?
Hlavně bych to nenazývala vážnou hudbou. 😊 Snažíme se diváka a posluchače přilákat a představit mu současnou klasickou hudbu v rozumnějším tvaru. Naše opery nebo miniopery nejsou těžké tříhodinové kusy, ale jsou kratší a často diváka rozesmějí. I koncerty jsou velice zajímavé, možná se zdají být vhodné pro náročnější posluchače, ale stačí jen, aby byli lidé otevření netradičním hudebním přístupům. Snažíme se také oslovovat mladé nebo méně známé skladatele, abychom je představili publiku.
Takže člověk, který ještě nikdy nebyl na tomto typu hudby, se bát nemusí?
Rozhodně se nemusí bát. Většinou naopak odchází nadšený a spokojený, často i rozesmátý. A to se týká jak koncertů, tak operních představení, kde si zakládáme na tom, že vážné věci musí být brány trošku s humorem.
Rovnou se tedy zeptám na poslední operu, Supergrrrls! Jaké jsou ohlasy od dětí a mládeže, pro které je určena?
Premiérové publikum bývá shovívavé, ale hned první repríza byla pro školy, což byl křest ohněm. Děti ale byly nadšené, dokonce televiznímu štábu, který o představení natáčel reportáž, odpovídaly, že by šly znovu. Snažili jsme se celou inscenaci připravit tak, aby se to malým divákům líbilo a zaujalo je to. Jsou tam rapové vsuvky, zábavné kostýmy, animované video a další snad vtipné prvky.
Připravujete vyloženě linku pro děti a mládež?
Už se tím směrem trochu ubíráme. V roce 2021 jsme uvedli Městská strašidla – cyklus tří minioper pro děti o strašidlech ve městě: Tramvajový upír, Časožrout v obchoďáku a Lebka v parku. Jde o práci tří hudebních skladatelů Zdeňka Krále, Ondřeje Kyase a Marka Doubravy na libreta Martina Kyšperského přímo pro dětské publikum tak do 10 let. Tady pomalu narážíme na hranici puberty a práce s teenagery je zase zcela jiná. Možná je nejlepší tuto skupinu vzít na naši „normální“ operu.
Když se vrátíme celkově k programu, je při pohledu na dubnové akce jasné, že na jaře nerozkvétá jenom příroda. Co se u vás chystá?
Co se týká opery, tak Supergrrrls! hrajeme v Divadle Radost 28. dubna a předtím 11. dubna uvádíme na Leitnerce Manželské miniopery. Společný večer tří nezávislých divadel (EOD, Divadlo Kjógen a Divadlo Líšeň) plný specifického humoru, kde se divák setká s třemi variacemi na japonské tradiční divadlo, můžete najít pod názvem Tři tváře japonské komedie. Od května začínáme s přípravami nové opery pro převážně dětského diváka Boža v říši Loutek. Je zčásti inspirovaná klavírním cyklem Loutky od Bohuslava Martinů, od jehož napsání letos uplyne rovných sto let. Co se týká koncertů, ráda bych vyzdvihla akci 7. dubna ve vile Löw-Beer, kde vystoupí Diversa Quartet s komponovaným večerem Tempus est iocundum brněnských skladatelů. Stálicí je i Hudební inventura, ta se uskuteční 29. dubna v koncertním sále Konzervatoře Brno.
Plánujete i letos pokračovat v dlouhodobých cyklech, jako je Hudební inventura?
Určitě ano. Hudební inventura a další cykly se nám osvědčily a divák či posluchač už je na ně zvyklý, takže v nich pokračujeme dále – letos si připomeneme osobnost Františka Gregora Emmerta, od jehož úmrtí uplyne deset let. Připravujeme i novinku – v rámci aktivit Fuchs 130 k výročí narození architekta Bohuslava Fuchse pořádáme 13. září v prostoru jídelny Masarykova studentského domova koncert pěti krátkých skladeb ve světové premiéře složených pro tuto příležitost – Zdi zní aneb Na zdraví, pane Fuchsi! Začátek akce je koncipovaný́ jako odpolední happening v přilehlém exteriéru domova, jehož součástí budou krátké připravené hudebně-dramatické intervence rozžívající pravidelnost fasády zadního traktu budovy.
Věnujete se divadelní scénografii a výpravě, dáváte tedy tvář celému dílu. Jak se hledá inspirace a zároveň shoda s režisérem/režisérkou a často i s tvůrci libreta a hudby?
To hodně záleží na konkrétním režisérovi či režisérce. Někdo přijde a řekne vám, co přesně potřebuje a chce. V Diverse se snažíme jít cestou společného hledání, až se nám výsledný tvar vyloupne. Je to velké štěstí, když najdete člověka, se kterým se vám dobře spolupracuje. A to se nám daří! Obecně chci, aby scénografie hru doplňovala, moc nečněla a zároveň šla po logice textu a hudby. Důležité pro mě je zachovat kouzlo či překvapení pro diváka. Nemám potřebu stavět divadlo do divadla, zaplňovat prostor uvnitř. Spíše si užívám prázdnější a funkční jeviště, kde každá část může znamenat více věcí.