Po dlouhé odmlce přichází velkolepý návrat. Brno bude letos poprvé od roku 2020 hostit prestižní závodní víkend MotoGP, který od 18. do 20. července opět přiláká fanoušky ze všech koutů planety a Masarykův okruh se na něj musí pečlivě nachystat. Co vše bylo potřeba před obnovenou premiérou mistrovství světa silničních motocyklů stihnout, představuje výkonný ředitel Automotodromu Brno Miroslav Bartoš.

Jak jste se od oznámení, že se MotoGP vrací, k celé situaci postavili?
Postavili jsme se k ní čelem. Velká cena se tady pět let nekonala, přičemž za tu dobu se požadavky promotéra i Mezinárodní motocyklové federace navýšily, takže jsme museli rychle reagovat. Necelý uplynulý rok byl skutečně hektický a úprav na trati i okolo ní jsme provedli daleko více než za předchozích 10 let.
Nedávno jste dokončili významnou rekonstrukci závodní dráhy. Co vše opravy zahrnovaly?
Hlavní částí byla obnova povrchu a položení nového asfaltu. Naposledy jsme takovou úpravu dělali v zimě 2008, což dokazuje, že povrch už skutečně měl svoje odžito. Splnili jsme požadavek na světelné signalizační LED panely podél trati, jež plně nahrazují vlajky. V některých zatáčkách jsme upravovali a doplňovali výjezdové zóny z kačírku a řešila se i parkovací místa v areálu, aby odpovídala požadavkům promotéra. Z méně viditelných věcí lze zmínit pořízení nového výtahu, rozvody elektřiny či úpravy sociálních zařízení.
I sám závodník Filip Salač si nový povrch při testovací jízdě pochvaloval. Jak pozitivní hodnocení přímo od jezdce potěší?
Jistě nás to těší, neboť jsme se s povrchem tratě v posledních letech potýkali. Nyní jsme dosáhli skutečně velmi dobré kvality z hlediska přilnavosti i rovinatosti celé dráhy. Proto doufáme, že kromě Filipa Salače budou spokojeni i všichni ostatní jezdci MotoGP a dalších závodních kategorií, kteří vyrazí o soutěžním víkendu do akce.
Organizačně se však zabýváte i řadou dalších věcí. Čím například?
Je toho spousta, co se musí domluvit. Pro diváky budou k dispozici velkoplošné obrazovky, občerstvení či stany u jednotlivých tribun. Dále se domlouvají služby security, spolupracujeme na organizaci dopravy s Policií ČR či koordinujeme činnosti se zdravotnickou záchrannou službou. Pro fanoušky je potřeba zajistit parkování, ale domlouváme se i na speciálních spojích s dopravním podnikem. Hromadná doprava je pro tyto účely preferovaným způsobem cestování, protože je nejrychlejší a nejjednodušší.
Lze odhadnout, kolik lidí se na přípravách MotoGP dosud podílelo a kolik jich bude zapotřebí během závodního víkendu?
Určitě to budou stovky lidí. Stavební práce zajišťovalo hned několik firem, takže se nedá říct úplně přesný počet. A co se týče samotné Velké ceny, na jejím průběhu se mají podílet vyšší stovky lidí. Počítáme mezi ně traťové komisaře, pracovníky odtahu, doktory i mnoho dalších pořadatelů. Troufám si říct, že závodní víkend může po organizační stránce zabezpečovat až tisíc lidí.
Dá se z hlediska organizace na něco navazovat, když se MotoGP vrací do Brna po takové době?
Spousta věcí se změnila a šampionát prošel vývojem, nicméně základ je stále podobný. Máme k dispozici tým, který si pořádání předchozích ročníků v Brně pamatuje, tudíž máme v čem pokračovat.
Jaký očekáváte divácký zájem?
Čísla z dosavadních prodejů nás těší, protože dosahují těch nejúspěšnějších ročníků – tedy let před covidem. Sedadlové tribuny jsou v podstatě vyprodány a už se blíží také konec poslední předprodejové vlny, v níž mohou fanoušci zakoupit vstupenky na přírodní tribuny za nižší ceny (do 30. června – pozn. red.). Uvidíme, jak vyjde počasí a kolik lidí ve který den přijde.
Setkáváte se s kladnými ohlasy na návrat tohoto seriálu?
Odezva je jenom pozitivní. Už od oficiálního oznámení to pozorujeme na našich komunikačních kanálech i celkově na sociálních sítích. Nadšení navíc neskrývají jen fanoušci, ale také klienti a další návštěvníci Masarykova okruhu.
I v těchto dnech je na Masarykově okruhu živo, konají se tam různé akce. Považujete je za menší generálku před samotným závodem?
Můžeme říct, že takovou menší generálkou ze sportovní stránky bude závod Alpe Adria od 4. do 6. července. Půjde totiž o motocyklový závod a zároveň už budeme mít hotové všechny technické věci, které využijeme i během Velké ceny. Ta ovšem je svým významem nesrovnatelná – plynulost dopravy či násobně vyšší divácký zájem zkrátka nenacvičíte.
Co byste si přál, aby si diváci i všichni okolo z blížící se Velké ceny odnesli?
Rozhodně dobrý pocit a radost z toho, že po tolika letech se MotoGP vrací do Brna. Věřím, že to je začátek dlouhodobé tradice, protože jsme přesvědčeni, že Velká cena sem určitě patří a měla by na zdejším okruhu zůstat dlouhá léta.