Jak zařadit suroviny z místních zdrojů do jídelníčku a pojmout je tak, aby dětem chutnaly? Tomu se teoreticky i prakticky věnovalo 15 kuchařů a kuchařek z brněnských školních jídelen. Seminář demonstračního vaření pro ně uspořádalo město jako jednu z aktivit podporujících lokální farmářskou produkci.

Jablečný pudink na svačinku a brambory s jáhlami nebo coleslaw jako příloha k hlavnímu chodu – tak vypadala část menu, jež si zkusili připravit kuchaři a kuchařky, kteří vaří pro děti z brněnských mateřských a základních škol. Lektorku jim při tom dělala Andrea Hrušková, která se podělila o inspiraci v moderním vaření získanou mj. na univerzitě gastronomických věd v italském Pollenzu. Mezi další recepty zařadila jablečno-hruškový crumble, domácí granolu, mrkvovo-čočkovou pomazánku nebo tofíčka jako alternativu míchaných vajíček.
Při sestavování jídelníčku se dbalo na využití místních surovin, protože podporu regionální farmářské produkce si vzalo město Brno za své díky mezinárodnímu projektu MECOG-CE (co dalšího se v tomto ohledu podniká, se dočtete třeba tady).
Jídelny samy také vznesly požadavek, aby se recepty zaměřily na netradiční jídla nebo na to, co děti většinou v klasické podobě odmítají jíst, například luštěniny. Právě na jejich zapojení nebo na bezmasé alternativy se kladl důraz i kvůli novému spotřebnímu koši pro školní stravování. Ten se aktualizuje po desítkách let s cílem zlepšit nutriční hodnotu jídel a snížit množství vysoce zpracovaných potravin, s důrazem na více ryb, luštěnin a celozrnných produktů a méně masa a slazených nápojů.

Zdarma přístupný seminář demonstračního vaření byl jedním z kroků, kterými se město snaží odbourávat bariéry školních jídelen, které vnímají v otázce zvyšování podílu lokálních potravin. „Obě moje kuchařky přišly nadšené s rozzářenýma očima. Vyzkoušely si jiné možnosti, jiné suroviny a měly možnost si to otestovat a ochutnat,” chválí si například vedoucí školní kuchyně z jedné tuřanské základní školy.
Jídelny mají od města k dispozici také seznam lokálních producentů včetně jejich produktů a dodavatelských možností. Nakonec pro jídelny Brno vytvořilo i příručku dobré praxe pro školní jídelny a pedagogy. Jejím smyslem je ukázat na příkladech z Česka, jak lze reálně využít regionální produkci.