Pedagogové a studenti Střední školy umění a designu a Vyšší odborné školy Brno a s nimi všichni brněnští příznivci poctivé umělecké a řemeslné práce si letos připomínají úctyhodné kulaté výročí. V roce 1924, tedy před sto lety, byla založena Škola uměleckých řemesel (ŠUŘ – Šuřka), na jejíž pedagogickou práci a renomé současná instituce kontinuálně navazuje.
Střední škola umění a designu a Vyšší odborná škola Brno vznikla vlastně poměrně nedávno, a to v roce 2012 sloučením několika škol, které studenty vzdělávaly v oborech umění a designu obecně, v restaurátorství a v oděvním a textilním designu a managementu, především tedy Školy uměleckých řemesel a textilní průmyslovky, sídlících na Husově a na Francouzské.
V Brně, mekce textilního průmyslu, existovala škola pro výuku odborníků v tomto odvětví, později textilní průmyslová škola, od 60. let 19. století. Už před vznikem Československé republiky se uvažovalo o tom, vybudovat tady ještě učiliště, jehož absolventi pozvednou výtvarnou kvalitu zdejších průmyslových výrobků i reklamy, která je propaguje, a přispějí ke zlepšení umělecké výroby jako celku.
Tuto vizi se podařilo naplnit v roce 1924, kdy byla založena Škola uměleckých řemesel, ona pověstná Šuřka, která takto zůstávala v povědomí Brňanů i tehdy, když se název inovoval a měnil, a zvláště ti starší ji tak stále nazývají.
Dohled nad ní měla Obchodní a živnostenská komora, která dbala na to, aby byl učební plán přizpůsoben potřebám praxe. Po absolvování základů kresby, malby, modelování a teoretických předmětů, např. dějin umění, ve dvouleté přípravce pokračovali žáci tříletým studiem speciálního oboru, který si zvolili.
Začátky pod křídly muzea
Nejdříve škola sídlila v Moravském uměleckoprůmyslovém (dnes Uměleckoprůmyslovém) muzeu na Husově 14, kde vedle učeben a pracoven mělo její osazenstvo k dispozici například i rozsáhlou knihovnu této instituce.
Ve 30. letech se uvažovalo o postavení komplexu budov pro odborné školy podle návrhu Bohuslava Fuchse, z nichž jednu měla obývat také Šuřka, ale kvůli hospodářské krizi a později válce z projektu sešlo. A tak se učitelé a žáci po válce přestěhovali jen o kousek dál na Husovu 10 do historizující stavby z konce 19. století po zrušené německé obchodní škole. Ve zmodernizované budově, kam od počátku 90. let 20. století přibyly podkrovní učebny, sál figurálního kreslení, který slouží také jako aula, a školní jídelna, mají budoucí umělci a designéři své zázemí i dnes.
Prvním ředitelem školy se stal architekt Stanislav Sochor, který současně řídil i Moravské uměleckoprůmyslové muzeum. V roce 1928 o sobě dala Šuřka vědět výraznou expozicí na Výstavě soudobé kultury v Československu, což svědčilo o jejím pokrokovém duchu i rostoucí popularitě.
Ke správnímu rozdělení muzea a školy pak došlo v roce 1938, kdy se funkce jejího prvního samostatného ředitele chopil akademický malíř Emanuel Hrbek. V roli pedagogů působila na ŠUŘ řada významných tvůrců, např. Bohdan Lacina, Dalibor Chatrný, František Kalivoda, Karel Otto Hrubý, Marie Filippovová, Jan Rajlich, Petr Veselý, mezi bývalými studenty a studentkami najdeme taková jména jako Ester Krumbachová, Inez Tuschnerová, Jiří Pelcl, Petr Kvíčala, Kateřina Šedá a mnoho a mnoho dalších.
„Šuřáci“ se údajně vždycky trochu odlišovali, počínaje oblečením a konče názory na umění, a tuto tradici se Střední škola umění a designu snaží stále udržovat.
O historii ŠUŘ i současnosti uměleckého školství se 7.–8. listopadu uskuteční v Domě umění města Brna (DUMB) mezinárodní konference doprovázená od 7. do 10. listopadu výstavou prací současných studentů školy v Káznici na Cejlu v rámci feSTOvalu. Na podzim 2025 připravuje DUMB k tématu výstavu.