Rok 2025 je pro brněnskou městskou hromadnou dopravu plný vzpomínek a výročí. Dopravní podnik města Brna (DPMB) si letos připomíná 10 let činnosti informačních operátorů, 95 let od začátku autobusové dopravy i 125 let elektrických tramvají v Brně. Zároveň před čtvrtstoletím poprvé vyjely noční rozjezdy v podobě, která trvá až dodnes.

Městská hromadná doprava k Brnu neodmyslitelně patří – a letos se potkává hned několik zajímavých výročí, která se jí týkají. Za připomenutí stojí, že před 125 lety poprvé vyrazily do ulic elektrické tramvaje místo vozů na páru.
Spuštěny byly linky z Pisárek do Králova Pole a z Václavské k Ústřednímu hřbitovu, jež se nejdříve označovaly barevně – bílá a zelená. Ještě v roce 1900 přibyla i žlutá linka Cejl – Kobližná – náměstí Svobody a později následovaly další. Dnes už Dopravní podnik města Brna má 287 tramvají a patří k největším provozovatelům městské kolejové dopravy v Česku.
Síť brněnské MHD se posléze rozrostla o autobusy, které letos slaví půlkulatých 95 let. Město mohlo díky nim obsloužit oblasti, kde nebylo efektivní budovat koleje. Začínalo se se 14 vozy na benzínový motor s dřevěnou oplechovanou karoserií a kapacitou 32 cestujících.
První linka A spojovala dnešní Moravské náměstí s Černými Poli. Trasa C (nejde o omyl, linka B byla kupodivu zprovozněna až jako pátá v pořadí) potom zajížděla do Tuřan, D do Komína či Bystrce a E do Maloměřic a Obřan. Koncem 30. let už byla v provozu desítka linek. Od té doby se i autobusová doprava výrazně proměnila – z aktuálního počtu 330 vozů jich 160 využívá ekologický pohon na stlačený zemní plyn (CNG) a dřevěné karoserie nahradily klimatizované nízkopodlažní autobusy.
Rozjezdy inspirovaly další města
Samostatnou kapitolou jsou noční rozjezdy. Jejich nynější systém, kdy se hlavní nádraží každou hodinu (a někdy i půlhodinu) zaplní autobusy a ty rozvážejí cestující do všech koutů města i za jeho hranice, vznikl před 25 lety. Tento koncept se stal fenoménem a inspirovalo se jím vícero českých i zahraničních měst. Rozjezdy nesou označení 89–99 a jezdívají od 23 do 5 hodin. Každý týden je využívají desítky tisíc lidí, nejvíce pochopitelně o víkendech.
Historie noční přepravy však sahá až do roku 1946, kdy ji obstarávalo pět tramvajových tras. Až potom je doplnily autobusy i trolejbusy, jenže systém nebyl ucelený a byl kvůli častým přestupům komplikovaný. Na konci minulého století jezdilo v noci šest tramvajových, pět trolejbusových a sedm autobusových linek, z toho jen čtyři výhradně noční.
Nedílnou součástí DPMB už je také pracoviště Distribuce dopravních informací, které letos slaví jubilejní 10. narozeniny. Díky němu se lidé okamžitě dozvídají aktuality o provozu MHD. Na pracovišti se ve dvousměnném provozu střídá šest stálých pracovníků doplněných o přibližně desítku brigádníků, především studentů. Za tu dobu vykázali informační operátoři přes 60 tisíc odpracovaných hodin, tisíce zveřejněných zpráv i stovky zodpovězených dotazů každý měsíc.
O historii brněnské MHD se toho ale můžete dozvědět ještě mnohem více, stačí si poslechnout tematické epizody podcastu Šalina do ucha. Odkaz najdete na webu dpmb.cz.