Vstřícnou přírodní atmosféru s nádechem romantiky, profesionální zázemí pro bezmotorové létání i domov pro chráněné sysly, to vše dnes mimo jiné poskytuje letiště v Medlánkách. Na podzim 1924 se tady konala I. národní soutěž plachtových letadel v Brně, která znamenala počátek československého sportovního bezmotorového létání. Oslavy stého výročí této události vypuknou na letišti 14. září. (AKTUALIZOVÁNO: Akce je bohužel z důvodu nepříznivého počasí zrušena.)
My pamětníci si možná vybavíme, jak jsme hltali knihu Heleny Šmahelové Mládí na křídlech se sugestivními ilustracemi Kamila Lhotáka a prožívali jsme s mladými plachtaři jejich životní peripetie. Kdo chce něco podobného zažít na vlastní kůži, může se v Brně vydat na letiště do Medlánek.
První pokusy vznést se na bezmotorových „létadlech“ či kluzácích ze zdejších kopců prováděl nadšený letecký modelář Richard Harabus.
V roce 1913 jako šestnáctiletý přešel od stavby modelů ke konstrukci větších klouzavých letadel a v září 1914 se na svém dvojplošníku s rozpětím křídel 7,5 metru spustil za prudkého větru z 60metrového medláneckého kopce. Uletěl asi 67 metrů a zřítil se, letadlo se roztříštilo, pilot se jen odřel. Postavil a přestavěl pak ještě další letadla, která zdokonaloval, zkoušel různé startovací techniky a výsledky svých letů měřil.
Přežil pak i další vážnou nehodu, narukoval do Velké války, ale pro nemoc se vrátil do Brna a nastoupil na zdejší techniku. V roce 1919 byl jedním ze zakladatelů brněnské pobočky Československého aviatického klubu, z níž v roce 1920 vznikl Moravský aeroklub, a stál u zrodu první letecké dopravní firmy v Brně Aero–Lloyd. Když v roce 1921 ve věku 24 let zemřel na tuberkulózu, měl už své následovníky.
Nejlepší podmínky pro soutěž nabídlo Brno
Ještě za Harabusova života se začal činit výše zmíněný Moravský aeroklub, mimo jiné v listopadu 1920 přijal za prvního čestného člena prezidenta Masaryka, v srpnu 1921 uspořádal za Lužánkami I. moravskou leteckou výstavu doprovázenou leteckým dnem, v roce 1923 si upevnil prestiž úspěšnou II. moravskou leteckou výstavou v blízkosti sokolského stadionu na Kounicově a v roce 1924 vybudoval hangár a zařídil příruční dílnu na bezmotorovém letišti na posádkové střelnici u Medlánek.
Pro povzbuzení plachtového létání v Československu se v první polovině 20. let konaly v celé republice menší soutěže a hledalo se vhodné letiště a terén pro konání soutěže velké, prestižní. Volba padla na Kozí vrch u Medlánek (dnes součást Palackého vrchu), kde byla od 18. října do 2. listopadu 1924 uspořádána I. národní soutěž plachtových letadel v Brně, jak zněl její celý název.
Klání, které je považováno za počátek československého sportovního bezmotorového létání, se zúčastnilo šest vojenských i civilních kluzáků československé výroby. Dva letouny zahraniční provenience plachtily mimo soutěž. Plachtaři během 126 letů nalétali 5 hodin, nejdelší let trval minutu a 44 vteřin a nejdelší ulétnutá vzdálenost činila 790 metrů. Vše dopadlo velmi dobře, a proto bylo rozhodnuto, že II. národní soutěž se v následujícím roce uskuteční zase v Brně. Na sto let bezmotorového létání nad Medlánkami tak bylo úspěšně zaděláno.
Seznámit se s historií a současností klubu a zažít na zdejším letišti ve všech směrech povznášející den mohou Brňané 14. září při oslavách 100. výročí létání v Medlánkách.
Sté výročí létání v Medlánkách ((AKTUALIZOVÁNO: Akce je bohužel z důvodu nepříznivého počasí zrušena.)
V sobotu 14. září od 9 do 12.30 hodin dostanou prostor rodiny s dětmi při prezentaci letounů všeho druhu, vyhlídkových letech, soutěžích apod. Na slavnostní zahájení s čestnými hosty, výstavou a odhalením pamětní desky jste zváni od 11.30 do 12.30 hodin a vše zakončí od 13.30 do 17 hodin letecký den. Více na 100let.aeroklubmedlanky.cz.