Město kreativcům zaslíbené. Jak a proč je Brno podporuje? - Tiskový servis

Město kreativcům zaslíbené. Jak a proč je Brno podporuje?

  • 05. června 2023
  • 3 minuty čtení
  • Radka Loukotová

Představte si, že se ocitnete v AZ kvízu a začnete obligátním K. „Jaké slovo souhrnně označuje profese typu návrhář nábytku, grafik, spisovatel a filmař?“ zeptá se moderátor Aleš Zbořil. Hrozí, že zaváháte hned u první otázky? Pak čtěte dál. Brno je totiž v podpoře KREATIVCŮ v České republice průkopníkem, a tak by byla škoda, kdybyste se právě kvůli tomuto pojmu neprobojovali až k bankomatu.

Foto: Cottonbro Studio, Pexels
Foto: Cottonbro Studio, Pexels

Třeba ho tak nenazýváte, ale nějakého kreativce ve svém okolí dost možná máte. Podle mapování, které v Jihomoravském kraji proběhlo před několika lety, je do kreativních průmyslů zapojeno nebo na ně navázáno 60 až 70 tisíc lidí. 

„Kreativní podnikání je takové, do kterého se nějak promítá umělecká činnost. Přímo v našem městě je v něm angažováno na 12 tisíc lidí, takže de facto každý 10. ekonomicky aktivní obyvatel Brna je kreativec,“ vysvětluje Sarah Szökeová, která má podporu tohoto odvětví za město na starosti. 

„V Brně k tradičně silným oblastem patří architektura a nábytkářství, v posledních desetiletích ale taky například gaming (vývoj počítačových her – pozn. red.). Menší zastoupení v tuto chvíli vidíme například u tvůrců spjatých s knižním trhem nebo s uměleckými řemesly,“ doplňuje Sarah Szökeová.

V podpoře kreativních průmyslů je Brno tím, kdo v České republice udává směr. Už před 10 lety založilo platformu Kreativní Brno, nabízí možnosti finanční podpory formou dotací (viz níže), připravuje projekt Kreativního centra v někdejší káznici na Bratislavské. Proč tohle všechno? 

„Tyto oblasti podnikání jsou specifické a pro město přínosné v několika ohledech. Jsou ekonomicky silné, lidé si v nich zpravidla dovedou dobře vydělat a tyto peníze pak zase ve městě, kde žijí, utratí. Z toho důvodu je pro nás jedním z cílů, abychom k nim posouvali soutěže a výzvy na národní a hlavně mezinárodní úrovni. Díky tomu se pak může častěji dít, že se brněnský design objeví na místech napříč Evropou,“ říká Szökeová. 

Kromě této propagace navenek je ale působení kreativců důležité i přímo ve městě. Vstupují do plánování veřejného prostoru, často jsou těmi, kdo objevují a znovu rozvíjejí opuštěné a zanedbané lokality, protože si umí budovy přizpůsobit pro svoje potřeby a ještě je oživit projekty pro širší komunitu.

Právě teď můžou kreativci přihlašovat svoje záměry do další dotační výzvy, v pořadí čtvrté, která končí 20. července. „Nerozdělujeme vysoké částky, aktuálně je na celý program vyčleněno 500 tisíc korun, přičemž na jednu věc lze žádat o maximálně 100tisícový příspěvek. Ze zpětné vazby, kterou po každé výzvě sbíráme, je ale evidentní, že i tyto – v rámci rozpočtu města vcelku drobné – příspěvky dovedou posunout charakter projektů na národní nebo mezinárodní úroveň nebo vůbec umožnit jejich uskutečnění,“ dodává Sarah Szökeová. 

Díky úspěchu v předchozím kole dotací vznikla třeba mobilní hra pro lidi s poškozením zraku nebo vás aktuálně můžeme pozvat na Plantcon (16.–17. června), první „urban jungle veletrh“, který se kromě pěstování rostlin věnuje i designovým doplňkům s pokojovkami spjatým.  

Zajímá vás aktuální dění v Brně v této oblasti? Sledujte web kreativnibrno.cz nebo stejnojmenný Facebook a Instagram.

Další články z rubriky

Nejnovější články