Přeskočit na obsah

Brno vyzvalo okolní obce k větší spolupráci, zapojí se i studenti

29. listopadu 2017 3 minuty čtení
(taz) - Při plánování strategického rozvoje Brna a dalších velkých měst se v posledních letech postupně rozvíjí přístup, který přesahuje administrativní hranice města. Existuje totiž mnoho oblastí, které lze smysluplně řešit jen ve spolupráci s městy a vesnicemi v okolí. A naopak – pomoc těmto obcím prospěje i rozvoji Brna. Na tomto poznatku je založeno i rozdělování evropských dotací pomocí nástroje integrovaných územních investic (ITI).

Za účasti primátora Petra Vokřála, starosty Kuřimi Draga Sukalovského a starosty Židlochovic Jana Vituly se v úterý uskutečnila tisková konference, která se této rozvíjející spolupráce týkala.

Metropolitních oblastí je nyní v ČR vymezeno sedm včetně Brna. Pro snazší představu jsou nyní označeny i na portálu mapy.cz. A Brněnská metropolitní oblast se nyní prezentuje na novém vlastním webu: iti.brno.cz

V rámci rozvoje Brněnské metropolitní oblasti se nyní město Brno pokouší navázat s okolními obcemi užší spolupráci. „Na 166 radnic v okolí Brna jsme se proto obrátili s výjimečným dotazníkem, který nemá obdoby. Ptali jsme se jich, co by tyto obce potřebovaly řešit společně a v čem by s námi rády navázaly spolupráci,“ uvedl primátor města Brna Petr Vokřál.

ITI tisková konference. Primátor P. Vokřál uprostřed, vlevo starosta Kuřimi D. Sukalovský, vpravo starosta Židlochovic J. Vitula. Foto: MMB. M. SchmerkováZe 166 oslovených obcí se vyplněný dotazník vrátil ze 146 míst, z čehož 134 radnic o spolupráci projevilo zájem. Motivací pro zapojení do této spolupráce a její udržení v dlouhodobém horizontu je především dobré povědomí mezi starosty obcí o přínosech takové spolupráce – zjednodušeně lze říci, že koordinovaný rozvoj je společensky i ekonomicky výhodnější než „partyzánský postup“ jednotlivých obcí.

Jednotný přístup a společné řešení by podle odpovědí v dotazníku obce uvítaly především v problematice dopravy a mobility – toto téma zmínilo 129 obcí. Příkladem takového projektu může být třeba připravované parkoviště Park and Ride u vlakového nádraží v Bílovicích nad Svitavou. Pro obyvatele okolních obcí by se toto místo mohlo stát přestupním místem z auta na hromadnou dopravu, aby mohli snadno a rychle dojet vlakem do centra Brna.

Bezmála stovka oslovených radnic by společně ráda řešila i problematiku poskytování služeb v oblasti zdraví a bezpečnosti. Dotazník ukázal také zájem obcí o řešení problémů spojených s klimatickými změnami a životním prostředím. A 132 obcí ze 134 si myslí, že je účelné řešit vybraná témata strategického a územního plánování společně na metropolitní úrovni.

"Příkladem projektů, které má smysl v rámci metropolitní spolupráce uchopit společně, je protipovodňová ochrana. Díky společnému jednání a společnému postupu při žádání o dotace se umíme vyhnout situaci, kdy město Brno získá peníze, postaví kompletní protipovodňovou ochranu a následně se voda rozlije za hranicemi Brna," uvedl starosta Židlochovic Jan Vitula.

"Spolupráce v rámci Brněnské metropolitní oblasti se zatím jeví velice užitečnou a funkční," doplnil starosta Kuřimi Drago Sukalovský.

Pro město Brno budou nyní informace získané z dotazníku sloužit jako základ pro další jednání jak o konkrétních společných projektech, tak k navazování hlubší spolupráce se starosty, kteří o to projevili zájem.

Podrobnější vyhodnocení dotazníku najdete v tomto shrnujícím materiálu.

„Současně jsme také oslovili studenty tří brněnských univerzit (MUNI, Mendelu a VUT), kteří mohou přijít se svými kreativními nápady na zlepšení a zkvalitnění života v Brněnské metropolitní oblasti. Své nápady mohou studenti přihlásit pomocí jednoduchého formuláře, ve kterém nám stačí vyplnit své kontaktní údaje a popsat svůj nápad. Více informací i formulář jsou k dispozici na webové stránce iti.brno.cz,“ upřesnil vedoucí Oddělení řízení ITI a metropolitní spolupráce Petr Šašinka.

Mohlo by vás dále zajímat

Ředitel JICu Petr Chládek: „Naší touhou není atakovat pozice hlavních měst, ale vybudovat si místo v rámci ‚dvojek’, tedy stát po boku Lince, Drážďan apod.“ Foto: JIC
Podporujeme lidi s nápadem, který má šanci dobýt svět. Už 20 let

Z bodu, kde zhruba každý osmý člověk nemohl sehnat práci, do situace, kdy lidé sami vytvářejí nadstandardně placená pracovní místa. Z města s krachujícími podniky a opuštěnými továrnami líhní startupů a inovativních firem. Takovou proměnou Brno prošlo od přelomu tisíciletí do současnosti. A na tom, že věci nabraly tenhle směr, má kromě jiného zásluhu i JIC, který vznikl právě před 20 lety s cílem pomáhat podnikatelům prorazit nejen v regionu, ale i ve světě. O „včera, dnes a zítra“ této instituce jsme mluvili s jejím ředitelem Petrem Chládkem. 

Bazilika Nanebevzetí Panny Marie. Foto: Internetová encyklopedie dějin Brna
Starobrněnský klášter slaví 700 let

Stavba kláštera jako vykoupení z pozemských hříchů. I takto – poněkud bulvárně – bychom se mohli dívat na vznik starobrněnského kláštera cisterciaček. Jeho zakladatelka a donátorka královna Eliška Rejčka byla žena s pozoruhodným osudem. Její životní kroky by budily pozornost i nyní, natož ve středověkých českých zemích.

Tunel na Žabovřeské. Foto: Marie Schmerková
Velký městský okruh se rozrůstá, pracuje se na třech úsecích

Neustálé čekání v zácpách nemá nikdo rád. Jak ale pomoci plynulejší dopravě v Brně, když aut je stále více a ulice nelze nafouknout? Jedním z řešení je vybudování velkého městského okruhu (VMO). Aktuálně se pracuje hned na třech úsecích. Po jejich dokončení sice zatím nebude hotový celý okruh, ale řidičům i tak prospějí.

Povalená dopravní značka na Husově. Foto: MMB
BRŇÁCI a Brňačky, udělejte něco PRO BRNO

I když je oficiální název aplikace Brňáci pro Brno z dnešního pohledu genderově nekorektní, ona sama obyvatelům všech pohlaví dělá dobrou službu. Už 13 let jim umožňuje, aby jednoduše z mobilu nebo z počítače nahlásili závady, na které ve městě narazili, ať už jde o uvolněné dlaždice v chodníku, výmol v silnici, rozbujelou zeleň bránící ve výhledu, nebo blikající lampu.

Nejnovější články

Ředitel JICu Petr Chládek: „Naší touhou není atakovat pozice hlavních měst, ale vybudovat si místo v rámci ‚dvojek’, tedy stát po boku Lince, Drážďan apod.“ Foto: JIC
Podporujeme lidi s nápadem, který má šanci dobýt svět. Už 20 let

Z bodu, kde zhruba každý osmý člověk nemohl sehnat práci, do situace, kdy lidé sami vytvářejí nadstandardně placená pracovní místa. Z města s krachujícími podniky a opuštěnými továrnami líhní startupů a inovativních firem. Takovou proměnou Brno prošlo od přelomu tisíciletí do současnosti. A na tom, že věci nabraly tenhle směr, má kromě jiného zásluhu i JIC, který vznikl právě před 20 lety s cílem pomáhat podnikatelům prorazit nejen v regionu, ale i ve světě. O „včera, dnes a zítra“ této instituce jsme mluvili s jejím ředitelem Petrem Chládkem. 

Brněnské výstaviště, foto: M. Schmerková
Výstaviště slaví 95 let. Vyrazte prozkoumat brněnskou veletržní chloubu

Hlavním tahákem nadcházejícího víkendu jsou bezesporu oslavy 95 let brněnského výstaviště. Neváhejte s návštěvou, program je opravdu bohatý. Dále začíná také festival Provázek open, který potrvá až do června. K návštěvě zvou i dopravní hřiště v Komíně a Řečkovicích – chystá se zde speciální program pro děti.

Do Brna se sjeli zástupci dvanácti měst, aby sdíleli své zkušenosti a příklady dobré praxe a načerpali novou inspiraci.  Foto: M. Schmerková
Jak na životní prostředí? Zkušenosti z celého světa se sdílely v Brně

Zelená infrastruktura, údržba zeleně nebo energetika – i tato témata zahrnoval městem organizovaný mezinárodní workshop nazvaný příznačně Den partnerských měst. Do Brna se sjeli zástupci dvanácti měst, aby sdíleli své zkušenosti a příklady dobré praxe a načerpali novou inspiraci.  

Sezóna na koupališti Riviéra začíná. Kde půjde zaparkovat? Zdroj: MMB
Sezóna na koupališti Riviéra začíná. Kde půjde zaparkovat?

Koupaliště Riviéra zahajuje sezónu v sobotu 27. května. Zároveň jsou v plném proudu práce na přilehlém úseku velkého městského okruhu. Návštěvníci tak nebudou moci využívat obvyklá parkovací místa ani zastávky MHD.