BRŇÁCI a Brňačky, udělejte něco PRO BRNO

  • 02. května 2023
  • 2 minuty čtení
  • Radka Loukotová

I když je oficiální název aplikace Brňáci pro Brno z dnešního pohledu genderově nekorektní, ona sama obyvatelům všech pohlaví dělá dobrou službu. Už 13 let jim umožňuje, aby jednoduše z mobilu nebo z počítače nahlásili závady, na které ve městě narazili, ať už jde o uvolněné dlaždice v chodníku, výmol v silnici, rozbujelou zeleň bránící ve výhledu, nebo blikající lampu.

Za loňský rok lidé do aplikace registrovali na pět tisíc hlášení. Ta se automaticky distribuují podle typu mezi zapojené městské společnosti (případně je uživateli zaslána zpráva o zamítnutí, protože věc nespadá do agendy žádného z podniků, což je zhruba každý šestý případ). Třeba povalenou značku na Husově řešily Brněnské komunikace (BKOM). Kromě nich na systému spolupracují Technické sítě Brno (TSB), Veřejná zeleň města Brna, SAKO Brno a Teplárny Brno. Foto: MMB

 

Situaci, kdy dojdete s taškou plastu nebo papíru k přetékajícímu kontejneru, zažil určitě každý, kdo třídí odpad. Není tedy divu, že v aplikaci tahle kategorie co do počtu hlášení s přehledem vede – tvoří skoro polovinu všech přijatých podnětů (konkrétně v roce 2022 to bylo 2 286 hlášení ze 4 872). SAKO pak tyto lokality přidává do nejbližšího možného svozu v okolí. Foto: MMB

 

Počasí, že by psa nevyhnal? Pracovní povinnosti ale ven vyženou leckoho, i pány Jonáše a Kopřivu z BKOM, kteří čistí silniční vpusti. Také to je jedna z častých věcí, kterou lidé do aplikace zadávají, zvláště během jarních deštivých dní, kdy ucpané vpusti neplní dobře svou funkci. „Aplikace ale neslouží k řešení havarijních a krizových stavů, jako jsou havárie inženýrských sítí nebo nefunkční semafory – v tu chvíli volejte linky 112, 150 nebo 158,“ upozorňuje Vladimíra Navrátilová z BKOM. Foto: MMB

 

Většina společností deklaruje, že se nahlášené problémy snaží opravit co nejrychleji. „U blikajících nebo nesvítících lamp zasahujeme v řádu dní. Při registraci těchto závad je pro nás důležitým údajem číslo stožáru,“ připomíná Dušan Piják z TSB. Výjimku ale představují závady, jejichž odstranění je součástí třeba nějaké větší plánované rekonstrukce nebo údržby – ty pak čekají na svůj termín. Průměrná doba vyřešení požadavku byla v loňském roce 30,22 dne, v letošním prvním čtvrtletí to bylo dokonce jen 5,49 dne. Foto: aplikace Brňáci pro Brno


 

Dočtete se v Metropolitanu

Nenechte si ujít