BRŇÁCI a Brňačky, udělejte něco PRO BRNO - Tiskový servis

BRŇÁCI a Brňačky, udělejte něco PRO BRNO

  • 02. května 2023
  • 2 minuty čtení
  • Radka Loukotová

I když je oficiální název aplikace Brňáci pro Brno z dnešního pohledu genderově nekorektní, ona sama obyvatelům všech pohlaví dělá dobrou službu. Už 13 let jim umožňuje, aby jednoduše z mobilu nebo z počítače nahlásili závady, na které ve městě narazili, ať už jde o uvolněné dlaždice v chodníku, výmol v silnici, rozbujelou zeleň bránící ve výhledu, nebo blikající lampu.

Povalená dopravní značka na Husově. Foto: MMB
Povalená dopravní značka na Husově. Foto: MMB
Za loňský rok lidé do aplikace registrovali na pět tisíc hlášení. Ta se automaticky distribuují podle typu mezi zapojené městské společnosti (případně je uživateli zaslána zpráva o zamítnutí, protože věc nespadá do agendy žádného z podniků, což je zhruba každý šestý případ). Třeba povalenou značku na Husově řešily Brněnské komunikace (BKOM). Kromě nich na systému spolupracují Technické sítě Brno (TSB), Veřejná zeleň města Brna, SAKO Brno a Teplárny Brno. Foto: MMB

 

Situaci, kdy dojdete s taškou plastu nebo papíru k přetékajícímu kontejneru, zažil určitě každý, kdo třídí odpad. Není tedy divu, že v aplikaci tahle kategorie co do počtu hlášení s přehledem vede – tvoří skoro polovinu všech přijatých podnětů (konkrétně v roce 2022 to bylo 2 286 hlášení ze 4 872). SAKO pak tyto lokality přidává do nejbližšího možného svozu v okolí. Foto: MMB

 

Počasí, že by psa nevyhnal? Pracovní povinnosti ale ven vyženou leckoho, i pány Jonáše a Kopřivu z BKOM, kteří čistí silniční vpusti. Také to je jedna z častých věcí, kterou lidé do aplikace zadávají, zvláště během jarních deštivých dní, kdy ucpané vpusti neplní dobře svou funkci. „Aplikace ale neslouží k řešení havarijních a krizových stavů, jako jsou havárie inženýrských sítí nebo nefunkční semafory – v tu chvíli volejte linky 112, 150 nebo 158,“ upozorňuje Vladimíra Navrátilová z BKOM. Foto: MMB

 

Většina společností deklaruje, že se nahlášené problémy snaží opravit co nejrychleji. „U blikajících nebo nesvítících lamp zasahujeme v řádu dní. Při registraci těchto závad je pro nás důležitým údajem číslo stožáru,“ připomíná Dušan Piják z TSB. Výjimku ale představují závady, jejichž odstranění je součástí třeba nějaké větší plánované rekonstrukce nebo údržby – ty pak čekají na svůj termín. Průměrná doba vyřešení požadavku byla v loňském roce 30,22 dne, v letošním prvním čtvrtletí to bylo dokonce jen 5,49 dne. Foto: aplikace Brňáci pro Brno


 

Další články z rubriky

Nejnovější články