2005. 06. 28. • Chatrný se za průzkumníka nepovažuje - Tiskový servis

2005. 06. 28. • Chatrný se za průzkumníka nepovažuje

  • 28. června 2005
  • 3 minuty čtení

 

Foto: archiv DumBI proto se původní název výstavy Průzkumy vizuálního jazyka zjednodušil na Dalibor Chatrný a prostor. Prostor je to, co se v Domě umění až do začátku srpna vystavuje, nikoli artefakty.

Podle Radka Horáčka, kurátora výstavy a ředitele DumB, se letos osmdesátiletý umělec pouští do dialogu s prostorem, „zkoumá prostorové i významové vztahy, hledá nezvyklé pohledy na skutečnost.“

Výstava má kořeny v r. 1973, kdy Dalibor Chatrný vytvořil Projekt tlakové disperze. Šlo o kresebnou studii, která se věnovala přímo výstavním sálům Domu umění. Chatrný se vyznává z obdivu k těmto prostorám, k budově a jejímu architektu: „Obdivuji Bohuslava Fuchse. Výstavou jsem pouze vyhověl Fuchsovi. Ale v roce 1973 jsem vůbec netušil, že se to bude realizovat. Nedělal jsem věci pro realizaci.“ Na papíře se tak před 33 lety objevily geometrické obrazce, do prostoru ubíhající linie či texty promítané přímo na stěny. Dnešní divák není nucen si realizaci pouze představovat, vidí ji v životní velikosti, po vzoru autora nahlíží věci v jiných souvislostech a objevuje nové vrstvy sdělení. Na optických klamech ověřuje funkčnost vlastního zraku, zkoumá vlastnosti materiálů nebo úlohu linie v prostoru. Ač laureát Ceny města Brna pro rok 2004 Dalibor Chatrný podle vlastních slov „nic nezkoumá, pouze nachází,“ návštěvník vtažený do prostoru tuto činnost rád podnikne.

Vernisáže se 14. června zúčastnili umělci Adriena Šimotová, Rudolf Fila nebo Ivan Ruller. Dalibora Chatrného přišel pozdravit také 1. náměstek primátora Jan Holík.

Absolvent AVU v Praze, dlouholetý středoškolský a univerzitní profesor Dalibor Chatrný je jedním z nejdůležitějších protagonistů abstraktního umění v České republice a patří k nejvýznamnějším výtvarníkům žijícím v Brně. V jeho kresbách, frotážích, kolážích a asamblážích se projevil vliv informelu. Jeho typickým tématem je právě minimální struktura a možnosti jejích proměn v prostoru. Významné místo v jeho tvorbě mají též knižní ilustrace, např. k Homérově Iliadě, a monumentální realizace, např. v bohunickém sídlišti z roku 1982.

Dům umění města Brna, postavený v roce 1910 ve stylu vídeňské secese, sloužil brněnské rakousko-německé umělecké menšině jako výstavní síň. Po druhé světové válce převzalo tuto výstavní síň město Brno a architekt Bohuslav Fuchs dům přestavěl ve stylu "brněnského" funkcionalismu. Kromě Chatrného si zdejších výstavních prostor cení i další čeští a světoví umělci, v listopadu se zde představí např. Jiří Georg Dokoupil, osobnost současné světové malby, který nedávno prohlásil, že by měl zájem o výstavu už jen v sálech Domu umění.

(zug)

Dalibor Chatrný a prostor
Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2
15. 6.-7. 8. 2005

Další články z rubriky