Nové cyklostezky i zázemí pro pečovatelskou službu: Řídicí výbor BMO podpořil projekty za 83 milionů korun - Tiskový servis

Nové cyklostezky i zázemí pro pečovatelskou službu: Řídicí výbor BMO podpořil projekty za 83 milionů korun

  • 04. prosince 2025
  • 4 minuty čtení

Řídicí výbor Brněnské metropolitní oblasti, který tvoří zástupci Brna, Jihomoravského kraje a okolních obcí, se sešel v tomto roce již potřetí a schválil podporu čtyř projektů z oblasti dopravy a sociálních služeb za 83 milionů korun. Kromě diskutovaných projektů bylo na programu jednání i budoucí programové období 2028+ a role nástroje integrovaných územních investic v něm.

Jedním z nejdůležitějších projektů, které jsme dnes na řídicím výboru podpořili, je vznik nové cyklotrasy propojující území ulice U Červeného mlýna a Myslínova v městské části Brno – Královo Pole. Jde o úsek dlouhý 1 521 metrů, který povede od nákupního centra Královo Pole až k nově zrekonstruovanému nádraží. Tato trasa je součástí nadregionální cyklostezky vedoucí z centra Brna směrem na Českou, Lelekovice a Kuřim a figuruje ve strategických plánech rozvoje cyklodopravy města Brna i Jihomoravského kraje. Cyklostezka zvýší bezpečnost cyklistů, kteří po trase dojíždějí do Brna, ale také těch, kteří ji využívají k volnočasovým aktivitám. Projektu bude poskytnuta dotace prostřednictvím nástroje ITI neboli integrovaných územních investic v hodnotě 21,8 milionu korun. Po nové cyklostezce bychom se měli projet v listopadu příštího roku,“ sdělila primátorka města Brna a předsedkyně Řídicího výboru Brněnské metropolitní oblasti Markéta Vaňková. Nový úsek navíc přímo napojí cyklistickou dopravu na modernizované nádraží Brno – Královo Pole, což výrazně usnadní přestup na vlaky a další linky MHD. Lidé se tak budou moci snadno dostat až do centra Brna kombinací udržitelných způsobů dopravy.

V oblasti dopravy podpořil řídicí výbor celkem tři projekty. Kromě zmíněné cyklotrasy se jedná o dva projekty v zázemí města Brna nacházející se rovněž na páteřních cyklostezkách, které místní i Brňané pravidelně využívají. Jedná se o vytvoření cyklopodjezdu mostu na silnici druhé třídy č. 152 v Ivančicích a výstavbu bezpečného úseku cyklostezky v Bílovicích nad Svitavou, která odkloní cyklisty z frekventované silnice a napojí se na nově vzniklou lávku přes řeku Svitavu (mimochodem financovanou prostřednictvím nástroje ITI v předchozím programovém období). Oba projekty si kladou za cíl zvýšit bezpečnost pro cyklisty i pěší, dotace činí 51,1 milionu korun. 

Posledním podpořeným projektem bylo zřízení zázemí pro pečovatelskou službu v Brně na ulici Charbulova (žadatelem je Generace Care, z. ú.), dotace činí 10,5 milionu korun. Cílem projektu je vybudovat moderní a funkční zázemí pro terénní pečovatelskou službu díky výstavbě nové dvoupodlažní budovy, která bude navazovat na stávající objekt – hlavní budovu. Dojde k modernizaci vybavení, což umožní poskytovat kvalitnější péči seniorům i dalším potřebným skupinám. Kompletní rekonstrukce hlavní budovy je předmětem souběžně podaného projektu z Národního plánu obnovy v hodnotě 34,85 mil. Kč, protože současná kapacita zázemí již neodpovídá rostoucímu počtu klientů.

V tomto programovém období již bylo v Brněnské metropolitní oblasti podpořeno celkem devět projektů obnovy či rozšíření zázemí a materiálního vybavení center sociálních služeb v hodnotě 236 milionů korun. Cílem je rozšířit nabídku dosud chybějících služeb v metropolitní oblasti tak, aby byla sociální infrastruktura dostupná pro všechny obyvatele území.

V tomto programovém období se již realizuje117 projektů v hodnotě 7,3 miliardy korun z celkové alokace 8 miliard,“ připomněl uvolněný zastupitel pro strategický rozvoj a metropolitní spolupráci Martin Příborský. „Řídicí výbor, který funguje od roku 2013, dnes zasedal po jednatřicáté. Během jednání jsme mimo jiné hovořili o tvorbě Integrované strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti 2028+, abychom byli připraveni na období po roce 2027. Cílem je opět navázat na financování projektů s metropolitním přesahem. A velmi významným krokem, který nám má v tomto pomoci, je také vznik dobrovolného svazku obcí Metropolitní oblasti a aglomerace ČR (DSO MOA ČR), který poskytne výrazně lepší vyjednávací postavení na evropské i národní úrovni. Naším cílem je, aby nástroj ITI pokračoval i v dalším programovém období. Věříme, že takto nastavená spolupráce má jasný smysl a konkrétní přínosy pro celé území,“ doplnil Příborský.

Další výzvy budou vyhlášeny na jaře. Týkat se budou např. výstavby a modernizace přestupních terminálů a parkovacích systémů, výstavby cyklostezek, sociálního bydlení a zkapacitnění a prodloužení infrastruktury pro veřejnou drážní dopravu.

Další zprávy z rubriky

Nejnovější tiskové zprávy