V těchto dnech se v Brně rozjíždí kampaň „Pásovec“, která seznamuje děti předškolního a školního věku s důležitostí používání autosedaček a správného připoutání se pomocí pásů.
„Jako průvodce dětí vystupuje figurka či maskot pásovec, který názorně ukazuje, že být připásaný v „pancíři“ – autosedačce – je nejen bezpečné, ale může to být i zábava,“ vysvětlila Jitka Ivičičová z Centra dopravního výzkumu, který preventivní akci spolu s Kanceláří Brno – Zdravé město organizuje.
Informační kampaně, která je zaměřena na děti ve věku 4-12 let, se účastní v Brně 64 škol (32 základních a 32 mateřských). Celkem se s Pásovcem setká 5600 dětí. „Informace předávají dětem jejich učitelé, kteří prošli v průběhu května a začátku června naším školením. Každé dítě dostane v průběhu kampaně malou hračku pásovce, která je opatřena suchým zipem a dá se připnout na bezpečnostní pásy v autě,“ doplnila J. Ivičičová. Rodiče obdrží zase informační materiály s praktickými radami ke správnému používání autosedaček.
Úrazy v dopravě jsou příčinou až 40 % smrtelných zranění dětí do 14 let. Při správném upoutání dítěte v autosedačce dochází o snížení smrtelných úrazů až o 71 %. V loňském roce zahynulo na našich silnicích 24 dětí, přičemž 15 z nich zemřelo v osobních automobilech. Podíl na této statistice má i skutečnost, že rodiče podceňují význam používání autosedaček a bezpečnostních pásů.
Podle současné legislativy se povinnost upoutání dítěte a autosedačce váže jen k jízdě na určitém typu komunikace. „Právě v těchto dnech se v Poslanecké sněmovně projednává ve třetím čtení návrh novelizace zákona, podle které bude stanovena povinnost používat dětské autosedačky na všech typech silnic,“ uvedla J. Ivičičová.
Kampaň „Pásovec“ je mezinárodní: letos probíhá kromě České republiky v dalších deseti evropských zemích.
(šef)