Město Brno prochází v posledním období vývojem, v němž musí nebývalými investicemi řešit některé dluhy minulosti. V té souvislosti stačí připomenout budovanou čističku odpadních vod v Modřicích nebo projekt rekonstrukce kanalizační sítě v Líšni, uliční stoky v Tkalcovské, Merhautově a Táborské ulici a investici do kolektorů v historickém centru města.
Stavba mimoúrovňové křižovatky na Hlinkách k takovým nezbytným projektům také patří. Je totiž součástí Velkého městského okruhu.
Na hladký průběh stavby si s představiteli města připil ministr dopravy Milan Šimonovský (vpravo)Projekt Velkého městského okruhu je jedním z nejdiskutovanějších v oblasti dopravních staveb ve městě Brně. Přináší s sebou mnohé problémy, které se týkají každodenního života Brňanů. To nejdůležitější ale je, že realizací tohoto díla se zlepší nejen dopravní obslužnost, ale i ekologické zatížení této části města. A konečné zvýšení plynulosti dopravy v tomto místě přinese lidem prospěch v podobě snížení škodlivých emisí v ovzduší, hluku a v neposlední řadě i času.
Jen za posledních třináct let se počet automobilů ve městě Brně zdvojnásobil a dopravní zatížení ještě stoupá. Proto jsou investice tohoto charakteru pro Brno nezbytné. Výstavbou tohoto díla se urychlí jak městská hromadná doprava, tak doprava individuální. A to v oblasti, která patří v Brně k nejzatíženějším. Poznat by to měli jak motoristé využívající velký městský okruh, tak i ti, kteří tudy přijíždějí na brněnské výstaviště. V každém případě tuto stavbu ocení všichni ti, kteří tu každý den v ranní či odpolední špičce prostojí dlouhé minuty v kolonách aut, autobusů a trolejbusů.
Model dopravního řešeníSdružení vedené společností Skanska DS a.s. dokončí tuto stavbu v hodnotě 1 633 milionů korun v březnu roku 2007. Stavba řeší úrovňové křížení ulice Bauerovy s ulicemi Hlinky a Pisárecká řízené dnes světlenou signalizací. Po ulici Bauerově je veden velký městský okruh. Tato světelně řízená křižovatka znamená pro Velký městský okruh (VMO) značnou zátěž a proto bude řešena mimoúrovňově.
Stísněné podmínky dané jednak stávající zástavbou a zejména areály Brněnských vodáren, Brněnských veletrhů, Dopravního podniku města Brna a Specielních škol pro nevidomé a zrakově postižené, postavily před projektanta velmi obtížný úkol. Vznikl tak návrh mimoúrovňové křižovatky, kdy jeden směr VMO bude veden uměle vybudovaným tunelem a nad ním bude ve druhé etáži úrovňová křižovatka řízená světelnou signalizací pro obslužný provoz. Druhý směr VMO bude probíhat ve stávající trase, zahloubené proti dnešnímu stavu o zhruba dva metry a na dvou místech pod novými mostními objekty.
V horní etáži vznikne vlastně nový prostor klasické úrovňové městské křižovatky, která bude ve stejné úrovni jako dnešní smyčka tramvaje v Pisárkách. Celý prostor bude architektonicky začleněn ke stávající zástavbě, nad smyčkou je vyprojektováno zakryté atrium s uměleckými díly. V podzemí zde bude zastávka tramvaje zpřístupněná pro invalidy výtahem.
Celá stavba se bude provádět za plného provozu Velkého městského okruhu a tramvajových linek. Dlouhodobě uzavřena bude ulice Hlinky a ulice Pisárecká. Aby se vyřešilo dopravní spojení do městské části Kohoutovice, která by byla uzavřením ulice Pisárecké částečně odříznuta, je součástí stavby vybudování nového mostu přes řeku Svratku, který spojí ulice Žabovřeskou a Veslařskou. Spojení bude dočasné, po skončení stavby bude most určen jen pro pěší a cyklistickou dopravu. Tento most bude vybudován v prvním půl roce stavby a teprve po jeho uvedení do provozu se budou uzavírat ulice Hlinky a Pisárecká.
Stavba bude zahájena výstavbou nového mostu přes Svratku propojujícího ulici Veslařskou a Žabovřeskou. Tento most by měl být uveden do provozu v polovině roku 2004. Po jeho zprůjezdnění bude převádět dopravu jen ve směrech Žabovřesky-Veslařská a Veslařská-Výstaviště. Vznikne zde tedy nová křižovatka jen s odbočováním vpravo.
Teprve tehdy dojde k uzavření ulice Hlinky a Pisárecká a odklonu linek MHD na náhradní trasy. V rámci první etapy bude též provedeno propojení dnešní vedlejší ulice Kamenomlýnské, která je dnes přerušena vchodem do areálu škol pro slabozraké a nevidomé. Bude tak průjezdná a zajistí se přístup k rodinným domkům, které by byly jinak během provádění stavby bez příjezdu.
Doprava po VMO bude po celou dobu stavby fungovat prakticky bez přerušení. Během výstavby bude několikrát přesměrována pouze na polovinu dnešní vozovky. Vždy však bude pro každý směr zachován alespoň jeden jízdní pruh. V průběhu druhé poloviny roku 2005 bude doprava vedena krátkodobě dokonce i po plochách dnešního parkoviště BVV.
Nejnáročnější na převádění dopravy bude zřejmě druhé pololetí roku 2004, kdy budou v místě dnešní křižovatky budovány vodovodní kolektory. Jáma bude hluboká až 9m a bude ji nutno přejíždět po provizorních mostech. Zprůjezdnění mimoúrovňové křižovatky a MHD v původních trasách se předpokládá až těsně před ukončením stavby na začátku roku 2007.
(jan)