Uběhl měsíc od konce Brněnských Vánoc a TIC BRNO hlásí nejúspěšnější ročník vánočních trhů za posledních 9 let. Nejen že se poprvé odehrál v Evropském hlavním městě Vánoc, ale pozitivní zpětná vazba zní od stánkařů i návštěvníků a dobře dopadl i ekonomicky.
Brno bylo evropské a návštěvníci spokojení
„Máme za sebou nejúspěšnější ročník vánočních trhů, a to i díky získanému titulu Evropské hlavní město Vánoc 2024. Brněnské Vánoce rezonují i za hranicemi. Za soustavného rozvoje městské příspěvkové organizace TIC BRNO, která dlouhodobě buduje jejich dobrou pověst a propaguje Brno na poli cestovního ruchu, se staly jedním z klíčových produktů. Inspiruje i další města, o čemž svědčí návštěvy organizátorů podobných akcí z České republiky i ze zahraničí,” uvedla Kristýna Černá, zastupitelka města Brna pro oblast cestovního ruchu.
O spokojenosti návštěvníků svědčí data ze sociologického průzkumu agentury Focus. „Průzkum ukázal, že 74 % z tisíce dotazovaných návštěvníků by Brněnské Vánoce doporučilo svým známým. Výsledné hodnocení NPS (Net Promoter Score), které je základním ukazatelem spokojenosti, dosáhlo velmi vysoké hodnoty 71, což je výrazné zlepšení oproti roku 2019, kdy činilo 51. Navíc se o 14 % zvýšil počet lidí, kteří přijeli do Brna právě kvůli této akci, což potvrzuje rostoucí atraktivitu vánočních trhů,“ sdělila souhrn z průzkumu Kristýna Černá. Další výsledky průzkumu ukazují, že tři čtvrtiny mimobrněnských návštěvníků Brněnských Vánoc byli Češi. Přijíždí většinou s partnerem/partnerkou, rodinou nebo přáteli. Nejvíce dotázaných přijelo na jeden den.
TIC BRNO kromě vlastního provozování trhů zajišťuje také propagaci města Brna jako vánoční destinace v rámci České republiky i zahraničí. „Brněnské Vánoce vnímáme jako významný produkt cestovního ruchu s velkým destinačním potenciálem. Vánoční kampaň města Brna měla výrazný ohlas v zahraničí. TIC BRNO ve spolupráci s námi oslovil novináře ze sousedních zemí a uspořádal řadu press tripů. Jedná se o skvělý příklad propagace destinace prostřednictvím městského festivalu,” řekl ředitel agentury CzechTourism František Reismüller. Brno navštívilo 25 novinářů a influencerů z Německa, Polska, Rakouska a Maďarska. Obrovský mediální zásah zaznamenal například článek Německé tiskové agentury, který převzalo více než 80 německých online deníků s celkovým dosahem přes 66 milionů čtenářů. Úspěšná byla i německá rádiová kampaň, kterou odvysílalo 83 stanic.
Zvýšený zájem se promítl také do online prostředí – facebookový profil Brněnské Vánoce si zobrazilo 3,4 mil. uživatelů, instagramový 1,7 mil. Na webových stránkách brnenskevanoce.cz bylo zobrazeno 1,13 mil stránek, dohromady na webu strávili návštěvníci 314 dní.
TIC BRNO hlásí pozitivní zpětnou vazbu od prodejců
TIC BRNO organizuje vánoční trhy na náměstí Svobody, Dominikánském náměstí a nádvoří Staré radnice. Celkem se jedná o 78 prodejních stánků, které byly otevřeny po 32 dní trvání Brněnských Vánoc (až na výjimku Zimního baru a Ježíškova baru, které byly otevřeny do 7. 1. 2025). „Úkolem naší organizace je poskytovat veřejnou službu v oblasti cestovního ruchu a kultury v co nejvyšší kvalitě. Proto veškeré výnosy z pronájmu stánků, které letos činily 19,6 mil. Kč, vkládáme zpět do organizace Brněnských Vánoc. Náklady plánujeme maximálně ve výši výnosů, přesto jsme letos dosáhli zisku 35 371 Kč, který bude převeden do investičního fondu ke krytí dlouhodobých investic hlavně ke zlepšování nabídky Brněnských Vánoc,” sdělila ředitelka TIC BRNO Jana Janulíková.
Investice do rozšíření doprovodných programů a kultivace náměstí pozitivně hodnotí nejen návštěvníci, ale i samotní prodejci. „Letošní vánoční trhy na náměstí Svobody byly z mého pohledu povedené – a to díky dobré organizaci, propracované propagaci a pestrému programu. Návštěvníků trhů letos díky tomu výrazně přibylo a také bylo vidět hodně turistů ze zahraničí, zejména ze Slovenska, Polska a Rakouska. Líbilo se mi osvětlené Dračí vejce, houpačky, osvětlený nápis BRNO s videopřenosem, ale také girlandy nad stánky i večerní DJ produkce, které dokreslovaly příjemnou atmosféru,” uvedl dlouholetý provozovatel jednoho z oblíbených stánků, Vánočního BARu. Podobně to vnímá i Adam Vodička, spolumajitel legendárního Turbomoštu: „Turbomošt je součástí brněnských trhů už od roku 2009. Letos nás nadchla pestrá nabídka programu i zcela zaplněné náměstí, a to i ve všední dny, což nebylo v minulých letech běžné. Zvlášť oceňuji snahu oslovit mladší generaci zajímavým hudebním programem, což výrazně oživilo atmosféru. Dlouholetá spolupráce s TIC BRNO, který každoročně komunikuje s prodejci a zohledňuje naše podněty a připomínky, je pro nás zásadní a souzníme s vizí tohoto pro nás klíčového partnera.”
Podruhé ožilo gurmánskými trhy také nádvoří Staré radnice, které se stalo výkladní skříní proslulé brněnské gastronomie. „Gourmet Vánoce na nádvoří Staré radnice vnímáme jako příjemné rozšíření spolupráce na projektu Gourmet Brno. Máme možnost prezentovat brněnskou gastronomii v zimní sezóně na prestižním, hojně navštěvovaném festivalu a ve velmi příjemném prostředí. Takovýto koncept gastro akce v Brně rozhodně chyběl,” zmínil Ron Winkler z Eggo Break Feast bistro. Na nádvoří se představilo celkem 9 brněnských podniků.
Přes sto koncertů a světelné instalace
Během celého konání Brněnských Vánoc se na podiu na náměstí Svobody konalo 124 koncertů, vystoupení a akcí. Mezi hlavními hvězdami zazněla jména jako Michal Hrůza, Hana Holišová, Sebastian, P/\ST nebo Pam Rabbit, NobodyListen a Aiko, kteří zaujali především mladší publikum. Bohatý program nabídl i Zelný trh, jehož trhy organizovala městská část Brno-střed.
Kromě hudby se TIC BRNO ale zaměřil i na vizuální stránku trhů. Změny se promítly do samotných náměstí i přilehlých ulic. Právě v nich, v místních kostelích i třeba ve Vodojemech Žlutý kopec se objevilo 12 světelných instalací, a z toho 9 od renomovaných brněnských umělců a studií. Jednou z nich byla předloňská úspěšná novinka – brněnský drak ve svetru, který získal 1. místo v kategorii Inovativní marketingová komunikace ve Velké ceně cestovního ruchu 2024 i výraznou mediální pozornost. „Velice oceňuji snahu organizátorů kultivovat veřejný prostor a vytvořit trhy jako současný estetický i kulturní zážitek pro všechny věkové skupiny obyvatel. Zapojení lokálních umělců, architektů a designérů dodává trhům šmrnc a autentický nádech, který návštěvníky může mnohem více bavit a zapojit do nekomerčních aktivit. Navíc se daří podporovat brněnskou identitu a specifický humor, ať se již jedná o brněnského draka v červeno-bílém svetru, nebo Dračí vejce, nebo dětskou vesničku se Zlatým dřevem,” zhodnotila Janica Šipulová, architektka ze studia Consequence Forma architects, které stojí za návrhem vesničky na Zelném trhu.
„Vybudovali jsme ve spolupráci s našimi partnery silnou značku Brněnské Vánoce, díky které se Brno zařadilo mezi prvotřídní evropské vánoční destinace. Zároveň se nám daří díky celoroční komunikaci s partnery zachovávat lokální charakter akce, díky které se tu cítí dobře nejen návštěvníci trhů, ale také sami Brňané. A to považujeme za klíčové pro dlouhodobou udržitelnost akce. Z multiplikačních, zejména ekonomických a marketingových, efektů akce v podobě výrazně zvýšené návštěvnosti města profitujeme všichni. Výnosnost akce nám umožňuje každým rokem přinášet novinky a vylepšení pro co nejlepší zážitky Brňanů a návštěvníků Brna. V letošním roce jsme představili řadu novinek – Dračí vejce na náměstí Svobody, světelné instalace ve městě, mnohem progresivnější dramaturgie hudebního programu, ... Jsme na vrcholu. Náš přístup zcela evidentně funguje a chceme v něm pokračovat i v dalších letech, nápadů máme už teď spoustu,” uzavřela ředitelka Jana Janulíková.