(ral) - Co se dá ve škole zlepšit za třicet pět tisíc korun? Nad tím se zamyslí žáci brněnských základních škol. Pokud pro svoje nápady nadchnou spolužáky a vyhrají v hlasování, projekty můžou opravdu realizovat. K pilotnímu projektu Participativní rozpočet do škol se po průkopníkovi městské části Brno-střed přidávají i další.
Ping-pongové stoly, pítka na chodbách, sedací vaky, rámečky na fotky, hrací prvky do lesoparku, tablety, míče, rostliny. I tyto věci přibyly během posledních tří let na jedenácti základních školách v Brně-středu. „Mohu jen doporučit rozšíření do celého Brna, protože vidět a poslouchat prezentace školáků, kteří chtějí oslovit spolužáky svým nápadem, vážnost situace při elektronickém hlasování, ale i nadšení z vítězství a realizace, to jsou moc pěkné zážitky a radost,“ uvedl druhý místostarosta městské části Brno-střed Martin Landa.
Město po vyhodnocení pilotního projektu zve k připojení i další městské části. „Každá zapojená škola tak dostane 35 tisíc korun, o jejichž využití rozhodnou žáci 3. až 9. tříd. Hodnotu celého projektu nevidím jen v možnosti žáků spolupodílet se na rozvoji školy, ale také v podpoře občanské angažovanosti již od útlého věku a v nabytých zkušenostech, které budou moci žáci v budoucnu využít například v městském participativním rozpočtu Dáme na vás,“ doplnil druhý náměstek primátorky města Brna Tomáš Koláčný.
Podobně jako ve „velkém“ participativním rozpočtu Dáme na vás jsou nejprve návrhy podrobeny hodnocení, zda jsou realizovatelné, teprve potom z nich žáci v hlasování vybírají vítěze. Své projekty mohou autoři propagovat například pomocí plakátů, letáků, které si v rámci výtvarné výchovy vytvoří, nebo pomocí fotografií a videí na sociálních sítích a podobně. V určitý den proběhne elektronické hlasování, výsledky jsou díky tomu známé ihned. Projekty by pak škola měla realizovat co nejdříve. „Žáci se díky participaci seznámí se základy demokracie v praxi, procvičí si finanční gramotnost, komunikační i prezentační dovednosti. Tratná na tom nebude ani škola. Kromě zpětné vazby od žáků získá důležité poznatky pro svůj další rozvoj a posílí v žácích pocit zodpovědnosti. Nakonec i město si takto vychová novou generaci, pro kterou bude participace přirozenou,“ uzavřel radní pro oblast školství Jaroslav Suchý.