Virtuální model nového nádraží bude k vidění po delší dobu, a to i v Brně - Tiskový servis

Virtuální model nového nádraží bude k vidění po delší dobu, a to i v Brně

  • 16. července 2025
  • 3 minuty čtení

Prověření prostorových vztahů nového vlakového uzlu, ale i propagace – k tomu slouží virtuální model nádraží, které má vyrůst u řeky Svratky v jižní části Brna. Prezentace bude prodloužena o několik měsíců.

Model byl vytvořen nejmodernější technologií virtuální a rozšířené reality nové generace. Novým nádražím a jeho okolím je tak možné procházet ve skutečné velikosti, což si mohli návštěvníci zkusit v Praze, kde k tomu byly připravené prostory. Ohlasy jsme měli skvělé, proto chceme nádraží touto formou představit co nejvíce lidem, a to především v Brně,“ nastínil radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Město Brno na prezentaci tohoto typu přispěje 3,5 milionu korun z Fondu mobility. „Už nyní jednáme o tom, že by se model Brňanům a Brňankám představil na výstavišti, konkrétně v pavilonu H. O podrobnostech bude město a Veletrhy Brno informovat ve chvíli, kdy budou jasné veškeré detaily. Tvůrce modelu, společnost Virtuplex, ho zároveň aktualizuje a upraví tak, aby se co nejvíce blížil zamýšlené skutečnosti,“ dodal Petr Kratochvíl.

Virtuální model od společnosti Virtuplex vznikl v loňském roce ve spolupráci se Správou železnic, městem a nizozemskými týmy architektů Benthem Crouwel Architects a WEST 8, autory vítězného architektonického návrhu nového brněnského nádraží. Firma Virtuplex zpracovala pro Správu železnic virtuální modely i dalších nádraží, například Masarykova a Smíchovského v Praze. Pracuje také pro soukromé investory, mimo jiné i pro projekt Dornych na místě bývalého Tesca v nové čtvrti Trnitá.

Virtuální model nového brněnského nádraží
Virtuální model je zpracován v měřítku 1 : 1 a jsou v něm znázorněny nádražní budovy a jejich okolí – přednádraží, zanádraží, mosty i nábřeží řeky Svratky. Prostory se dají procházet jako ve skutečnosti. Jde o zcela unikátní využití virtuální reality.

Procházka modelem trvá 45–50 minut. Začíná na náměstí před hlavním vstupem, pokračuje na vlaková nástupiště (ty jsou 6 metrů nad úrovní terénu) a autobusové nádraží. Prohlídka poté vede do zanádražního prostoru a dál pod vlakový most u řeky Svratky zpět k hlavnímu vchodu a bulváru s výhledem na katedrálu sv. Petra a Pavla.

Procházky se může zúčastnit 8 zájemců plus průvodce. Účastníci slyší komentář průvodce a můžou komunikovat také navzájem prostřednictvím headsetu. Vstup bude zdarma, bude ovšem nutná registrace. Prohlídky se uskuteční ve dvou dnech v týdnu, v případě velkého zájmu dojde k rozšíření na více dnů.

Železniční uzel Brno
Brněnský uzel je velmi významnou částí železniční sítě v Česku. Podoba nového hlavního nádraží, které je jeho nedílnou součástí, vzešla z mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonické projektové soutěže. Vítězné nizozemské týmy architektů Benthem Crouwel Architects a WEST 8 stojí i za projekty nádraží v Rotterdamu, Amsterdamu či Haagu.

V roce 2023 byla dokončena architektonická studie pro město Brno a Správu železnic, v loňském roce Ministerstvo dopravy schválilo záměr projektu přestavby železničního uzlu Brno a v současné době se připravují výběrová řízení na projektovou přípravu železniční části a pokračuje příprava a výstavba související městské infrastruktury. Mezi prvními zahájenými městskými stavbami je prodloužení ulice Uhelné, následovat bude ulice Kalová a nový bulvár.

Stavba uzlu a nového nádraží by měla začít v roce 2028 a první vlak by měl na nové nádraží přijet v roce 2035. Nádraží bude mít 7 nástupišť a 16 kolejí. Na železničním mostě bude kromě vlakových nástupišť umístěn i nový autobusový terminál se stáními pro 40 dálkových autobusů, před nádražní halou bude terminál MHD se 7 nástupišti pro tramvaje a autobusy. Projekt dále počítá s 1 122 parkovacími stáními v parkovacím domě pod autobusovým terminálem a s 1 000 místy pro jízdní kola v nádražním objektu.

Další zprávy z rubriky

Nejnovější tiskové zprávy