(and) – Všechna potřebná stavební povolení pro druhou etapu projektu Velký městský okruh Žabovřeská I jsou už pravomocná. Znamená to, že v dubnu příštího roku se podle plánů začne kopat na další části této strategické stavby města. Zároveň pokračují práce na již zahájené první etapě – řidičům se například zprůjezdní most Kníničská.
Od 12. září běží soutěž na výběr zhotovitele pro celou etapu II. Pokud vše půjde podle plánů, měly by práce začít na jaře příštího roku. Stavební ruch se rozšíří do oblasti přibližně od Kamenomlýnského mostu, v jehož rovině budou dělníci razit tunel pro tramvaj, směrem na Pisárky. Investorem Velkého městského okruhu Žabovřeská I je Ředitelství silnic a dálnic a také město Brno. To zajišťuje hlavně doprovodné komunikace a trasy pro chodce, které umožní dobrou obslužnost místa. Město také zajistí úpravu neogotické kaple sv. Antonína, která se nachází poblíž plánovaného tunelu. Stavbu z roku 1884 je třeba výrazně opravit.
Chodci budou moci v budoucnu využít také lávku propojující levý břeh řeky Svratky s Wilsonovým lesem. Město plánuje investovat také do rozsáhlé výsadby zeleně a dalších vegetačních úprav, které by měly vyjít na 13 milionů korun. Kvůli plánované ražbě tramvajového tunelu a dalším pracím bude nutná i dvouletá výluka tramvajového spojení mezi Bystrcí a Pisárkami. Díky ní ale bude možné dokončit VMO v této lokalitě výrazně dříve, než se předpokládalo. Druhá etapa projektu by podle projektové dokumentace měla vyjít na více než miliardu korun, město z toho uhradí 78 milionů korun. Finální cena ale bude jasná až po vysoutěžení zhotovitele.
Souběžně se od roku 2018 pracuje i na první etapě. Momentálně jsou hotové inženýrské sítě, přeložky plynu, vody, kanalizace i elektřiny. Další stavební práce pokračují. Podle plánu by do konce letošního listopadu měli stavbaři plně zprovoznit most Kníničská. Ten může být v dalších částech výstavby nárazově uzavřen, nepůjde ale o tak dlouhou uzavírku jako nyní. Do konce roku 2020 by se měly zprovoznit všechny hlavní trasy této etapy.
Velký městský okruh je jedním ze strategických projektů města. Na Žabovřeské je dlouhodobým cílem odstranit tzv. špunt, který způsobuje dlouhé kolony. Budování této části VMO by mělo umožnit rychlejší a plynulejší průjezd lokalitou. Díky přesunutí tramvajové trati do tunelu vyhloubeného ve skále bude možné rozšířit silnici a navýšit počet pruhů po celé délce. Na projektu se podílí Ředitelství silnic a dálnic, město Brno a Brněnské komunikace.