Přeskočit na obsah

Týmy si užily první odměnu. Díky hře Brno, co není vyrazily i do Královopolského tunelu

20. října 2018 4 minuty čtení
(rek) - Co všechno se dá pohlídat na kamerách Centrálního technického dispečinku společnosti Brněnské komunikace? Kolik křižovatek hlídají v Brně semafory? A jak je těžké přesvědčit řidiče, aby nejezdili do tunelů, když probíhá jejich pravidelná odstávka? I to mohli zjistit v pátek večer soutěžící z týmů, které zvládly nejrychleji vyřešit šifry prvního kola podzimní části soutěže Brno, co není. Do Královopolského tunelu se později sami vydali a prohlédli si ho tak zblízka, jak se povede málokomu.

Odměnu si přišli vyzvednout soutěžící třech týmů, které zvládly nejrychleji vyřešit šifry z prvního kola "Chyť si tramvaj do kampusu. Když to dokážeš". To zájemce provázelo po místech, kde se v Bohunicích připravují tři důležité projekty: atletická hala, prodloužení tramvajové zastávky až ke kampusu Masarykovy univerzity a jedno z parkovišť P+R.

Nakonec tedy do útrob Centrálního technického dispečinku odcházelo čtrnáct soutěžích z týmů Nunu, Ospalé sovy a Narychlo sestaveného týmu. Někteří z nich soutěžili už na jaře, další si mohli odměnu užívat vůbec poprvé. "Na jaře jsme se nezapojili, protože jsme o soutěži ještě nevěděli. Ale není to naše první šifrovačka, podobné hry máme rádi a když jsme se o ní dozvěděli, bylo jasné, že to zkusíme. Je skvělé, že jsme tu první zvládli tak rychle, že jsme si mohli hned přijít i pro odměnu. Šifry se nám líbí a těšíme se na další kola," řekla Veronika Poláková z týmu Ospalé sovy. 

V pátek večer se soutěžící podívali nejdřív do srdce BKOMu, centrálního dispečinku, odkud je 365 dní v roce 24 hodin každý den sledována doprava v celém Brně. Dozvěděli se tam o rozdílech v kamerových systémech využívaných ve městě, o tom, jak funguje dohled ve čtyřech brněnských tunelech, jak je nastavený systém jejich údržby i to, jak těžké je někdy přesvědčit řidiče, aby respektovali dopravní značení. Měli totiž možnost na obrazovkách živě sledovat uzavírání královopolského tunelu před jeho plánovanou odstávkou. "Když se řidiči rozhodnou jet, nezastaví je někdy bohužel ani závory," podotkl Lukáš Přichystal z BKOMu, jeden z pracovníků brněnské společnosti, kteří skupinu po dispečinku provázeli. 

Když se podařilo tunel uzavřít, nasedli soutěžící do připravených aut a odjeli přímo k tunelu. Nejprve si v jedné z obslužných budov prohlédli techniku, díky níž je možné obsluhu zajišťovat přímo z místa, ve chvíli, kdy není napojena na centrální dispečinky. A viděli i záložní systémy, které umožňují, aby vše v tunelu fungovalo i v případě mimořádných událostí. Pak sestoupili sedm pater pod zem po evakuačním schodišti, které v takových chvílích může sloužit k úniku lidí přímo z tunelu. Seznámili se přitom detailně s technikou a systémy, které v tunelu zajišťují jeho bezpečnost. Jejich revize probíhá pravidelně dvakrát do roka při čištění tunelu. "Doufám, že teď už vám nepřipadá, že tunel je jen nějaká díra do země, jak si často lidé myslí. Vše je tady pod dohledem nejmodernější techniky," vysvětloval Petr Vystrčil z ŘSD. Ten skupinu v tunelu provázel spolu Petrem Myškou a Lukášem Kmoníčkem ze servisní firmy SPEL, která údržbu tunelu zajišťuje. 

Od každého z odborníků se soutěžící dozvěděli něco o unikátních technologiích odvětrávání, které Královopolský tunel využívá jako jediný v celém Česku, nebo třeba o tom, kde je nejnižší místo tunelu a kde se shromažďuje voda při silných deštích. "Soutěže už jsme se zúčastnili na jaře. Tenkrát jsme získali jednu odměnu, díky níž jsme se mohli podívat do míst, kudy pod městem teče řeka Ponávka. Nedá se to srovnat, každý ten zážitek byl jiný. Doufám ale, že se nám podaří ještě nějakou odměnu získat, je to pokaždé skvělý zážitek," pochvaloval si Pavel Dobeš z týmu Nunu. 

Druhé kolo soutěže startuje ve středu 24. října v 17 hodin. Pět týmů, které vyřeší jeho šifry jako první, čeká také zážitková odměna. Více informací najdete na webu www.kopemezabrno.cz

Mohlo by vás dále zajímat

Nové wellness centrum na Kraví hoře. Foto: Marie Schmerková
Vyšel říjnový Brněnský metropolitan

Tento týden najdete ve svých schránkách aktuální Brněnský metropolitan. Dočtete se o nedávno dostavěném wellness centru na Kraví hoře i o novém způsobu třídění kovů do žlutých kontejnerů na plast. Do testovacího provozu vstoupila nová tramvajová trať do kampusu. A vodojemy na Žlutém kopci hlásí otevřeno, vstupenky jsou k mání i online.

Nejnovější články

Mezi občanské návrhy Dáme na vás už lidé rozdali tisíc lajků, zdroj: MMB
Mezi občanské návrhy Dáme na vás už lidé rozdali tisíc lajků

Kruhový objezd na přehradě, vteřinový odpočet u semaforů nebo třeba budování veřejných WC. Lidé už do tzv. občanských návrhů vložili přes osmdesát nápadů, jak zlepšit Brno. Vyjadřovat se k nim od první chvíle může i veřejnost. 

Zkušební provoz tramvajové tratě do kampusu. Foto: Marie Schmerková
První cestující pojedou tramvají do kampusu v prosinci

Přímé spojení centra s bohunickým kampusem, provoz MHD bez závislosti na aktuální dopravní situaci, snížení ekologické zátěže a větší komfort pro 40 tisíc cestujících denně. To vše přinese nová tramvajová trať do kampusu. První zkušební jízda se uskutečnila 15. září, první cestující se tudy svezou 10. prosince letošního roku.

Kampaň Brno narůžovo cílí na prevenci rakoviny prsu.
Brno narůžovo přináší prevenci rakoviny prsu do brněnských ulic

Růžovou barvu si vzaly za svou pravidelné říjnové akce spojené s osvětou týkající se rakoviny prsu a podpory onkologických pacientů. Akce probíhají po celém světě a Brno není výjimkou. Celý měsíc proto bude narůžovo.

Výstava ukazuje, jak by studenti využili část areálu Tepláren, foto: MMB
Výstava ukazuje, jak by studenti využili část areálu Tepláren

Co s průmyslovými budovami v mezidobí, kdy je přestanou využívat Teplárny Brno a než se území přebuduje na tzv. chytrou čtvrť Špitálka? Nad tím se zamýšleli studenti tří brněnských univerzit v soutěži MUNISS, kterou každoročně pořádá město. Jejich nápady teď prezentují výstavní panely v ulicích města.