Tramvaje ochrání v Pisárkách před počasím nová střecha - Tiskový servis
Vozovna v Pisárkách je nejstarším podobným areálem Dopravního podniku města Brna a diskuse o její modernizaci začaly už v roce 2009. V tomto roce odstartovala i příprava projektů, zpracování studií a další analýzy, které stály zatím přibližně osm milionů korun.
První etapu její modernizace zahájil dopravní podnik v roce 2015. Tehdy o 560 metrů rozšířil kolejiště pro odstavení souprav. Investice zjednodušila obsluhu celého areálu.
Letos zahájená etapa bude zahrnovat výstavbu nové haly, v níž se budou tramvaje čistit, myčku a dále zde bude umístěna i moderní technologie na kontrolu tramvají, jejich kol či soukolí. Prostor mezi novou a původní halou bude zastřešený, čímž vzniknou nová krytá parkovací místa, což by mělo zmenšit poruchovost tramvají způsobenou nepříznivým vlivem počasí, především mrazem a vlhkostí.
„Díky modernizaci a zlepšení denní péče o tramvaje s použitím moderních technologií dojde ke zrychlení odbavení vozů při večerním příjezdu do vozovny a současně k vylepšení pracovních podmínek pro naše dělníky a techniky. Práce by měly skončit do dvou let a vyjdou na více než 390 milionů korun,“ vysvětlil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Do budoucna je připravena i třetí etapa rozšíření areálu, která bude spočívat ve vybudování nového kolejového zhlaví, tedy rozvětvení kolejí směrem k areálu brněnského výstaviště, a také nové vratné smyčky. V současné době se dopravní podnik snaží získat územní rozhodnutí.
Pisárecká vozovna v současných místech vznikla už v roce 1870, tedy rok po zahájení provozu „koňky“. První přestavby se dočkala v polovině 80. let 19. století, když v Brně začala jezdit parní tramvaj. Od roku 1900 tam našly své místo elektrické tramvaje, aktuálně ve vozovně nocuje přes 170 tramvají.
Dopravní podnik města Brna letos dokončil také projekt plynofikace svého vozového parku, v němž má už 160 autobusů na pohon CNG. Projekt začal v roce 2014, kdy ve vozovně Slatina začala výstavba plnicí stanice na CNG. Ten samý rok také podnik nakoupil prvních 12 autobusů na plynový pohon. O rok později už bylo autobusů s tímto pohonem 100. Druhá etapa nákupu vozů začala loni a skončila letos v létě, celkem přibylo dalších 60 vozů.
„Sto šedesát autobusů nejenže šetří životní prostředí, ale jak ukazuje jejich provoz, dokáže uspořit i velké množství finančních prostředků. Navíc většinu nákladů na jejich pořízení pokryly dotace z evropských fondů, což svědčí o velmi dobré přípravě celého projektu a také žádostí o dotace,“ zhodnotil nákup primátor města Brna Petr Vokřál.
Autobusy na plynový pohon jsou plně nízkopodlažní. Jejich nákup vyšel na více než 1,2 miliardy korun. Přes 900 milionů korun získal dopravní podnik z evropských dotací.
Jednou z hlavních výhod vozů je jejich ekologický provoz. Autobusy na stlačený zemní plyn totiž produkují až o 80 % méně emisí než původní dieselové autobusy. Díky nim se se tak každoročně dostane do ovzduší o téměř 62 tun škodlivých látek méně. CNG autobusy najely po Brně dosud 24,3 milionu kilometrů a spotřebovaly 9000 tun CNG. Ušetřily tak více než 131 milionů korun z provozních nákladů na pohonné hmoty.
Mohlo by vás dále zajímat

Starobrněnský klášter slaví 700 let
Stavba kláštera jako vykoupení z pozemských hříchů. I takto – poněkud bulvárně – bychom se mohli dívat na vznik starobrněnského kláštera cisterciaček. Jeho zakladatelka a donátorka královna Eliška Rejčka byla žena s pozoruhodným osudem. Její životní kroky by budily pozornost i nyní, natož ve středověkých českých zemích.

Velký městský okruh se rozrůstá, pracuje se na třech úsecích
Neustálé čekání v zácpách nemá nikdo rád. Jak ale pomoci plynulejší dopravě v Brně, když aut je stále více a ulice nelze nafouknout? Jedním z řešení je vybudování velkého městského okruhu (VMO). Aktuálně se pracuje hned na třech úsecích. Po jejich dokončení sice zatím nebude hotový celý okruh, ale řidičům i tak prospějí.
BRŇÁCI a Brňačky, udělejte něco PRO BRNO
I když je oficiální název aplikace Brňáci pro Brno z dnešního pohledu genderově nekorektní, ona sama obyvatelům všech pohlaví dělá dobrou službu. Už 13 let jim umožňuje, aby jednoduše z mobilu nebo z počítače nahlásili závady, na které ve městě narazili, ať už jde o uvolněné dlaždice v chodníku, výmol v silnici, rozbujelou zeleň bránící ve výhledu, nebo blikající lampu.

Vyšel květnový Brněnský metropolitan
Tento týden najdete ve svých schránkách nový Brněnský metropolitan. Od začátku května opět pojede tramvaj číslo 1 do Bystrce. O víkendu 13. a 14. května se otevře více než sto běžně nepřístupných míst při festivalu Open House Brno. A do 15. května je možné přihlásit nápad na zlepšení života ve městě do participativního rozpočtu Dáme na vás.
Nejnovější články

Výstaviště slaví 95 let. Vyrazte prozkoumat brněnskou veletržní chloubu
Hlavním tahákem nadcházejícího víkendu jsou bezesporu oslavy 95 let brněnského výstaviště. Neváhejte s návštěvou, program je opravdu bohatý. Dále začíná také festival Provázek open, který potrvá až do června. K návštěvě zvou i dopravní hřiště v Komíně a Řečkovicích – chystá se zde speciální program pro děti.

Jak na životní prostředí? Zkušenosti z celého světa se sdílely v Brně
Zelená infrastruktura, údržba zeleně nebo energetika – i tato témata zahrnoval městem organizovaný mezinárodní workshop nazvaný příznačně Den partnerských měst. Do Brna se sjeli zástupci dvanácti měst, aby sdíleli své zkušenosti a příklady dobré praxe a načerpali novou inspiraci.

Sezóna na koupališti Riviéra začíná. Kde půjde zaparkovat?
Koupaliště Riviéra zahajuje sezónu v sobotu 27. května. Zároveň jsou v plném proudu práce na přilehlém úseku velkého městského okruhu. Návštěvníci tak nebudou moci využívat obvyklá parkovací místa ani zastávky MHD.

Poznejte sedm desetiletí Zoo Brno ve fotografiích v Urban centru
Za odpočinkem i zvířaty chodí lidé do brněnské zoo od roku 1953. Jak se zahrada za 70 let proměnila, mapuje výstava historických i současných fotografií, kterou můžete až do 10. července navštívit v Urban centru na Mečové.