Přeskočit na obsah

Tramvaje ochrání v Pisárkách před počasím nová střecha

19. září 2018 3 minuty čtení
(rek) – Nová střecha a tím i parkovací místa pro tramvaje, hala denního ošetření a očisty a také nová myčka vzniknou při modernizaci vozovny v Pisárkách. Ta začala dnes slavnostním poklepáním na základní kámen. Modernizace potrvá dva roky a bude stát více než 390 milionů korun.

Vozovna v Pisárkách je nejstarším podobným areálem Dopravního podniku města Brna a diskuse o její modernizaci začaly už v roce 2009. V tomto roce odstartovala i příprava projektů, zpracování studií a další analýzy, které stály zatím přibližně osm milionů korun. 

První etapu její modernizace zahájil dopravní podnik v roce 2015. Tehdy o 560 metrů rozšířil kolejiště pro odstavení souprav. Investice zjednodušila obsluhu celého areálu.

Letos zahájená etapa bude zahrnovat výstavbu nové haly, v níž se budou tramvaje čistit, myčku a dále zde bude umístěna i moderní technologie na kontrolu tramvají, jejich kol či soukolí. Prostor mezi novou a původní halou bude zastřešený, čímž vzniknou nová krytá parkovací místa, což by mělo zmenšit poruchovost tramvají způsobenou nepříznivým vlivem počasí, především mrazem a vlhkostí. 

„Díky modernizaci a zlepšení denní péče o tramvaje s použitím moderních technologií dojde ke zrychlení odbavení vozů při večerním příjezdu do vozovny a současně k vylepšení pracovních podmínek pro naše dělníky a techniky. Práce by měly skončit do dvou let a vyjdou na více než 390 milionů korun,“ vysvětlil generální ředitel DPMB Miloš Havránek. 

Do budoucna je připravena i třetí etapa rozšíření areálu, která bude spočívat ve vybudování nového kolejového zhlaví, tedy rozvětvení kolejí směrem k areálu brněnského výstaviště, a také nové vratné smyčky. V současné době se dopravní podnik snaží získat územní rozhodnutí. 

Pisárecká vozovna v současných místech vznikla už v roce 1870, tedy rok po zahájení provozu „koňky“. První přestavby se dočkala v polovině 80. let 19. století, když v Brně začala jezdit parní tramvaj. Od roku 1900 tam našly své místo elektrické tramvaje, aktuálně ve vozovně nocuje přes 170 tramvají.            

Dopravní podnik města Brna letos dokončil také projekt plynofikace svého vozového parku, v němž má už 160 autobusů na pohon CNG. Projekt začal v roce 2014, kdy ve vozovně Slatina začala výstavba plnicí stanice na CNG. Ten samý rok také podnik nakoupil prvních 12 autobusů na plynový pohon. O rok později už bylo autobusů s tímto pohonem 100. Druhá etapa nákupu vozů začala loni a skončila letos v létě, celkem přibylo dalších 60 vozů. 

„Sto šedesát autobusů nejenže šetří životní prostředí, ale jak ukazuje jejich provoz, dokáže uspořit i velké množství finančních prostředků. Navíc většinu nákladů na jejich pořízení pokryly dotace z evropských fondů, což svědčí o velmi dobré přípravě celého projektu a také žádostí o dotace,“ zhodnotil nákup primátor města Brna Petr Vokřál.

Autobusy na plynový pohon jsou plně nízkopodlažní. Jejich nákup vyšel na více než 1,2 miliardy korun. Přes 900 milionů korun získal dopravní podnik z evropských dotací.

Jednou z hlavních výhod vozů je jejich ekologický provoz. Autobusy na stlačený zemní plyn totiž produkují až o 80  % méně emisí než původní dieselové autobusy. Díky nim se se tak každoročně dostane do ovzduší o téměř 62 tun škodlivých látek méně. CNG autobusy najely po Brně dosud 24,3 milionu kilometrů a spotřebovaly 9000 tun CNG. Ušetřily tak více než 131 milionů korun z provozních nákladů na pohonné hmoty. 

Mohlo by vás dále zajímat

Umělecký ředitel Jiří Hajdyla a dramaturgyně Alžběta Michalová z Divadla Polárka. Foto: Zdeněk Kolařík
Sociální sítě oproti divadlu postrádají zásadní věc – společný zážitek

Za hvězdami lidé v Brně míří na Kraví horu, ale kdyby z ní seběhli dolů až pod Björnsonův sad, najdou v Tučkově ulici divadlo pojmenované po jedné z nejznámějších hvězd noční oblohy – Polárka. Děti od narození do dospělosti sem už léta míří za autorskými inscenacemi, které jim pomáhají orientovat se v divadelním (i jejich vlastním) vesmíru. O aktuální sezoně i budoucím směřování scény jsme si povídali s novým uměleckým ředitelem Jiřím Hajdylou a dramaturgyní Alžbětou Michalovou.

Nejnovější články

Umělecký ředitel Jiří Hajdyla a dramaturgyně Alžběta Michalová z Divadla Polárka. Foto: Zdeněk Kolařík
Sociální sítě oproti divadlu postrádají zásadní věc – společný zážitek

Za hvězdami lidé v Brně míří na Kraví horu, ale kdyby z ní seběhli dolů až pod Björnsonův sad, najdou v Tučkově ulici divadlo pojmenované po jedné z nejznámějších hvězd noční oblohy – Polárka. Děti od narození do dospělosti sem už léta míří za autorskými inscenacemi, které jim pomáhají orientovat se v divadelním (i jejich vlastním) vesmíru. O aktuální sezoně i budoucím směřování scény jsme si povídali s novým uměleckým ředitelem Jiřím Hajdylou a dramaturgyní Alžbětou Michalovou.

Instalace Lightness v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Foto: MMB
Drama se o víkendu chystá pod košem a Stará radnice poodkrývá svá zákoutí

Pracovní týden dospěl do cílové rovinky, už jen přetrhnout pomyslnou cílovou pásku a je tu víkend. Můžete ho strávit třeba v Technickém muzeu na výstavě věnující se autoklubům. Zblízka poznáte Starou radnici na prohlídce a rozloučení se chystá v Moravské galerii s instalací Lightness.  

Za rok 2022 bylo Cenou města Brna oceněno 14 osobností.
Cenu města Brna získalo 14 osobností

Primátorka města Brna Markéta Vaňková předala Cenu města Brna za rok 2022 dvanácti osobnostem. Vladimír Koudelka a Bohumil Samek byli oceněni in memoriam. Ceremoniál se uskutečnil v úterý 24. ledna 2023 v Zastupitelském sále na Nové radnici.

Na lednovém zasedání schválili zastupitelé dotace do sportu, kultury či sociálních služeb
Na lednovém zasedání schválili zastupitelé dotace do sportu, kultury či sociálních služeb

Poprvé se v roce 2023 zastupitelé sešli v úterý 24. ledna. Na programu měli více než 80 bodů. Ty se týkaly například dotací na podporu vytváření zelených střech, na provoz sportovišť, další peníze pomohou kulturním organizacím nebo neziskovým organizacím působícím v sociální sféře.