Přeskočit na obsah

Tramvaje ochrání v Pisárkách před počasím nová střecha

19. září 2018 3 minuty čtení
(rek) – Nová střecha a tím i parkovací místa pro tramvaje, hala denního ošetření a očisty a také nová myčka vzniknou při modernizaci vozovny v Pisárkách. Ta začala dnes slavnostním poklepáním na základní kámen. Modernizace potrvá dva roky a bude stát více než 390 milionů korun.

Vozovna v Pisárkách je nejstarším podobným areálem Dopravního podniku města Brna a diskuse o její modernizaci začaly už v roce 2009. V tomto roce odstartovala i příprava projektů, zpracování studií a další analýzy, které stály zatím přibližně osm milionů korun. 

První etapu její modernizace zahájil dopravní podnik v roce 2015. Tehdy o 560 metrů rozšířil kolejiště pro odstavení souprav. Investice zjednodušila obsluhu celého areálu.

Letos zahájená etapa bude zahrnovat výstavbu nové haly, v níž se budou tramvaje čistit, myčku a dále zde bude umístěna i moderní technologie na kontrolu tramvají, jejich kol či soukolí. Prostor mezi novou a původní halou bude zastřešený, čímž vzniknou nová krytá parkovací místa, což by mělo zmenšit poruchovost tramvají způsobenou nepříznivým vlivem počasí, především mrazem a vlhkostí. 

„Díky modernizaci a zlepšení denní péče o tramvaje s použitím moderních technologií dojde ke zrychlení odbavení vozů při večerním příjezdu do vozovny a současně k vylepšení pracovních podmínek pro naše dělníky a techniky. Práce by měly skončit do dvou let a vyjdou na více než 390 milionů korun,“ vysvětlil generální ředitel DPMB Miloš Havránek. 

Do budoucna je připravena i třetí etapa rozšíření areálu, která bude spočívat ve vybudování nového kolejového zhlaví, tedy rozvětvení kolejí směrem k areálu brněnského výstaviště, a také nové vratné smyčky. V současné době se dopravní podnik snaží získat územní rozhodnutí. 

Pisárecká vozovna v současných místech vznikla už v roce 1870, tedy rok po zahájení provozu „koňky“. První přestavby se dočkala v polovině 80. let 19. století, když v Brně začala jezdit parní tramvaj. Od roku 1900 tam našly své místo elektrické tramvaje, aktuálně ve vozovně nocuje přes 170 tramvají.            

Dopravní podnik města Brna letos dokončil také projekt plynofikace svého vozového parku, v němž má už 160 autobusů na pohon CNG. Projekt začal v roce 2014, kdy ve vozovně Slatina začala výstavba plnicí stanice na CNG. Ten samý rok také podnik nakoupil prvních 12 autobusů na plynový pohon. O rok později už bylo autobusů s tímto pohonem 100. Druhá etapa nákupu vozů začala loni a skončila letos v létě, celkem přibylo dalších 60 vozů. 

„Sto šedesát autobusů nejenže šetří životní prostředí, ale jak ukazuje jejich provoz, dokáže uspořit i velké množství finančních prostředků. Navíc většinu nákladů na jejich pořízení pokryly dotace z evropských fondů, což svědčí o velmi dobré přípravě celého projektu a také žádostí o dotace,“ zhodnotil nákup primátor města Brna Petr Vokřál.

Autobusy na plynový pohon jsou plně nízkopodlažní. Jejich nákup vyšel na více než 1,2 miliardy korun. Přes 900 milionů korun získal dopravní podnik z evropských dotací.

Jednou z hlavních výhod vozů je jejich ekologický provoz. Autobusy na stlačený zemní plyn totiž produkují až o 80  % méně emisí než původní dieselové autobusy. Díky nim se se tak každoročně dostane do ovzduší o téměř 62 tun škodlivých látek méně. CNG autobusy najely po Brně dosud 24,3 milionu kilometrů a spotřebovaly 9000 tun CNG. Ušetřily tak více než 131 milionů korun z provozních nákladů na pohonné hmoty. 

Mohlo by vás dále zajímat

Vodojemy na Žlutém kopci budou od podzimu přístupné veřejnosti. Foto: Zdeněk Kolařík
Vyšel zářijový Brněnský metropolitan

Tento týden najdete ve svých schránkách nový Brněnský metropolitan. Na podzim se pro návštěvníky otevřou vodojemy na Žlutém kopci, na jejich historii a současnost jsme se proto zeptali hned dvou odborníků. V hlavním tématu čísla se zaměřujeme na obecní bydlení a fotoreportáž představí projekt Příběhy našich sousedů. Historie se pak vrací ke kořenům brněnského Centra experimentálního divadla, které si připomíná 30 let existence.

Nejnovější články

Hlasy jsou sečteny. V Brně přišlo k volbám 41,9 % oprávněných voličů. Foto: Z. Kolařík
Hlasy jsou sečteny. V Brně přišlo ke komunálním volbám 41,9 % oprávněných voličů

V průběhu pátku a soboty lidé po celé České republice volili své zástupce do vedení měst a obcí. V Brně přišlo do 352 volebních místností odevzdat svůj hlas 41,9 % oprávněných voličů. Ve dvou obvodech Brňané také vybírali nové senátory či senátorky. V těchto volbách se rozhodlo podpořit některého z kandidátů 44,78 % voličů.

Zahájení festivalu Serial Killer
Víkendové tipy: Utíkejte třeba do Björnsonova sadu nebo Kamennou kolonií

Seriálová smršť dorazila do Brna: nevynechejte Serial Killer a jeho výjimečný doprovodný program. Nejen děti si užijí Zvířátkiádu v Björnsonově sadu nebo fretčí olympiádu na jejich mezinárodní výstavě. Běžci si zazávodí na Podzimním běhu Kamenkou. A Feministická konference řeší aktuální problémy genderu.

Na Bratislavské vznikl nový bytový dům s třiadvaceti jednotkami, foto: Z. Kolařík
Na Bratislavské vznikl nový bytový dům s třiadvaceti jednotkami

Startovací, bezbariérové i samoživitelské – takový charakter mají byty, které město postavilo v proluce na Bratislavské. Kolaudace bytového domu se očekává v říjnu.

Praktické informace k volbám do zastupitelstev obcí a Senátu
Praktické informace k volbám do zastupitelstev obcí a Senátu

V Brně se po čtyřech letech obmění zastupitelstva města a městských částí. Zároveň Brňané zvolí do Senátu dva zástupce, a to za volební obvody č. 55 a 58. Termín voleb je 23. a 24. září, případné druhé kolo senátních voleb bude o týden později.

Volby začínají v pátek 23. září ve 14 hodin. V tento den je možno hlasovat do 22 hodin. V sobotu 24. září jsou volební místnosti otevřeny od 8 do 14 hodin. Každý volič hlasuje osobně, zastoupení není dovoleno.