Rezidentní parkování – časté dotazy - Tiskový servis
Systém, který bude Brno zavádět, podporuje rezidenty, aby mohli lépe zaparkovat v okolí svého bydliště. Reguluje také dlouhodobé stání vozidel, a tím zvyšuje obrátkovost na potřebných místech. Zvedá se tedy pravděpodobnost, že lidé zaparkují.
K vyřízení potřebných oprávnění budou lidé muset navštívit kontaktní pracoviště na Zvonařce nebo požádat o založení účtu elektronicky. Další úkony bude možné provádět elektronicky prostřednictvím elektronického účtu – osobních stránek uživatele. O zřízení těchto osobních stránek bude možné požádat také prostřednictvím ověřeného účtu Brno iD.
Koho se nový systém týká?
V novém parkovacím systému se počítá se třemi typy řidičů:
- Rezident – fyzická osoba, která má v místo trvalého pobytu nebo je vlastníkem nemovitosti ve vymezené oblasti. Pro získání oprávnění na parkování v režimu Rezident je nutné prokázat trvalý pobyt, případně vlastnictví nemovitosti, právní vztah k vozidlu (jsem majitel, auto je služební a mám právo s ním disponovat i pro jízdy domů atd.) a uhradit poplatek. Rezidentní karta platí v oblasti, kde rezident bydlí, ale rovněž v okolních oblastech. V dalších částech města pro dotyčného majitele karty platí status „návštěvníka“. Pro získání parkovacího oprávnění pro rezidenta nestačí nájemní smlouva – je nutné si na jejím základě vyřídit trvalý pobyt.
- Abonent – právnická nebo fyzická osoba, která provozuje vozidlo za účelem podnikání podle zvláštního právního předpisu a má sídlo nebo provozovnu ve vymezené oblasti. Pro získání parkovacího dokladu (abonentní oprávnění) je nutné prokázat existenci sídla nebo provozovny právnické nebo fyzické osoby podnikající ve vymezené oblasti, dále právní vztah k vozidlu a uhradit poplatek. Abonentní oprávnění platí v oblasti sídla nebo provozovny, ale také v okolních oblastech. V dalších částech města pro majitele karty platí status „návštěvníka“.
- Návštěvník – každý, kdo nemá v dané oblasti a okolních oblastech právo parkovat na rezidentní nebo abonentní oprávnění.
Ze zahraničních zkušeností vyplývá, že uživatelé na okraji jednotlivých oblastí jsou znevýhodněni oproti těm, co bydlí uprostřed oblastí. Brno proto zavádí systém takzvané kytičky, která toto znevýhodnění minimalizuje.
Parkovací oprávnění (rezidenta i abonenta) bude tedy platit nejen v jeho oblasti (střed „květinky“), ale i ve všech sousedících oblastech („okvětní lístky květinky“).
Například: Obyvatelům tmavě modré oblasti umožní jejich oprávnění parkovat jako rezident nebo abonent i ve světlemodrých oblastech. V oranžových oblastech bude parkovat jako návštěvník.
Výjimkou bude jen oblast historického centra města, kde mohou parkovat jen lidé z této oblasti.
Kdo určí, kde všude bude nový systém zaveden? Nepovedou změny k tomu, že se zhorší situace pro všechny?
Parkovací režimy v jednotlivých ulicích určuje městská část. Městská část také rozhodne o tom, zda se k novému systému připojí. Omezení dává smysl zavádět tam, kde mají rezidenti problém s parkováním, nebo kde je přetlak vozidel přes den. Dá se tedy předpokládat, že na většině území Brna bude regulace prováděna jen v nočních hodinách. Přes den bude parkování neregulováno, tedy nezpoplatněno. Cílem není bezúčelně vybírat peníze, ale umožnit více lidem zaparkovat a vyřídit potřebné záležitosti.
Kolik bude parkovacích míst? Slyšel jsem, že jich kvůli novému systému téměř třetina ubyde.
Například v oblastech kolem Antonínské, třídy Kapitána Jaroše a Grohovy, kde se bude rezidentní parkování zavádět od listopadu, je nyní 3731 míst k parkování. Po zavedení nového značení jich ubyde 28, tedy ani ne jedno procento. Tento úbytek by navíc nastal bez ohledu na rezidentní parkování v okamžiku rekonstrukce vozovky nebo chodníku, projekt by totiž musel splňovat aktuálně platné normy.
Proč nejsou hotová záchytná parkoviště na okraji centra? Budou mít lidé kde parkovat?
Parkoviště, která v Brně jsou, mají stále volnou kapacitu, včetně P+R u hřbitova. Jakmile totiž řidiči mají možnost parkovat někde zadarmo, neváhají vynaložit velké množství času na nalezení takového parkovacího místa. A jakémukoliv zpoplatnění, byť symbolickému, se vyhnou. Dokud tedy nebude nový systém parkování ve městě zaveden ve větším rozsahu, byly by parkovací místa prázdná a nevyužívaná. Jejich výstavba se tedy připravuje postupně, míst bude přibývat souběžně s rozšiřováním systému parkování. Provoz prázdných parkovacích domů by byl neefektivní a drahý.
Jak bude parkování značeno?
Na ulicích, kde parkování regulováno nebude, se nic nezmění.
Na ulicích, kde parkování regulováno bude, bude vodorovné modré dopravní značení. A k tomu značení svislé. Na tomto svislém značení se řidiči podle barev dozví, kdo zde může s parkovacím oprávněním parkovat. Rezident bude označen modře, abonent zeleně a návštěvník oranžově. Řidič se ze značky také dozví, v jaké oblasti se nachází, a časy, kdy je parkování regulováno.
Dočtete se v Metropolitanu
Zapomínat na prevenci se nevyplácí, připomene růžová barva
Brno bude opět růžové. Od 3. do 12. října si pomocí řady akcí připomeneme nezbytnost prevence i specifika boje s rakovinou.
Baví mě adrenalin, u plachtění nevíte, kde budete za deset minut
Nedávné narozeniny oslavil sportovní pilot Gustav Vrbacký ve velkém stylu – ve vzduchu i ve vodě, kam ho přátelé hodili, oblečení neoblečení. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby neměl oslavenec v rodném listě zapsáno datum narození 1933. V srpnu mu tedy pršely gratulace k rovné devadesátce. Od mládí působí na letišti v Medlánkách a dodnes se podílí na jeho zvelebování a aktivně létá.

Koordinace uzavírek: Co město může ovlivnit a na co je krátké
Dvě stě padesát dopravních uzavírek má aktuálně na seznamu pracovní skupina, která se zabývá jejich koordinací. „Kdyby každá z nich trvala rok, o století později bychom před sebou pořád měli dvě třetiny prací – a to ještě v případě, že by se nevyskytlo nic nového, což je utopie. Z tohoto pohledu nejde dělat věci vždy postupně, ale je nutné kopat na vícero místech zaráz. Snažíme se ale, aby to bylo v rámci možností co nejefektivnější, aby se na ploše udělalo maximum prací, aby se uzavírala na co nejkratší dobu, v nejméně vytížené části roku a podobně,“ říká Vlasta Jágerová a vysvětluje, na co při tom ze své pozice koordinátorky výkopových prací a uzavírek v Brně nejčastěji naráží.

Českému komiksu vládnou ženy, ukazuje festival KOMA
Komiks ze všech stran – český, zahraniční, dětmi malovaný či přímo v procesu kresby – to všechno přináší mezinárodní festival KOMA. Už po deváté obsadí mezi 12. a 15. říjnem někdejší káznici na Bratislavské. Jak takový festival vzniká i jak to aktuálně vypadá s českou komiksovou tvorbou, jsme zjišťovali od dramaturga Tomáše Řepy.
Nenechte si ujít
Zapomínat na prevenci se nevyplácí, připomene růžová barva
Brno bude opět růžové. Od 3. do 12. října si pomocí řady akcí připomeneme nezbytnost prevence i specifika boje s rakovinou.
Baví mě adrenalin, u plachtění nevíte, kde budete za deset minut
Nedávné narozeniny oslavil sportovní pilot Gustav Vrbacký ve velkém stylu – ve vzduchu i ve vodě, kam ho přátelé hodili, oblečení neoblečení. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby neměl oslavenec v rodném listě zapsáno datum narození 1933. V srpnu mu tedy pršely gratulace k rovné devadesátce. Od mládí působí na letišti v Medlánkách a dodnes se podílí na jeho zvelebování a aktivně létá.

Co nabídne nové hlavní nádraží? Přiblíží to ojedinělá výstava
Naskýtá se skvělá možnost, jak zjistit vše důležité o novém hlavním nádraží! Až do konce roku se koná exkluzivní výstava NHNB: Nádraží Brno aktuálně, která dopodrobna představuje plánovaný přesun i modernizaci klíčového železničního uzlu. Postupně se objeví na třech různých místech po Brně.

Brno jako mekka kyberbezpečnosti? Vychováváme tu novou generaci expertů
Jak čelit útokům hackerů? Jak před nimi chránit instituce a jejich sítě? Řešit tyto aktuální problémy se učí studenti nového oboru na střední škole Čichnova. Junior Centrum Excelence pro kybernetickou bezpečnost, které se kolem něj vytvořilo, je svým pojetím natolik unikátní, že je ocenila i Evropská komise. Vybrala ho do užšího finále soutěže nejinovativnějších projektů Regiostars Awards. O vítězi teď rozhoduje v hlasování veřejnost a brněnskému projektu tak můžete k výhře pomoci i vy.