Ostatky hudebního skladatele Františka Gregora Emmerta (1940–2015) budou uloženy na čestném pohřebišti města Brna. O návrhu, který podal jeho syn František Emmert, rozhodla rada města v úterý 15. září 2015. K návrhu se připojil také rektor Janáčkovy akademie múzických umění Ivo Medek a umělecký vedoucí Kantilény, sboru dětí a mládeže Filharmonie Brno, Jakub Klecker.
František Gregor Emmert (* 19. 5. 1940, † 17. 4. 2015) byl český hudební skladatel, jenž se prosadil především v oblasti symfonické hudby (jeho 25 dokončených symfonií jej řadí do čela českých symfoniků druhé poloviny 20. století). V letech 1975–2012 byl pedagogem kompozice a od roku 2006 profesorem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (JAMU). Většinu svého tvůrčího života tedy spojil s Brnem.
Narodil se v roce 1940 v Teplicích. V roce 1954 odešel studovat do Prahy, kde absolvoval Vyšší hudebněpedagogickou školu. Poté studoval klavír (u prof. Lva Esche) a kompozici na Pražské konzervatoři (u Jaroslava Řídkého). Ve studiu skladby pokračoval v Brně na JAMU u prof. Jana Kapra a v rámci umělecké aspirantury u prof. Miloslava Ištvana. Po skončení aspirantury byl přijat na JAMU jako odborný asistent pro hudební teorii, kde od roku 1975 vyučoval hlavní obor skladba. Patří k nejúspěšnějším pedagogům kompozice, jeho kompoziční třídou prošla celá řada současných autorů artificiální hudby.
Jeho tvorba, obnášející 25 symfonií, orchestrální a komorní skladby, kantáty a oratoria, vycházela z duchovní tradice německé hudby, z katolictví a z mystiky a později přešla k postmoderním formám. Nikdy nebyl členem KSČ, jako katolík se rovněž držel stranou proudu reformních intelektuálů 60. let a vždy si zachovával tvůrčí i názorovou nezávislost na autoritách.
Dospěl ke stylu tvořícímu jakousi alternativu k "brněnské kompoziční škole", reprezentované zejména tvůrci racionálně či numericky komponované hudby (Alois Piňos, Miloslav Ištvan), a hlásí se k němu jako ke svému vzoru nejvýznamnější tvůrci následující brněnské skladatelské generace (Pavel Zemek). V 70. letech se stal jedním z dvorních autorů scénické hudby pro brněnské Divadlo Husa na provázku (hudba k inscenaci Dostojevského Běsů), pro brněnskou Mahenovu činohru a další soubory (např. zlínský a uherskohradišťský). Je také autorem hudby k několika filmům.
Roku 1991 byl habilitován docentem, v roce 2006 jmenován profesorem JAMU. Od roku 2013 se stal nositelem Řádu sv. Cyrila a Metoděje. K jeho největším úspěchům řadí Český hudební slovník uvedení Vánočního oratoria v Drážďanech v roce 1971. Státní filharmonie Brno premiérovala například v roce 1975 vokální symfonii Sluneční země a v roce 1981 Sedmou symfonii. Jeho Motetto Salmo 22 poprvé zaznělo v roce 2002 ve Výmaru.
Server Brno – město hudby ho označil za jednoho z nejlepších, ale současně nejméně doceněných skladatelů své generace. Zemřel v pátek 17. dubna 2015 po krátké nemoci.
Mgr. Pavel Žára, tiskový mluvčí
Magistrát města Brna
tel.: +420 542 172 162
e-mail: zara.pavel@brno.cz
tiskový servis MMB www.brno.cz