Josef Šíma sbližoval českou a světovou avantgardu - Tiskový servis

Josef Šíma sbližoval českou a světovou avantgardu

  • 25. října 2018
  • 3 minuty čtení

(mak) – Moravská galerie mapuje první etapu života a tvorby česko-francouzského malíře Josefa Šímy. Vernisáž výstavy Josef Šíma: Cesta k Vysoké hře se uskuteční dnes v 18 hodin v Místodržitelském paláci. Předcházet jí bude tradiční dětská vernisáž v 16 hodin.

Josef Šíma sbližoval českou a světovou avantgardu
Josef Šíma sbližoval českou a světovou avantgardu

Život Josefa Šímy (1891–1971), který je řazen k nejvýznamnějším tvůrcům moderního umění 20. století, je spjatý také s Brnem. Maturoval na zdejší reálce a než v roce 1915 narukoval, studoval na brněnské technice. Po skončení první světové války, kterou prožil na frontách v Haliči, Rusku a Itálii, se pak sedmadvacetiletý umělec ještě nakrátko zase usadil v Brně. „Naše výstava naplňuje dramaturgickou linii Moravské galerie, v níž chce publiku představit avantgardní umění, které má vztah k Brnu. A ke stému výročí vzniku Československa jsme chtěli připravit výjimečný projekt, což se nám v případě Josefa Šímy a jeho rané tvorby, která je u nás v takovém rozsahu prezentována poprvé, povedlo,“ uvedl šéfkurátor Moravské galerie Ondřej Chrobák. 

V roce 1921 odešel Šíma natrvalo do Paříže, zapojil se do zdejšího uměleckého života, přátelil se s avantgardními básníky a v roce 1927 se stal jedním ze zakládajících členů pařížské avantgardní umělecké skupiny Le Grand Jeu, tedy Vysoká hra. „Charakterizovala ji kritika evropské racionální civilizace, inspirace indickou filozofií, kabalistickými texty, okultismem či myšlením tzv. přírodních národů. Název skupiny i stejnojmenného časopisu evokuje představu, že vše se zde činí jen jednou, plně a ‚nadoraz‘,“ vysvětlila kurátorka výstavy Anna Pravdová. Za hranici reálného se zvláště mladší umělci (na rozdíl od Šímy často ještě studenti) pokoušeli – podle jejích slov – proniknout i pomocí alkoholu, drog či meditačních technik.  

Ačkoliv se Šíma ve Francii oženil a v roce 1926 získal francouzské občanství, neztrácel kontakt s českým prostředím, byl členem Spolku výtvarných umělců v Brně, spolupracoval s Brněnským Devětsilem, publikoval v Lidových novinách i v tuzemských avantgardních časopisech, překládal z francouzštiny – a stal se tak důležitou spojnicí mezi progresivními umělci mladé Československé republiky a francouzskými umělci, kteří udávali tón soudobému umění.

Právě zásadní Šímovu roli při budování mezinárodních kontaktů české avantgardy chce podrobně probádat brněnská expozice. Prostřednictvím unikátních děl a dokumentů přibližuje umělcovu ranou tvorbu a její proměny od počátků do poloviny třicátých let, tedy období jeho pařížské „Vysoké hry“, kdy jeho poetika začala směřovat k inspiraci krajinou, podvědomými vizemi či ezoterickým myšlením propojujícím materiální svět se světem duchovním. „Prostor dostanou nejen malby 20. a 30. let, ale také kresby, grafiky nebo dobové fotografie, z nichž mnohé jsou zapůjčeny z francouzských muzeí a také z Národní galerie v Praze, kam se výstava na jaře příštího roku přesune,“ dodal druhý z kurátorů Petr Ingerle.

Výstava, která je příspěvkem k oslavám stoleté existence novodobého českého státu, a proto bude v den oslav, tedy 28. října, pro všechny přístupná za snížené vstupné 50 korun, potrvá do 24. února 2019. Více informací lze získat na stránkách www.moravska-galerie.cz.

Další články z rubriky