(zug) – Že láska prochází žaludkem, je známá věc. A proč by to nemohl být žaludek dětí ve školních jídelnách? Sblížení národů prostřednictvím sblížení jejich kuchyní je jedním z cílů projektu, který před třemi lety spustila Asociace školních jídelen České republiky. Poslední ročník byl věnován Mexiku a uzavřel se v Brně 6. února na Základní škole Sirotkova.
Celorepublikový projekt Den mezinárodní kuchyně v českých školních jídelnách odstartoval v roce 2016. „Postupně představil thajskou, norskou, španělskou a mexickou gastronomii,“ řekl výkonný ředitel Asociace školních jídelen ČR Karel Jahoda.
Právě ukončený ročník zahájil loni v říjnu workshop, kde se školní kuchařky a kuchaři seznámili s mexickou kuchyní a surovinami a získali receptury, podle nichž připravili menu pro své dětské strávníky. V průběhu listopadu až února na 23 českých a moravských školách proběhly projektové dny zaměřené na Mexiko, které zasadily gastronomii největšího státu Střední Ameriky do širšího kontextu. Z Brna se akce zúčastnily základní školy na Pastvinách a Sirotkově.
Jakou roli hraje v Mexiku čokoláda?
Mexický den 6. února na ZŠ Sirotkova celý cyklus uzavřel. S dětmi si přijela popovídat a zdejší variantu své rodné kuchyně ochutnat velvyslankyně Mexika v České republice Leonora Rueda. „Projekt je důležitý pro sblížení a vzájemné poznání obou zemí. Chtěli bychom, aby kuchaři a také děti neviděli jen jídlo, ale i celou kulturu za ním,“ přiblížila velvyslankyně.
Mexický den tak nespočíval jen v zajímavém školním obědě. Téma se průběžně probíralo v různých předmětech od zeměpisu přes dějepis až po matematiku, v níž se žáci seznámili s číselnou soustavou a kalendářem vyspělé mayské civilizace. Chodby ozdobily desítky obrázků, nástěnky nebo mexická vlajka. A na školu docházeli i studenti Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, kteří v rámci své výuky na Ústavu románských jazyků a literatur připravili prezentaci a pracovní listy, ze kterých se děti dozvěděly mimo jiné i to, jakou roli v mexické kultuře hrají třeba fazole, kukuřičné tortilly nebo čokoláda. „Pořádali jsme pro děti i dílny, kde jsme například malovali tradiční masky, ve kterých se slaví svátek zemřelých. A za pěkného počasí si žáci venku vyzkoušeli sporty původních národů,“ popsala Athena Alchazidu z Masarykovy univerzity.
Kooperaci mezi různými stupni škol vyzdvihl ředitel Asociace školních jídelen Jahoda. „Aktivní spolupráce základních škol v Brně s Masarykovou univerzitou je unikátní, v jiných městech to tak nefunguje,“ poznamenal.
Mexické menu sestávající z polévky s rajčaty, tortilly s kuřecím masem a omáčkou guacamole a také z dezertu, které pro ZŠ Sirotkova uvařila školní jídelna z nám. Svornosti, ochutnala kromě žáků a učitelů i velvyslankyně Rueda. „Děkuji celému kuchařskému týmu, bylo to skoro lepší než originál. Ne že bych si stěžovala na malou pikantnost, jen bych podotkla, že pálivější jídlo je lepší,“ smála se. A které jídlo má nejraději ona sama? „Omáčku mole, která se připravuje ze surovin, jež lze sehnat i tady,“ dodává Leonora Rueda.
Další ročník dnů mezinárodní kuchyně v českých školních jídelnách zahájí opět na podzim kuchařský workshop, téma zatím známé není, podle Jahody je ve hře mimo jiné Itálie či Austrálie.
Školní kuchařky z jižní Moravy se školí v Brně
Pestré a zdravé vaření ve školách není cílem jen časově omezených projektů, ale i průběžné činnosti metodických center školního stravování. Tzv. Krajské centrum sdílení dobré praxe vzniklo loni v říjnu při již zmíněné školní jídelně na nám. Svornosti.
„Budeme se snažit zajistit ostatním jídelnám školení, praktické ukázky v naší jídelně nebo hygienické proškolování. Chceme, aby zaměstnanci školních jídelen v našem regionu znali nové trendy ve vaření a aby měli místo, kde se mohou vzdělávat,“ uvedla při otevření centra ředitelka jídelny Marta Mandincová.