Rekonstrukce ulic byla vyvolána potřebou rekonstrukce kanalizací, vodovodů a tramvajové trati. Při plánování nové podoby ulic byli projektanti limitováni charakterem těchto ulic a požadavky, které byly v rámci projednání technického řešení kladeny. Především ulice Minská je velice komplikovaným uličním prostorem, který svým prostorovým uspořádáním, charakterem zástavby a členitostí v příčném profilu nemá odpovídající parametry městské třídy (a významné dopravní radiály), kterou se historicky stala umístěním tramvajové trati. Šířka uličního prostoru neodpovídá parametrům městské třídy a jiné výškové osazení domů na levé a pravé straně ulice v horní části řešeného úseku velice omezuje možnosti, jak tento prostor co nejlépe řešit. Projektanti se tak museli vypořádat s často protichůdnými požadavky (legální parkování, zeleň, pěší, inženýrské sítě) v dostupné šířce uličního prostoru a v souladu se všemi požadavky platné legislativy a technických norem (například pro bezbariérové řešení chodníků).
Řešení obou ulic je také navíc komplikováno velkým množstvím inženýrských sítí, které vedou pod povrchem zpevněných ploch.
V obou ulicích je realizována tramvajová trať v úpravě omezující vibrace. Povrch komunikací je z nízko-hlučného asfaltu, čímž je výrazně přispíváno ke zkvalitnění ochrany území před nepříznivými účinku hluku a vibrací z dopravy. Lze konstatovat, že řešení obou ulic je ve výsledku více než kvalitním kompromisem mezi řadou požadavků, které byly na jejich řešení v průběhu projektové přípravy a vlastní realizace kladeny.
1. Jak to bude se zastávkou Králova? Zůstane zachována?
Vzhledem k vydanému územnímu rozhodnutí na rekonstrukci ulice Minské, které zastávku Králova stavebně zrušilo, technickým normám a konfiguraci výškového uspořádání ulice není možné, aby Drážní úřad zastávku v její současné podobě rekonstrukce ulice schválil natrvalo. Městu Brnu se ale podařilo dojednat, že zastávka bude po dokončení rekonstrukce povolena Drážním úřadem ve své stávající podobě alespoň dočasně, a to do chvíle, než rozmístění zastávek vyřeší následná další úprava ulice Minská a Veveří od ulice Chládkova k Sono Centru. Ta se nyní připravuje a řeší logické a územně vhodnější rozmístění zastávek vzhledem k zajištění obslužnosti území tramvajovou MHD. Při rekonstrukci této části ulice vznikne nová zastávka u Sono Centra a nová zastávka v poloze u ul. Chládkova.
„Prověřované řešení by mělo umožnit i umístění bezpečného přechodu pro chodce. Tato zastávka navíc umožní oproti stávající zastávce Králova zastavení tramvají v obou směrech. Nové řešení by tak pro chodce mělo být pohodlnější a bezpečnější, nová zastávka by měla změnit polohu jen o 110 metrů vůči zastávce Králova,“ doplnil Mrázek.
2. Bude se opravovat i Rosického náměstí?
Na rekonstrukci ulic Minská a Horova proto navážou stavební úpravy, které na Rosického náměstí umožní pohodlnější přestup. Zastávky tramvaje budou v ústí ulice Horovy. Zastávky autobusů budou přesunuty blíže směrem k zastávkám tramvaje a budou zde vytvořeny zálivy. Nově budou v křižovatce také vyznačeny přechody a cyklostezky.
Po vyřešení majetkoprávních vztahů bude vybudována také nová obousměrná zastávka tramvaje v ulici Podveská.
3. Jaké budou podmínky pro parkování? Změní se situace pro řidiče?
V rekonstruovaných ulicích Minská a Horova bude možné volně a legálně parkovat v parkovacích pruzích podél ulic. V ulici Minská vzniklo rekonstrukcí celkem 69 legálních parkovacích míst, parkovacích míst v Horově je nyní 72 + 4 místa pro osoby tělesně postižené.
Pouze u 14 parkovacích stání bude regulace na dobu 30 minut prostřednictvím dopravní značky IP13b Parkoviště s parkovacím kotoučem, a sice z důvodu umožnění zásobování četných provozoven.
Odbor dopravy Magistrátu města Brna obdržel přes 200 žádostí o vyhrazené parkování v ulicích Minská a Horova, žádostem ale nebude vyhověno z důvodu přípravy rezidentního systému parkování, ke kterému se městská část Brno-Žabovřesky přihlásila.
4. Proč jsou některé přístřešky na zastávkách v ul. Horova obráceně?
5. Nebylo možné umístit v ulici více zeleně?
V řešeném úseku ulice Minská stromy před stavbou nebyly. V rámci stavby byly naopak vysazeny 2 nové stromy (u chodníku v napojení ul. Klímova a Jelínkova) a část dříve dlážděných ploch byla nově osázena drobnými keři tavolníku, čímž v ulici vznikly nové zelené prvky. Polohy inženýrských sítí a logický tlak veřejnosti na maximalizaci počtu parkovacích stání bohužel neumožňují v ulici rozmístit větší množství stromů a zeleně, které by si ulice Minská jistě zasloužila.
V ulici Horova byla navržena zeleň všude tam, kde vycházel alespoň 1m široký pruh zeleně (možnost výsadby a údržby alespoň keřů). Výsadba stromů je vždy omezena inženýrskými sítěmi pod povrchem.
6. Proč je silnice u nástupních ostrůvků na zastávkách Burianovo náměstí a Mozolky vyvýšená?
Hlavním důvodem je nutnost zabezpečit vjezdy do sousedních nemovitostí ve stísněném prostoru tak, aby nebylo nutno provádět vyrovnání výškové úrovně vozovky a vjezdu v chodníku (tím dochází k jeho faktickému zúžení). Úprava dále slouží jako zpomalovací práh pro zklidnění dopravy, osazení sloupků vede řidiče relativně úzkým koridorem. To nutí k dodržování povolené rychlosti 30 km/h. Původní návrh počítal s tzv. vídeňskými zastávkami (stejně jako na ul. Banskobystrická), ale v tomto případě se nastupuje přímo ze zvýšené vozovky a auta musí zastavit za tramvají, což způsobuje ve směru z města nežádoucí omezení dopravy, zejm. výjezd z Bráfovy vlevo – směr z centra.
7. Proč je na Burianově náměstí a řadě dalších míst jiná značka pro přechod?
Ke značce V7b uvádí vyhláška: Místo pro přecházení
Značka vyznačuje místo uzpůsobené pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci. Řidič vozidla nesmí chodce přecházejícího pozemní komunikaci v místě pro přecházení ohrozit. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.