Modernizace vozovny ve Slatině, nová trolejbusová trať na Černovické terase, chytrá dopravní řešení i bezpečnější cyklostezka. To jsou projekty, které na svém jubilejním 30. zasedání podpořil Řídicí výbor Brněnské metropolitní oblasti (BMO), který se skládá ze zástupců vedení města Brna, Jihomoravského kraje a obcí v zázemí Brna.
„Aktuální výzva Řídicího výboru BMO se týkala udržitelné mobility a projekty, které se nám sešly, jsou ukázkou toho, jak zásadní roli hraje toto téma v propojení Brna a jeho zázemí,” podotkla primátorka města Brna a předsedkyně Řídicího výboru BMO Markéta Vaňková. „Na dnešním zasedání jsme schválili pět projektů, které reagují na konkrétní potřeby obyvatel Brna i okolních obcí, ať už se jedná o zkapacitnění trolejbusové dopravy, lepší řízení provozu na křižovatkách, nebo zajištění bezpečné cyklostezky. Celkově jsme na tyto projekty alokovali 1,5 miliardy korun,” dodala Vaňková.
Nová trolejbusová trať na Černovické terase a modernizace vozovny
Jedním z hlavních podpořených projektů je výstavba nové trolejbusové trati v oblasti Černovických teras. Nová trolejbusová trať nahradí stávající autobusovou dopravu ekologickým bezemisním řešením a zároveň výrazně navýší přepravní kapacitu v této rozvíjející se části města. Projektu bude poskytnuta dotace prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic (ITI) v hodnotě 595 milionů korun. Na nové trati by se měli cestující svézt poprvé v roce 2027.
Zásadní proměna čeká i vozovnu ve Slatině, kde vznikne moderní technické zázemí pro bezemisní trolejbusy MHD, včetně haly pro mytí a diagnostické haly pro kontrolu a opravy vozidel a měření emisí. Rozšířená kapacita umožní nasazení větších vozidel a zlepší dopravní obslužnost sídlišť ve Slatině, Líšni nebo Vinohradech. Modernizace vozovny zároveň umožní přesun části vozového parku brněnské MHD z hustě zastavěných Husovic do okrajové části města. Modernizace vozovny bude stát 900 milionů korun, dotace prostřednictvím nástroje ITI činí 726 milionů korun.
Chytré řízení dopravy
Řídicí výbor BMO rovněž schválil pokračování projektu rozvoje dopravní telematiky – tedy systémů, které zvyšují plynulost a bezpečnost provozu pomocí moderních technologií. Ve čtvrté a páté etapě se Brno zaměří na rozšíření Dopravního informačního centra, sběr a analýzu dopravních dat, systém navádění na P+R parkoviště, rekonstrukci světelné signalizace včetně kamerového dohledu a zajištění preference průjezdu vozidel MHD.
„Zavádění pokročilých systémů dopravní telematiky umožní rychlejší a přesnější reakce na dopravní události, čímž přispěje k plynulejšímu provozu a snížení dopravních kongescí. Posílení preference průjezdu vozidel MHD na světelně řízených křižovatkách navíc umožní efektivnější a spolehlivější provoz městské hromadné dopravy, což je jeden z cílů, který si v Brně klademe,“ informoval radní pro dopravu města Brna Petr Kratochvíl a doplnil: „Projekty v hodnotě 294 milionů korun budou financovány prostřednictvím nástroje ITI v částce 250 milionů korun a navazují na předchozí etapy taktéž financované skrze daný nástroj.“
Cyklostezka propojující Brno se zázemím
Podporu získala i výstavba úseku cyklostezky údolím Ponávky mezi ulicemi Podhájí a Karásek. Tento půlkilometrový úsek bude součástí nadregionální trasy z centra Brna přes Lelekovice do Kuřimi a zlepší každodenní cyklistickou dostupnost Brna a obcí v severní části BMO. V současnosti je daný úsek kvůli nerovnému a přírodnímu povrchu špatně sjízdný a neumožňuje bezpečný průjezd, zejména za nepříznivého počasí, kdy zde často dochází ke kolizním situacím. Součástí projektu za 10 milionů korun (dotace prostřednictvím nástroje ITI činí 7 milionů korun) je i lávka přes řeku Ponávku.
„Řídicí výbor Brněnské metropolitní oblasti se schází již od roku 2015. Jubilejní 30. zasedání tak symbolicky potvrzuje dlouhodobou spolupráci mezi městem Brnem a obcemi v jeho zázemí, která je základem koordinovaného rozvoje v klíčových oblastech, jako je doprava, školství, sociální infrastruktura či životní prostředí. Za uplynulých deset let podpořil skrze úspěšný nástroj ITI 240 projektů v hodnotě 12,5 miliardy korun. Z toho bylo 136 projektů na území města Brna a 104 v jeho zázemí. Kromě evropských zdrojů zde diskutujeme řadu dalších témat důležitých pro rozvoj BMO, jako je podpora lokální produkce nebo budoucí postavení metropolitních oblastí a aglomerací," uvedl uvolněný zastupitel pro strategický rozvoj a metropolitní spolupráci Martin Příborský.
Další výzvy pro předkládání projektů budou vyhlášeny na podzim letošního roku a budou se týkat podpory výstavby cyklostezek, bezpečnosti dopravy, infrastruktury pro drážní dopravu či infrastruktury sociálních služeb.
Více informací naleznete na stránce https://metropolitni.brno.cz/.