Menší pohyb automobilů v pěší zóně i snadnější parkování pro ty, kteří v centru Brna bydlí. Takové změny přinese nový systém regulace parkování a pravidel pro vjezd do historického centra Brna. Týkat se bude pěší zóny a historického jádra města ohraničeného malým městským okruhem – právě tato oblast funguje z hlediska dopravy a pohybu chodců zcela jiným způsobem než ostatní části města, proto pro ni budou platit výjimečná pravidla.
V návaznosti na schválenou Strategii parkování ve městě Brně se spuštění tohoto systému chystá na konec letošního roku ve zkušebním provozu. V plném provozu by měl systém fungovat od roku 2017.
„Historické centrum města bude rozděleno do několika jednosměrných zón. Na vjezdu do každé z těchto zón bude umístěna kamera, která bude snímat registrační značku auta. Automatický systém poté pozná, jestli jde o vozidlo rezidenta, zásobování či vozidlo návštěvníka hledající parkování. U výjezdu budou závory a systém zde podle registrační značky vyhodnotí, o jaké vozidlo s jakým povolením se jednalo. Poté spočítá, kolik času řidič v této zóně strávil, případně zda musí něco zaplatit,“ popsal náměstek brněnského primátora Richard Mrázek, který má problematiku dopravy a parkování ve městě ve své kompetenci.
Vjezdové kamery budou umístěny ve čtyřech lokalitách: v ulicích Novobranská, Jezuitská, Dominikánská a Biskupská. Výjezdová místa se závorovým systémem budou na ulicích Orlí, Dvořákova a Veselá. Kamerami bude pokryt také vjezd a výjezd do pěší zóny na ulicích Masarykova a Rašínova, pěší zóna bude bez závor (mapu této oblasti najdete zde). Kamerový systém bude hlídat také výjezdy z pěší zóny do okolních ulic.
Nový systém nahradí současná nepřehledná pravidla výjimek pro vjezd do pěší zóny (kartičky dokládající oprávnění k vjezdu), která se špatně kontrolují a často porušují. Databáze propojená s kamerami i závorami bude podle registračních značek evidovat vozidla tří kategorií: rezidenti, abonenti a zásobování. Poslední kategorií budou návštěvníci, jejichž registrační značka nebude v databázi.
- Rezidenti, tedy lidé s trvalým pobytem v centru města, budou mít pro své auto umožněn vjezd do centra. Zaparkovat budou moci na parkovacích místech vyhrazených pro rezidenty. Při výjezdu z centra jim nebudou účtovány poplatky, pokud dodrží všechna pravidla.
- Abonenti, tedy lidé či firmy, kteří si za parkovací místa v centru města platí, budou moci parkovat na těchto vyhrazených místech. Ani jim nebude systém účtovat poplatky, pokud dodrží všechna pravidla.
- Auta, jejichž registrační značky budou nahlášeny v kategorii zásobování, budou moci do centra i pěší zóny vjíždět a vyjíždět v předem stanovených hodinách. Tento rozvrh se nyní připravuje s ohledem na potřeby obchodníků i chodců v centru města.
- Auta návštěvníků, kteří nepatří do žádné z výše uvedených skupin a nebudou v databázi, budou moci centrem projet bezplatně (přesná délka této doby bude upřesněna). „Systém jim tak umožní například vysadit spolucestujícího u jeho domu či obchodu. Platit za vjezd nebudou ani ve chvíli, kdy nenajdou parkovací místo a z centra města kvůli tomu obratem odjedou. Po uplynutí této bezplatné lhůty jim bude účtováno parkovné, které bude možné zaplatit jak přímo na parkovacího místa či v parkovacím domě, tak u závory na výjezdovém místě,“ popsal vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.
Nový ceník parkovného se nyní připravuje a řidiči o něm budou včas informováni. „Zcela jistě však bude nastaven tak, aby bylo parkování v parkovacích domech výhodnější než parkování na ulicích. Díky tomu by se mělo snížit množství aut v ulicích,“ upřesnil náměstek primátora Richard Mrázek.
V době spuštění systému už bude v provozu parkovací dům na Panenské, který nabídne řidičům 390 míst. Další podzemní parkoviště se nyní staví v ulici Besední (cca 200 míst). Řidiči už nyní mohou parkovat také v podzemních garážích u Janáčkova divadla (390 míst)Nový systém také zlepší efektivitu vybírání parkovného – bez zaplacení poplatku za parkování se řidiči nedostanou přes závoru u výjezdu z centra města. Výhodné nebude vyhnout se placení ani průjezdem přes pěší zónu, kde nebudou závory. Systém kamer totiž automaticky vyhodnotí, že zde auto dané registrační značky nemá co pohledávat, a řidič bude následně informován o spáchání přestupku.
Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že zavedení takového systému dokáže snížit dopravní zátěž v centrech měst následujícím způsobem:
- Bologna -23%
- Durham -85%
- Londýn -30%
- Miláno -14%
- Řím -18%
- Stockholm -33%
Další chystané změny v parkování
V souladu se Strategií parkování a v návaznosti na zavádění změn v historickém centru Brna se připravuje také zavedení rezidenčního parkování v oblastech či celých městských částech, kde o to radnice městských částí projevily zájem (viz mapa).
Jednání o požadavcích na zavedení systému záleží především na aktivitě a ochotě městských částí, které lépe znají potřeby svých obyvatel. Tyto požadavky následně zpracovávají Brněnské komunikace a odbor dopravy brněnského magistrátu. Projednávání každé z lokalit trvá několik měsíců, během nichž ji mohou opakovaně připomínkovat jak občané, tak vedení městských částí.
Zuzana Taušová
Magistrát města BrnaTiskové střediskotel.: +420 542 172 064mob.: +420 734 517 285e-mail: tausova.zuzana@brno.cz