Opravy začnou 3. června, kdy začne začne Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rekonstruovat tzv. Pražský viadukt, 4. nástupiště brněnského nádraží a úsek od hlavního nádraží do Židenic. Práce za 170 milionů korun skončí 10. září.
Rozsah výluk na železnici a navazující náhradní dopravu přibližuje plánek vlevo nahoře. Popis výluk najdete v tiskovém servisu Českých drah a také na webech www.cd.cz/omezeniprovozu a www.idsjmk.cz.
Opravy se dotknou provozu jak mezinárodních vlaků, rychlíkových spojů i nejvytíženějších regionálních linek.
Během tříměsíční opravy bude většina vlaků zastavovat buď v Židenicích, další ve stanici Brno dolní nádraží nedaleko autobusového terminálu Zvonařka a v Králově Poli.
„Letošní výluka bude mít vliv nejen na regionální dopravu ale i na dálkové a mezistátní vlaky, “ uvedl Jiří Sysel, ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Brně. „Jednou z hlavních změn je, že mezinárodní vlaky z Prahy a Břeclavi budou přijíždět a odjíždět z Brna dolního nádraží, kam bude zavedena z hlavního nádraží náhradní autobusová doprava,“ dodal Sysel.
Dopravní podnik města Brna posílil během této železniční výluky spoje od židenického a královopolského nádraží. Výluce přizpůsobil jízdní řády autobusových linek také IDS JMK.
„Práce na viaduktu zahájíme ihned první den výluky, tedy 3. června. Most není v dobrém technickém stavu a opravu již nemůžeme odkládat. Musím zdůraznit, že cílem oprav není zlepšení jeho parametrů, ale prodloužení životnosti,“ řekl ředitel oblastního ředitelství SŽDC v Brně Miroslav Konečný.
Dělníci odstraní koleje a štěrk, a to až po úroveň stávající izolace. Demontují zábradlí, římsy a části čelní stěny. Po sanaci horní části odkrytých kleneb položí podkladový beton s vodotěsnou izolací a zasypou štěrkem. Pak již bude možné položit koleje a začít s montáží trakčního vedení a položením nových kabelových tras. Celkové náklady na opravu mostu přes Křenovou ulici činí 55 milionů korun.
Železničáři opraví na hlavním nádraží i 4. nástupiště, přilehlou 6. kolej i služební přejezd. Vymění pražce a kolejnice dvou kolejí mezi hlavním nádražím a Židenicemi.
Další opravy čekají hlavní nádraží v Brně v letech 2018 a 2019. Vyžádají si téměř 2, 5 miliardy korun.
Opravy nádraží a jeho technologií jsou z dopravního a technického hlediska nutné bez ohledu na to, kde bude v budoucnu stát nádraží modernizované. Bez nich by totiž současné nádraží nemohlo nadále sloužit svému účelu. „Jedná se o opravy související s udržením provozuschopnosti železničního uzlu, která je v současnosti na hranici svých technických možností. Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpána. Opravy v následujících letech musí zajistit plynulý provoz do realizace nového nádraží,“ dodal Miroslav Konečný.
"Na koordinaci této i dalších velkých dopravních staveb se město pečlivě připravuje a aktivně se podílí," uvedl náměstek primátora Richard Mrázek. S výlukami na železnici se koordinují i další dopravní investice v Brně, aby bylo možné zajistit náhradní dopravu a zajistit co možná největší plynulost dopravy v Brně. Jednou z těch nejdůležitějších investičních akcí, které na letošní železniční výluku navazují, bude přesun tramvajových kolejí z Dornychu na Plotní. Více informací o tomto projektu najdete na webu strategických projektů.