Téměř 100 let uplynulo od chvíle, kdy se poprvé začalo mluvit o potřebě nové síně pro symfonické a kantátové koncerty. Včerejším poklepem základního kamene Janáčkova kulturního centra se Brno k naplnění této myšlenky přiblížilo na dosah. Skutečně hotovo by mělo být v roce 2027.

Premiér, ministr kultury, hejtman, primátorka, ale i ředitelka Filharmonie Brno nebo iniciátorka celého projektu – ti všichni se včera chopili kladívek, aby slavnostně poklepali speciálně vytvořený základní kámen. „V České republice se konečně dočkáme toho, co známe jen ze zahraničí, kam naši špičkovou orchestrální hudbu vyvážíme,“ podotkla ředitelka filharmonie Marie Kučerová. „Kdybych to měla shrnout, vznikne tady sál, v němž bude z každého místa dokonale vidět na pódium, nebude tomu nic překážet, ať bude člověk sedět vepředu, vzadu nebo naboku, ale především bude z každého místa stejně dobře slyšet,“ vysvětlila.

Stavba má být hotová v roce 2027. Aktuálně stavbaři, kteří staveniště převzali už na podzim, provádějí přípravné práce – demolovali bývalou trafostanici, vyměňují inženýrské sítě, na místě probíhá také archeologický průzkum. Dělníci se brzy přesunou do podzemí, kde je v plánu statické zesílení některých částí podzemních garáží. Následovat bude hloubení a zajištění stavební jámy a poté vrtání pilot technologického centra nové budovy.
Nadzemní část objektu včetně všemi očekávaného sálu pro 1200 posluchačů by se mohla začít stavět ještě letos. O dokonalou akustiku v koncertní síni se postaral mezinárodní tým projektantů, který tvoří Konior Studio, Nagata Acoustics a Architekti Hrůša & spol., Ateliér Brno. Společnost Nagata Acoustic v čele s Yasuhisu Toyotou navrhla od roku 1971 bezmála šest desítek koncertních sálů po celém světě, z poslední doby jmenujme například Paříž nebo Šanghaj. Na sálu v Katowicích spolupracovala právě s Tomaszem Koniorem. „Česká republika má v kulturní infrastruktuře velký dluh. Moderní koncertní sál v této zemi doposud není, hrajeme buď v historických budovách, nebo v sálech z doby komunismu. Proto je dobře, že se staví nejen v Brně, ale i v Praze a Ostravě,“ ocenila Kučerová.
Akustiku zkoušeli na modelu, simulovali i publikum
K vyzkoušení navržených vlastností sloužil i akustický model, věrná zmenšenina sálu v poměru 1:10. Ten si lidé v poslední době prohlédnout u VIDA! science centra, aktuálně se přesunul na nádvoří Besedního domu.

Testování trvalo tři měsíce. Probíhalo tak, že se model napustil dusíkem a snímače na různých místech „sálu“ analyzovaly signál vysílaný z pódia. Uvnitř modelu nechybí ani 1200 figurek simulujících publikum, tak aby výsledky braly v potaz i pohltivost lidského těla. Cílem takového testování je ověřit tvar sálu, použité materiály a další parametry ovlivňující akustiku.
Aktuality k projektu zveřejňujeme na webu https://cobude.brno.cz/projekt/janackovo-kulturni-centrum/.