Zastupitelé doporučí polohu nového nádraží. Rozhodne Ministerstvo dopravy - Tiskový servis

Zastupitelé doporučí polohu nového nádraží. Rozhodne Ministerstvo dopravy

  • 26. února 2018
  • 2 minuty čtení

(gak, fpo) - Zítra, v úterý 27. února od 14 hodin, zasednou mimořádně brněnští zastupitelé. Budou rozhodovat o poloze nového nádraží. Na výběr mají dvě varianty – nádraží pod Petrovem či nádraží u řeky. Konečné slovo bude mít Ministerstvo dopravy, respektive vláda České republiky. Ta o poloze nádraží rozhodne v průběhu letošního roku.

Rada města Brna v minulém týdnu doporučila zastupitelstvu schválit k realizaci variantu „Řeka“ ve verzi Ac. 

Přestavba železničního uzlu Brno je komplexním projektem rozvoje dopravní infrastruktury, který má za cíl zlepšit dostupnost města a umožnit jeho další rozvoj. Různým variantám modernizace železničního uzlu se důkladně věnuje studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty.

Varianta A „Řeka“ – Počítá s novým nadzemním nádražím v poloze stávající stanice Dolní nádraží, podél ulice Rosické. Osobní, vysokorychlostní a nákladní tratě jsou sjednoceny do jednoho železničního koridoru. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá z jihovýchodu podél dálnice D1.

Stávající hlavní nádraží a trať přes něj je zrušena. Zaústění modernizované trati Brno – Přerov je do stanice Brno-Slatina řešeno pomocí novostavby dvoukolejné trati podél letiště Brno-Tuřany s případnou zastávkou k obsluze letiště. Varianta Řeka má ve Studii proveditelnosti 4 podvarianty, které se liší jednak zapojením tratě od Chrlic a jednak uspořádáním výjezdu směr Střelice a Břeclav.

Varianta B „Petrov“ – Počítá s modernizací současného hlavního nádraží a jeho rozšířením do oblasti Nových Sadů a tzv. Malé Ameriky. Osobní tratě jsou zachovány ve stávající trase. Nové nádraží pro vysokorychlostní vlaky je podzemní v oblasti Malé Ameriky. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá od západu soustavou tunelů pod historickým centrem města, Kraví horou, oborou Holedná a Podkomorskými lesy. Nákladní vlaky využívají stávající průtah přes dolní nádraží.

Varianta Petrov má ve Studii proveditelnosti 6 podvariant lišících se zaústěním tratí od Přerova a od Veselí nad Moravou – od letiště do Komárova buď přímo, nebo stávající trasou, nebo kombinací obou. Samotné hlavní nádraží má dále 2 podvarianty s různým zakřivením kolejí.

Nádraží ve stávající poloze není možné modernizovat. 

Rada města Brna zároveň považuje za akceptovatelnou variantu „Petrov“ v podobě B1b při modernizaci Železničního uzlu Brno (ŽUB). 

Veškeré dostupné informace o modernizaci železničního uzlu Brno naleznete na webu https://europointbrno.cz/ a https://kambrno.cz/kam-nadrazi-brno/

Další články z rubriky