Přeskočit na obsah

Zastupitelé doporučí polohu nového nádraží. Rozhodne Ministerstvo dopravy

26. února 2018 2 minuty čtení
(gak, fpo) - Zítra, v úterý 27. února od 14 hodin, zasednou mimořádně brněnští zastupitelé. Budou rozhodovat o poloze nového nádraží. Na výběr mají dvě varianty – nádraží pod Petrovem či nádraží u řeky. Konečné slovo bude mít Ministerstvo dopravy, respektive vláda České republiky. Ta o poloze nádraží rozhodne v průběhu letošního roku.

Rada města Brna v minulém týdnu doporučila zastupitelstvu schválit k realizaci variantu „Řeka“ ve verzi Ac. 

Přestavba železničního uzlu Brno je komplexním projektem rozvoje dopravní infrastruktury, který má za cíl zlepšit dostupnost města a umožnit jeho další rozvoj. Různým variantám modernizace železničního uzlu se důkladně věnuje studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty.

Varianta A „Řeka“ – Počítá s novým nadzemním nádražím v poloze stávající stanice Dolní nádraží, podél ulice Rosické. Osobní, vysokorychlostní a nákladní tratě jsou sjednoceny do jednoho železničního koridoru. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá z jihovýchodu podél dálnice D1.

Stávající hlavní nádraží a trať přes něj je zrušena. Zaústění modernizované trati Brno – Přerov je do stanice Brno-Slatina řešeno pomocí novostavby dvoukolejné trati podél letiště Brno-Tuřany s případnou zastávkou k obsluze letiště. Varianta Řeka má ve Studii proveditelnosti 4 podvarianty, které se liší jednak zapojením tratě od Chrlic a jednak uspořádáním výjezdu směr Střelice a Břeclav.

Varianta B „Petrov“ – Počítá s modernizací současného hlavního nádraží a jeho rozšířením do oblasti Nových Sadů a tzv. Malé Ameriky. Osobní tratě jsou zachovány ve stávající trase. Nové nádraží pro vysokorychlostní vlaky je podzemní v oblasti Malé Ameriky. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá od západu soustavou tunelů pod historickým centrem města, Kraví horou, oborou Holedná a Podkomorskými lesy. Nákladní vlaky využívají stávající průtah přes dolní nádraží.

Varianta Petrov má ve Studii proveditelnosti 6 podvariant lišících se zaústěním tratí od Přerova a od Veselí nad Moravou – od letiště do Komárova buď přímo, nebo stávající trasou, nebo kombinací obou. Samotné hlavní nádraží má dále 2 podvarianty s různým zakřivením kolejí.

Nádraží ve stávající poloze není možné modernizovat. 

Rada města Brna zároveň považuje za akceptovatelnou variantu „Petrov“ v podobě B1b při modernizaci Železničního uzlu Brno (ŽUB). 

Veškeré dostupné informace o modernizaci železničního uzlu Brno naleznete na webu https://europointbrno.cz/ a https://kambrno.cz/kam-nadrazi-brno/

Mohlo by vás dále zajímat

Nové wellness centrum na Kraví hoře. Foto: Marie Schmerková
Vyšel říjnový Brněnský metropolitan

Tento týden najdete ve svých schránkách aktuální Brněnský metropolitan. Dočtete se o nedávno dostavěném wellness centru na Kraví hoře i o novém způsobu třídění kovů do žlutých kontejnerů na plast. Do testovacího provozu vstoupila nová tramvajová trať do kampusu. A vodojemy na Žlutém kopci hlásí otevřeno, vstupenky jsou k mání i online.

Vodojemy na Žlutém kopci budou od podzimu přístupné veřejnosti. Foto: Zdeněk Kolařík
Vyšel zářijový Brněnský metropolitan

Tento týden najdete ve svých schránkách nový Brněnský metropolitan. Na podzim se pro návštěvníky otevřou vodojemy na Žlutém kopci, na jejich historii a současnost jsme se proto zeptali hned dvou odborníků. V hlavním tématu čísla se zaměřujeme na obecní bydlení a fotoreportáž představí projekt Příběhy našich sousedů. Historie se pak vrací ke kořenům brněnského Centra experimentálního divadla, které si připomíná 30 let existence.

Nejnovější články

Nové wellness centrum na Kraví hoře. Foto: Marie Schmerková
Vyšel říjnový Brněnský metropolitan

Tento týden najdete ve svých schránkách aktuální Brněnský metropolitan. Dočtete se o nedávno dostavěném wellness centru na Kraví hoře i o novém způsobu třídění kovů do žlutých kontejnerů na plast. Do testovacího provozu vstoupila nová tramvajová trať do kampusu. A vodojemy na Žlutém kopci hlásí otevřeno, vstupenky jsou k mání i online.

Zelená střecha v brněnských Bohunicích
O ekologické dotace můžete požádat až do konce října

Neváhejte, ještě letos stihnete podat žádost o ekodotace. Všech pět výzev: Zeleň střechám, Nachytej dešťovku, Vnitroblok, Nábřežít a Ekovýuka je otevřeno do konce října. Ekologická řešení tak můžete aplikovat přímo na své bydlení, zahradu nebo můžete oživit vnitroblok, nachystat ekologický program či kulturně obohatit nábřeží brněnských řek.

Faktor K i Káznice 250. Bývalá věznice na Cejlu žije kulturou
Faktor K i Káznice 250. Bývalá věznice na Cejlu žije kulturou

Mezi mnoha letošními důležitými výročími by neměla zapadnout připomínka 250 let od položení základního kamene Káznice na Cejlu. Pohled do historie a hlavně nástin budoucnosti přinese od 5. do 8. října akce Faktor K. Ve čtvrtek 6. října se koná akce Káznice 250. Ta má omezenou kapacitu, a proto je nutná registrace zde. 

Budova hlavního nádraží v Brně
Den architektury ukazuje Brno v mnoha kontextech

Nebourej, transformuj! je motto letošního Dne architektury, který se koná od 30. září do 6. října. Na programu je opět mnoho procházek, výstav a workshopů, díky nimž poznáte tvář Brna z jiné strany. Očím veřejnosti se otevřou prostory standardně nepřístupné. Souběžně s Dnem architektury probíhá v kině Art festival Film a architektura.