Od 20. října začne rekonstrukce ulic Cejl-Zábrdovická včetně mostu přes řeku Svitavu. Stavba za necelých 200 milionů korun potrvá 15 měsíců. Zahrnovat bude kompletní rekonstrukci kanalizace, vodovodu, plynovodu, NN a sdělovacích kabelů, komunikace a tramvajového tělesa, včetně dvou nových tramvajových zastávek. v délce téměř půl kilometru. Zároveň s touto stavbou budou Teplárny Brno a.s. provádět rekonstrukci stávajícího parovodu na horkovod Součástí stavby je i rekonstrukce Zábrdovického mostu, který byl postaven ve 40. letech minulého století. Nyní je v havarijním stavu a jeho oprava je proto nezbytná. Zábrdovická bude v budoucnu využita také jako objízdná trasa při stavbě Velkého městského okruhu v úseku Tomkova náměstí. Pěší budou moci po celou dobu stavby chodit přes most nebo novou lávku tepláren.
Aktuální informace o stavbě včetně aktualit o dopravních omezeních najdete na www.kopemezabrno.cz. Informace o výlukovém vedení MHD jsou zveřejněny na webu www.dpmb.cz
Instalace dopravního značení pro objízdné trasy začne v sobotu 20. října tak, aby bylo možné uzavřít Zábrdovickou ulici a začalo navádění řidičů na objízdné trasy. Výluka MHD začne až v pondělí 22. října ráno. Jako jedna z objízdných tras bude sloužit i ulice Valchařská, na níž kompletní rekonstrukce končí a průjezdná je od úterý 16. října.
„Stavba je velmi důležitá nejen pro městskou část Židenice, ale i Vinohrady nebo Líšeň. Víme, že most je v havarijním stavu a není možné jej opravit bez kompletního uzavření. Proto na jeho opravu naváže rekonstrukce celé ulice, která se bude týkat kanalizací, vodovodu i trolejového vedení a všech dalších sítí včetně výměny parovodu za horkovod. Bude to náročné, ale podle původních údajů od projektantů měla rekonstrukce trvat 24 měsíců a nakonec to bude o devět měsíců méně. Je to investice, kterou je nutné udělat a až bude hotova, bude obyvatelům k užitku. Potřebujeme navíc, aby byl most v budoucnu v co nejlepší kondici, protože tudy povedou objízdné trasy při stavbě velkého městského okruhu na Tomkově náměstí“ řekl náměstek primátora pro dopravu a investice Richard Mrázek.
Zhotovitelem stavby je sdružení firem Společnost Zábrdovická (FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s., Dopravní stavby Brno, s. r. o., EUROVIA CS, a. s.), které ve výběrovém řízení nabídlo cenu 193.741.642,70 Kč bez DPH. Práce začnou hned v pondělí po celé délce staveniště.
Uzavírka ulice se dotkne desítek tisíc cestujících, kteří denně míří městskou hromadnou dopravou na Starou Osadu. Dopravní podnik města Brna pro ně připravil objízdné trasy a bude chtít uzavírky ulice využít i k dalším dílčím úpravám, jako je například výměna trolejí v Bubeníčkově ulici. „Situaci využijeme ke kompletní opravě tratě, vybudování bezbariérové zastávky u Vojenské nemocnice a rozšíření kolejí tak, aby se mohly tramvaje v ulici lépe vyhýbat. Výsledek přinese našim zákazníkům komfortnější cestování na Starou osadu. Obyvatelé se pak mohou těšit na to, že provoz bude klidnější a odhlučněný,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Po dobu oprav bude uzavřena ulice Zábrdovická a část Cejlu od křižovatky s Francouzskou a Vranovskou. Průjezd přes Zábrdovický most nebude možný. Příjezd k Vojenské nemocnici bude zajištěný ze strany od Staré osady. Průjezd stavbou bude pouze na povolení vydávané zhotovitelem. Po celou dobu stavby bude umožněn průchod přes stavbu od ulice Cejl k Vojenské nemocnici a ostatním areálům v rámci stavby.
Přestupní uzel MHD se přesune k Dělnickému domu v Židenicích. Primární objízdné trasy jsou navrženy po silnicích I/42 a I/50 (VMO) Hladíkova, Olomoucká, Ostravská, Otakara Ševčíka, Gajdošova, Svatoplukova, Karlova, Provazníkova, a dále po místních komunikacích Koliště, Křenová, Tržní, Milady Horákové, Merhautova, Drobného. Sekundární objízdné trasy pak povedou po místních komunikacích Cejl, Vranovská, Svitavská, Nováčkova, Dačického a Dukelská třída. Z důvodu změn intenzit dopravy bude provedeno dopravní opatření pro zmírnění negativního dopadu na dopravu v jihovýchodní části města Brna. Zejména se jedná o změnu řazení pruhů, změnu signálních plánů v dotčených křižovatkách a podobně.
Uzavření mostu způsobí komplikace především proto, že přes řeku vedou tři mosty. Při uzavření jednoho z nich je logické, že se na dalších dvou intenzita dopravy zvýší. Vyznačení objízdných tras přechodným dopravním značením je záměrně situováno pouze ve vybraných strategických křižovatkách, tak, aby byla individuální doprava rovnoměrně rozptýlena a tím bylo minimalizováno neúnosné překročení kapacity stěžejních tahů.
Samotná oprava mostu je podle harmonogramu naplánována od dubna 2019 přibližně do září 2019, do té doby na něm budou vytrhány jen koleje a trakční vedení. Budou tedy přes něj moci chodit pěší a to až do té doby, než Brněnské teplárny a. s. stihnout provést přeměnu parovodu na horkovod. Ten povede i přes řeku a spolu s ním vznikne i lávka, kterou budou využívat jak pěší, tak i cyklisté.
Magistrát města Brna
Tiskové středisko
tel.: +420 542 172 126
e-mail: tis@brno.cz