Výrazný layout, více barev. Brno po sedmi letech reviduje svůj jednotný vizuální styl - Tiskový servis

Výrazný layout, více barev. Brno po sedmi letech reviduje svůj jednotný vizuální styl

  • 05. února 2025
  • 5 minut čtení

Rozšířit možnosti jednotného vizuálního stylu, tak aby lépe reflektoval hlavně online marketingové kanály. To byl hlavní důvod, proč město přistoupilo k revizi jednotného vizuálního stylu, naposledy aktualizovaného v roce 2018. Výsledkem je layout založený na blokovém systému, více barev v doplňkové paletě nebo práce s individuálně navrženými ikonami a ilustracemi. Nadčasové logo zůstává beze změny.

Při revizi jednotného vizuálního stylu (JVS) město spolupracovalo se společností sdružující odborníky z oblasti visibility a grafického designu – CZECH DESIGN CENTER. Cílem bylo analyzovat stávající JVS města Brna, zda reflektuje veškeré požadavky na aktuální použití pro prezentaci projektů a činností města, zahrnující jak online, tak offline prostor, a následně navrhnout sadu doporučení pro jeho aktualizaci a další rozvoj.

„Na začátku jsme do revize JVS zapojili všechny odbory magistrátu, které produkují grafické výstupy. Na podzim 2023 jsme pro ně ve spolupráci s CZECH DESIGN CENTER uspořádali workshop, díky kterému se vyjasnilo, s čím se při používání stávajícího JVS potýkají nebo kde v něm vidí mezery. Díky tomu jsme přímo od uživatelů získali připomínky a požadavky, které se promítly do zadání pro aktualizaci JVS. Kromě toho jsme si ho nechali zhodnotit i třemi externími odborníky, Kristinou Fišerovou, Markétou Steinert a Miroslavem Roubíčkem. Výsledek je navržený tak, aby odpovídal aktuálním trendům a potřebám a aby se s ním zároveň co nejlépe pracovalo,“ uvedla zastupitelka pro oblast marketingu Kateřina Jarošová.

Napříč stakeholdery panovala shoda na ponechání loga města Brna, které je dostatečně minimalistické a nadčasové, takže se nebude měnit. Svislice z něj se naopak stanou výraznějším jednotícím prvkem, jejich vizuální zpracování se nyní rozšířilo i na merchandising města.

„Estetická kvalita vizuální komunikace města spočívá v jasně nastavených pravidlech, která vymezují mantinely, ale zároveň ponechávají prostor pro kreativitu. Klíčová je čistota kompozice a vizuální harmonie, kde platí, že méně je někdy více, jak vyjadřuje myšlenka minimalismu, kterou proslavil Ludwig Mies van der Rohe svým výrokem ‚Less is more‘ – méně prvků přináší větší jasnost, funkčnost a estetiku. Tento princip se stal klíčovým nejen v architektuře, ale i v grafickém designu a vizuální komunikaci, kde redukce na podstatné prvky zajišťuje nadčasovost a harmonii,“ podotkla Věra Marešová, autorka stávajícího JVS, která se podílela i na jeho revizi a mimo jiné doplnila další individualizované piktogramy.

Novinkou bude spolupráce s ilustrátory. „Dnešní doba je hodně vizuální, proto kromě fotografií a piktogramů chceme použít i další vizuální prvek, a to ilustrace. Je to aktuální trend, který se objevuje třeba ve vídeňském nebo nedávno představeném pražském vizuálním stylu. Když města ke komunikaci používají jen logo a grafické prvky, může to působit chladně nebo odtažitě, tudíž ilustrace pomáhají věci odlehčit a učinit přívětivější. Open call jsme vyhlásili na konci loňského roku a zájem byl obrovský. Svá portfolia nám zaslalo téměř 200 zájemců a zájemkyň, z nichž jsme vybrali tři. Vzhledem k našim potřebám je důležité, že i když má každý z vybraných umělců svůj rukopis, dají se jejich díla vzájemně lehce kombinovat,“ doplnila Jarošová.

„Naší snahou je, aby vizuální komunikace města byla pro uživatele příjemná, srozumitelná a esteticky kvalitní. Z úrovně města komunikujeme různá témata, od kultury, sportu, dopravy přes životní prostředí až k záležitostem státní správy, a o to více je potřeba dát této pestré mozaice nějaký jednotící prvek a rámec. Díky tomu si lidé na první pohled spojí plakát nebo banner na webu s městem. Pracujeme na tom krok za krokem už několik let a věřím, že dnes představená revize nás zase posune o kus dopředu, hlavně v oblasti sociálních sítí a obecně online prostředí,“ uzavřela primátorka města Brna Markéta Vaňková.


 


 


 


 

Noví ilustrátoři

Jiří Jaroš se jako ilustrátor, grafický designer a animátor věnuje jak svým stálým klientům, pro které tvoří brandové ilustrace, vytváří vizuální identity, ikonografické sety, animovaná videa nebo ideová řešení, tak volné tvorbě. Jako specialista na ilustrativní design se v roli Art Director podílel na stovkách kampaní pro věhlasné české i mezinárodní klienty, např. Google, Vodafone, Adidas, Heineken, Škoda Auto nebo Česká spořitelna. Web: https://jarosillustrations.com/.

Jméno Tomáše „Smota“ Svobody je spojené nejen s ilustracemi, ale taky s baseballem. Pro Českou baseballovou asociaci vytvořil logo a vizuál Baseball Czech a logo reprezentace, navrhl logo a vizuál pro evropský šampionát 2023 a letos pracuje na logu pro mistrovství Evropy žen kategorie U23. Má za sebou knižní i komerční ilustrace, např. pro Orlen, Asahi, Medovník, Vekra nebo Prague City Tourism. Dlouhodobě spolupracuje s Centrem Paraple. Web: www.smot.cz.

Sasha Chagina je nezávislou umělkyní, ilustrátorkou a art direktorkou. Kromě toho organizuje a vede multikulturní networkingová setkání Creative Coffee Chat, pracovně-uvolněné diskuze a workshopy pro lidi z kreativní sféry. Tvořila pro Národní divadlo Brno, dm drogerie markt Slovensko, Arrivu, VÚB banku, časopis Nota Bene (analog českého Nového Prostoru), Junák – český skaut a další. Web: www.sashachagina.com.

 

Ukázkové ilustrace

(vznikly ještě před finalizací JVS, takže nereflektují přesně nově stanovené doplňkové barvy):


Autor: Jiří Jaroš


Autor: Tomáš SMOT Svoboda


Autor: Sasha Chagina

Autoři videa (v sekci Ke stažení)

Motion design / animace: Martin Egrt
Sound design / hudba: Jan Čechtický
Fotografie: Eva Veselá a Oldřich Hrb

Další zprávy z rubriky

Nejnovější tiskové zprávy