Od 1. ledna 2012 jsou v důsledku novelizace zákona o občanských průkazech vydávány nové typy občanských průkazů. V Brně se občanské průkazy vydávají pouze na Odboru správních činností Magistrátu města Brna v Husově 3 a 5.
Počet žadatelů o občanské průkazy (OP) a cestovní doklady (CP) je v prvních lednových dnech roku 2012 zvýšený především v důsledku odstávky centrálního informačního systému cestovních dokladů s biometrickými údaji, což omezilo vydávání osobních dokladů v druhé polovině prosince 2011.
Ani Magistrát města Brna se nevyhnul zvýšeným čekacím lhůtám na odbavení žadatelů o doklady. Zejména v pondělí 2. ledna situaci komplikovaly opakované výpadky centrálních informačních systémů, bez jejichž fungování nelze žádosti o osobní doklady zpracovat. Na prodloužení čekacích lhůt se podílel i vyšší počet žadatelů a také se prodloužila samotná doba zpracování žádosti o občanský průkaz (občan již na úřadě nepředkládá fotografii, neboť je vyfotografován přímo úředníkem, navíc se jeho podpis zpracovává do digitální podoby a podepsat se na tablet je pro řadu zejména starších lidí obtížné). Dalším důvodem je i skutečnost, že již není možno požádat o vydání občanského průkazu na matričních úřadech.
„Občané, kteří nesplňují zákonné podmínky, jako je uplynutí doby platnosti průkazu, ztráta, změna údajů atd., nemají na výměnu průkazu nárok,“ upřesnil tajemník Magistrátu města Brna Pavel Loutocký.
Porovnání přijatých žádostí v prvních dnech let 2011 a 2012:
2011 OP
2012 OP
2011 CP
2012 CP
1. den
9
250
52
205
2. den
181
229
19
54
3. den
345
400
100
111
4. den
116
195
19
35
celkem
651
1 074
190
405
Přestože i doposud měl Magistrát města Brna na odboru správních činností úřední hodiny každý pracovní den, reagoval na zvýšený zájem žadatelů rozšířením úředních hodin v lednu 2012, a to v úterý a čtvrtek od 8 do 14 hodin (dosud do 12 hodin) a v pátek od 8 do 13 hodin (dosud do 12 hodin). Úřední hodiny v pondělí a ve středu od 8 do 17 hodin zůstávají beze změn.
„V souladu s vizí Magistrátu města Brna zvyšovat standard poskytovaných služeb občanům hodláme rozšířit počet těchto pracovišť. Nyní úřad disponuje 11 pracovišti, na kterých probíhá příjem žádostí o občanské průkazy i cestovní doklady se strojově čitelnými údaji, a dále 4 pracovišti pro výdej vyhotovených dokladů,“ uvedl tajemník Pavel Loutocký.