VMO Žabovřeská: Město a ŘSD podávají rozklad proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

  • 09. března 2020
  • 2 minuty čtení
(and) – Zástupci města a Ředitelství silnic a dálnic ČR podali rozklad proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten na konci února zrušil zadávací řízení na veřejnou zakázku VMO Žabovřeská I, etapa II. Město a ŘSD ve svém podání zpochybňují aktivní legitimaci stěžovatele a obhajují stanovené požadavky na profesní způsobilost.

Pro podání návrhu na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže musí navrhovatel splňovat dvě podmínky: musí se jednat o dodavatele, který by byl oprávněn a případně alespoň potenciálně schopen danou zakázku splnit. Dále musí tomuto potenciálnímu dodavateli hrozit nebo vznikat postupem zadavatele veřejné zakázky nějaká újma.

Podle zástupců města a ŘSD ale tyto podmínky naplněny nebyly a firma Deštruktprojekt námitku podávat vůbec nemohla. Vzhledem k možnostem společnosti totiž nebylo reálné, aby se o veřejnou zakázku ucházela. Má totiž živnostenské oprávnění pouze na provádění pozemních staveb, což jsou budovy, nikoli na realizaci pozemních komunikací.

Podle ÚOHS byl také ze strany města a ŘSD nadbytečný a nepřiměřený požadavek na řemeslné živnostenské oprávnění pro montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení. „Zatímco v Česku je tato oblast činnosti automaticky součástí živnostenského oprávnění pro provádění staveb, v jiných zemích se může právní úprava odlišovat. Například právě na Slovensku se jedná o dvě odlišná, samostatná oprávnění,“ uvedl ředitel Závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic ČR David Fiala. „Naším zájmem jako zadavatele jsou bezproblémové dodávky – a je třeba zdůraznit, že uvedené činnosti spjaté s elektrickými zařízeními představují v rámci zakázky objem přes sto padesát miliónů korun bez DPH. Proto jsme stanovili, že budeme uchazeče hodnotit podle obsahu předmětu jednotlivých předložených živnostenských oprávnění. Jinými slovy: není směrodatné, jak se ta která činnost jmenuje, ale jak je přesně popsána a vymezena,“ dodal Fiala.

Projekt VMO Žabovřeská je jednou z nejdůležitějších dopravních staveb v Brně. S pracemi začali dělníci v roce 2018, dokončení by podle předpokladů mělo být v roce 2023. Na první etapě práce už probíhají, hotové by měly být do konce letošního roku. Druhá etapa zahrnuje zejména rozšíření silnice a vybudování tunelu ve skále pro tramvajovou dopravu, měla začít letos na jaře. Nyní se čeká na rozhodnutí ohledně podaného rozkladu.

Dočtete se v Metropolitanu

  • Kateřina Liďáková. Foto: Marek Malůšek
    Kam jdeš, divadlo? Do Brna

    Kateřina Liďáková, od roku 2022 členka činohry Národního divadla Brno, strávila šestnáct let na prknech Městského divadla Zlín, kde také jako ředitel, dramaturg, herec i autor působil její manžel a...

Nenechte si ujít