Na náměstí Svobody autem jen do půl jedenácté dopoledne, a to pouze abonenti, rezidenti, zásobování a poskytovatelé služeb. Tak bude nastaven nový režim, který začne platit od 1. července. Vedení města chce výrazně omezit průjezd aut tímto exponovaným místem a zajistit větší bezpečnost chodců. Zatím jde o tříměsíční pilotní provoz. Dodržování nových pravidel bude kontrolovat městská policie.
„Kvůli tomu, že byla centrální podoblast poměrně velká, mohli si řidiči s oprávněním zkracovat cestu přes Masarykovu a náměstí Svobody. Nově bude rozdělena na tři menší podoblasti: náměstí Svobody, Joštova a Masarykova–Kobližná. Už to samo o sobě eliminuje část aut. Aktuálními opatření se pak snažíme co nejvíc zklidnit dopravu právě na náměstí Svobody, kde se během léta koná množství hojně navštěvovaných kulturních a společenských akcí,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková a dodala: „Abonenti, rezidenti, zásobování, řemeslníci a další poskytovatelé služeb budou mít možnost sem vjet výhradně od 6 hodin od rána do půl 11 dopoledne. I nadále bude možné požádat o vydání individuální krátkodobé výjimky, typicky třeba při stěhování. Carsharing a taxi služby budou mít vjezd zcela zakázaný.“
Omezení vjezdu se nebude týkat složek integrovaného záchranného systému, vlastníků parkovacích stání, invalidů, poskytovatelů sociálních nebo zdravotních služeb, dlouhodobých vjezdových povolení pro činnost, jako jsou například ta, která magistrát vydává za účelem svozu odpadu.
„Zkušenosti a data, která získáme během letních měsíců, na konci září vyhodnotíme, a bude-li to nutné, provedeme potřebné úpravy režimu nejen přímo na náměstí Svobody, ale i v celém centru města. Cílem je razantně snížit frekvenci pohybu aut a zajistit bezpečnější a komfortnější prostředí pro chodce, odpovídající danému prostoru. Budeme souběžně připravovat i další kroky, které by měly odradit řidiče, kteří by měli v úmyslu nedodržovat dopravní předpisy. Jde například o zvýšení pokut za neoprávněný vjezd nebo zvýšení poplatku za instalaci a odstranění botičky. Plánujeme také nechat zpracovat posouzení, zda a za jakých podmínek je možné z pěší zóny odtahovat vozidla. A prověříme i možnost instalace úsekového nebo okamžitého měření rychlosti v pěší zóně,“ popsal plány města radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
„Chceme centrum města, které je živé, bydlí zde lidé a pěší se cítí bezpečně. Navržené řešení vychází vstříc jak zde bydlícím, tak pěším návštěvníkům centra,“ řekl starosta městské části Brno-střed Vojtěch Mencl. Jeho slova pak doplnil uvolněný člen zastupitelstva Brno-střed pro dopravu a bydlení Jan Mandát: „Jsem rád, že se podařilo najít kompromis, který byl s naší městskou částí konzultován, takže ho podporujeme. A jsme připraveni se zapojit i do plánovaného vyhodnocování pilotního provozu.“
Náměstím Svobody nyní projede cca 1 000 aut denně, z toho 200 tvoří taxi, 200 rezidenti, 150 abonenti a zbytek další skupiny. Oprávnění pro vjezd do historického centra má 11 tisíc vozidel a přímo na pěší zónu 5 tisíc aut.