Neustálé čekání v zácpách nemá nikdo rád. Jak ale pomoci plynulejší dopravě v Brně, když aut je stále více a ulice nelze nafouknout? Jedním z řešení je vybudování velkého městského okruhu (VMO). Aktuálně se pracuje hned na třech úsecích. Po jejich dokončení sice zatím nebude hotový celý okruh, ale řidičům i tak prospějí.
Od začátku května se vrátily tramvaje na Žabovřeskou. Cestující nyní jezdí tunelem ve skále dlouhým necelých 500 metrů. Je jen zhruba o 100 metrů kratší než nedávno otevřený tramvajový tunel na trati do bohunického kampusu. Díky posunutí kolejí se může rozšířit silnice po celé délce. Zmizí tak špunt, který zde v dopravní špičce vytvářel nekonečné kolony.
Také okolí nové tramvajové trati se mění. Nedávno dělníci dokončili rekonstrukci neogotické kaple sv. Antonína z Padovy a sv. Barbory z Nikomédie. Podařilo se obnovit a zachovat typické režné cihelné zdivo. Novinkou je odlévaný zvon s pamětními nápisy. Po dokončení VMO Žabovřeská si jedinou připomínku zdejší bývalé německé osady Kamenný Mlýn bude moci prohlédnout každý. Povede sem totiž chodník podél kolejí.
Zatímco tramvaje už tudy jezdí bez omezení, práce na silnici a přilehlém okolí stále pokračují. Dokončení je v plánu příští rok.
Stavba na Bauerově potrápí řidiče
Do země se na Žabovřeské koplo poprvé už v roce 2018. Naopak od letoška stavbaři pracují na části VMO Bauerova. Tady se stavební stroje rozezvučely na konci března. Dopravu zde komplikuje souběh více projektů; vedle městského okruhu také výstavba parkovacích ploch u plánované multifunkční haly vedle výstaviště. Jen o pár stovek metrů dál podél ulice Poříčí navíc rostou protipovodňová opatření na řece Svratce.
S komplikacemi se potýkají nejen řidiči, ale také cestující v městské hromadné dopravě. Ti si totiž musejí zvykat na dočasně přesunuté či zrušené zastávky. Zkoordinovat tolik různých činností na poměrně malém prostoru není nic snadného, přesto se zatím daří situaci zvládat docela dobře a v rámci možností se tudy dá projet, byť je tu doprava svedena do jednoho jízdního pruhu v každém směru.
Jak bude tento úsek vypadat po dokončení? Oblast se v mnohém změní a rekultivuje. Bauerova bude mít nový povrch. Zmizí přechody pro chodce, které zhoršují plynulost provozu a nejsou bezpečné vzhledem k intenzitě a rychlosti projíždějících aut. Namísto nich přes silnici povedou dvě nové lávky pro pěší.
Provoz MHD nebude brzděn ostatními vozidly díky nové samostatné komunikaci. Změní se i zastávky. Lokalita, kde se budou setkávat návštěvníci připravované multifunkční haly, akcí na výstavišti i přilehlého koupaliště Riviéra, bude disponovat 426 parkovacími místy.
Městský okruh odlehčí i Židenicím
Práce v lokalitě Tomkovo náměstí a Rokytova začaly v létě 2021. Od té doby tu stroje i lidé neúnavně pracují na stavbě mostu, po kterém pojedou řidiči od Husovického tunelu až po Rokytovu. Křižovatky na trase se mění na mimoúrovňové, což pomůže plynulejší dopravě. V Židenicích se po dokončení tohoto úseku zklidní provoz a sníží se i hluk.
Všechny tři popsané části městského okruhu by měly být hotové během roku 2024. Celý okruh si na dokončení ale počká ještě řadu let. Aktuální dopravní omezení najdete na webu kopemezabrno.cz.