(mak) – Šestnáct premiér, jedna obnovená premiéra, 6. ročník festivalu Janáček Brno, návrat do opravené budovy Janáčkova divadla i reflexe stého výročí vzniku Československé republiky – sezona 2018/2019 v Národním divadle Brno nedá vydechnout umělcům ani publiku.
První premiérou sezony – slavnostní operou Bedřicha Smetany Libuše v novém nastudování Jiřího Heřmana – uctí Národní divadlo Brno sté výročí vzniku naší republiky. A symbolické je i místo, kde se premiéra 7. září uskuteční, tedy brněnské výstaviště, jehož devadesátiletá existence úzce souvisí se vznikem a rozvojem Československé republiky.
Sezonu 2018/2019 divadlo oficiálně zahájí 24. září open air koncertem ne Zelném trhu, kde dá operní i baletní soubor posluchačům ochutnat z premiér nadcházející sezony i úspěšných titulů sezony minulé a oper, které se vrací do zrekonstruovaného Janáčkova divadla. Koncert zpestří také vyhlášení Cen DIVA za rok 2017.
Velké návraty i kulatá výročí
Divadelníky i publikem očekávaný okamžik nastane 17. listopadu, kdy se po roce provozu v provizorních prostorách opera vrátí na domovskou scénu v opraveném Janáčkově divadle. A bude to návrat ve velkém stylu, protože slavnostní otevření divadla je současně zahájením 6. ročníku festivalu Janáček Brno.
„Stejně jako v roce 1965, když se divadlo otevíralo, se jako první na jeviště podívá Janáčkova mazaná liška z bílovických lesů. V rámci festivalu se ale návštěvníci mohou těšit na provedení kompletního Janáčkova jevištního díla nejen v podání našeho souboru, ale i významných hostů ze zahraničí," uvedl umělecký šéf Janáčkovy opery NdB Jiří Heřman.
Ze zajímavých operních premiér druhé poloviny sezony je možné uvést osvědčenou spolupráci s göteborskou operou a Davidem Radokem, který tentokrát představí projekt spojující dvě díla 20. století: Poulen¬cův Lidský hlas a Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů.
Na jeviště Janáčkova divadla se vrací také baletní soubor, který své premiéry představí po Novém roce. Významnou událostí bude 9. února obnovená premiéra nejslavnějšího baletu všech dob Labutího jezera Petra Iljiče Čajkovského. S brněnským baletem ho u příležitosti stého výročí prvního provedení tohoto díla v NdB nastudoval významný dlouholetý baletní mistr milánské La Scaly Robert Strajner.
Za největší událost sezony však umělecký šéf baletu NdB Mário Radačovský – a nejen on – považuje premiéru nové inscenace baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie. Toto dílo mělo světovou premiéru v Národním divadle Brno v roce 1938, tedy před osmdesáti lety, v choreografii legendy brněnského baletu Iva Váni Psoty. „Málokterý baletní soubor se může pochlubit skutečností, že uvedl ve své historii ve světové premiéře dílo, které se stalo jedním z nejhranějších baletů na světě,“ zdůraznil Mário Radačovský, který se v novém, už sedmém nastudování baletu ujal choreografie, jeho spolupracovníkem na režisérském postu se stal Martin Glaser.
„Žánrově i tematicky pestrou smršť premiér českých i světových, toužebně očekávaných návratů, přátelských setkání i čerstvě nalezených lásek“ slibuje ústy svého uměleckého šéfa Martina Františáka činohra NdB. Františák se v letošní sezoně loučí a svou éru uměleckého vedení činohry završí režií inscenace hry Jiřího Mahena Jánošík.
Ctitele nekonvenční režie Braňa Holička jistě potěší, že 2. listopadu v Redutě uvede svůj další počin, kterým uzavře volnou inscenační trilogii věnovanou lidské společnosti v proměnách času. Název inscenace Roky a kroky napovídá, že jejím základním inspiračním zdrojem se tentokrát stane odvrácená strana českého „show bizáru“.
Činohra se nechá inspirovat také literaturou. O převedení Proustova Hledání ztraceného času na jeviště se v Česku vůbec poprvé pokusí J. A. Pitínský. Po knize současné české autorky pak sáhl Martin Glaser, kterého zaujal příběh Aleny Mornštajnové Hana.
Do nové sezony divadlo vstupuje s novou kampaní a heslem #bezrozdilu, kterým proklamuje, že hraje pro všechny, a to bez rozdílu vyznání, barvy kůže, věku, vzdělání. Tuto myšlenku ztvárňují i plakáty k premiérám s putující divadelní sedačkou.