Turistickou sezónu v Brně podruhé za sebou zasáhly restrikce spojené s pandemií nemoci covid-19. Přesto oproti loňsku v hlavní sezóně narostl počet ubytovaných hostů, počet přenocování i podíl zahraničních návštěvníků. Výrazně stoupl prodej turistických karet Brnopas.
„Z pohledu cestovního ruchu bylo kritické letošní první pololetí, kdy jsme zaznamenali výrazný propad. Počty turistů byly zhruba o polovinu nižší ve srovnání s rokem 2020 a o více jak 80 % nižší ve srovnání s rokem 2019. Ve 3. čtvrtletí se situace výrazně zlepšila – pandemie oslabila a lidé začali cestovat. V Brně se ubytovalo 186 175 lidí, kteří zde strávili 390 686 nocí. Během tří měsíců se tedy počet hostů, kteří přijeli do Brna, zvýšil ve srovnání s loňskem o 25 %, přičemž počet domácích vzrostl o 18 % a počet zahraničních návštěvníků dokonce o více jak 40 %. Těch máme oproti celé České republice vůbec velmi vysoký podíl. V Brně jich byla řádově třetina, zatímco v celé republice pětina,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Vývoj letní návštěvnosti hlavních brněnských turistických cílů je různý a koresponduje s platnými vládními nařízeními. „I když se návštěvnost některých turistických cílů ve srovnání s loňskem letos mírně snížila, např. Zoo Brno či hradu Špilberk, i tak dosáhla dobré úrovně. U většiny turistických cílů se počty návštěvníků dotahují k číslům z roku 2019, někde je dokonce převyšují. Ještě lépe se vedlo hvězdárně či lodní dopravě na přehradě. Je třeba říci, že v létě roku 2020 byl vysoký zájem o brněnské památky a jiné atraktivity způsoben vysokým podílem Brňanů mezi návštěvníky. V roce 2021 se už projevuje mírný odliv domácích směrem ven z Brna. I tak je celkový součet vstupů na top 10 cílů vyšší než v necovidovém roce 2019,“ doplnila informace uvolněná zastupitelka pro marketing a cestovní ruch Kristýna Černá.
Velký úspěch zaznamenala brněnská turistická karta Brnopas. Přestože byly část sezóny zavřené hotely, ve srovnání let 2021 a 2020 jejich prodej vzrostl trojnásobně.
„Letošní léto je na úrovni 73 % návštěvnosti ve stejném období roku 2019, což lze i tak považovat za úspěch. Cíl máme však jasný: Dosáhnout do konce roku 2025 stejné úrovně jako v roce 2019. K tomu budou napomáhat nové cílové skupiny, na které se Brno zaměří: rodiny s dětmi, cestující za zdravím v rámci takzvané lékařské turistiky a MICE klientela, tedy profesní, kongresoví, incentivní a eventoví návštěvníci,“ uvedla také zastupitelka Kristýna Černá.
Návštěvnost města Brna ve 3. čtvrtletí 2019, 2020 a 2021 (absolutní čísla, zdroj: ČSÚ)
3Q /2019
3Q/2020
3Q/2021
Počet hostů (ubytovaných v HUZ)
255 122
148 813
186 175
- z toho rezidenti
95 822
100 748
118 439
- toho nerezidenti (zahraniční)
159 300
48 065
67 736
Počet přenocování (strávených nocí)
476 935
314 143
390 686
- z toho rezidenti
188 000
213 479
249 456
- toho nerezidenti (zahraniční)
288 935
100 664
141 230
Návštěvnost hlavních turistických cílů v létě 2019–2021 (červen-srpen, data shromažďuje CCRJM přímo od turistických cílů)
Léto 2019
Léto 2020
Léto 2021
Moravské zemské muzeum
24 522
20 526
20 450
Hrad Špilberk
33 445
34 113
29 900
Vila Tugendhat
13 479
18 186
17 200
Lodní doprava
185 021
206 918
215 915
Zoo Brno
136 473
165 066
133 060
Hvězdárna a planetárium Brno
34 681
71 311
75 872
Věž Staré radnice
15 252
10 685
12 000
VIDA! science centrum
51 608
45 701
46 487
Brněnské podzemí
32 472
27 608
23 546
Hrad Veveří
50 459
48 270
54 014
CELKEM
577 412
648 384
628 444
Prodej turistické karty Brnopas 2019–2021 (zdroj: TIC BRNO)
Rok
2019
2020
2021 (do 30.11.)
Běžná cena
1707 ks
1087 ks
1498 ks
Zvýhodněná cena
973 ks*
4500 ks**
Celke