Třicet metrů pod zemí, dvacet nad ní. Unikátní estakáda velkého městského okruhu přes Tomkovo náměstí po Rokytovu je hotová - Tiskový servis

Třicet metrů pod zemí, dvacet nad ní. Unikátní estakáda velkého městského okruhu přes Tomkovo náměstí po Rokytovu je hotová

  • 16. srpna 2024
  • 3 minuty čtení

Hlavní trasa důležité části velkého městského okruhu (VMO) v Brně, která spojuje Husovický tunel a Rokytovu ulici, je dokončená a připravená ke spuštění provozu. První motoristé se po nové komunikaci v délce 1249 m projedou už v neděli ráno 18. srpna.

„Stavebně se jednalo o náročnou akci, jejíž součástí jsou velké mosty přes Tomkovo náměstí, řeku Svitavu a více než půl kilometru dlouhá estakáda přes maloměřické seřaďovací nádraží. Práce komplikoval fakt, že probíhaly za provozu v centru města. Náročné byly jak přeložky inženýrských sítí, tak koordinace dopravy. Po celou dobu jsme museli zachovat provoz aspoň jedním jízdním pruhem v každém směru. Koordinaci vyžadovaly i výluky na železničním koridoru během prací na estakádě, která ho překlenuje,“ přiblížil náročnost projektu ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.

Také spotřeba materiálu byla vysoká. „Jen na nosnou konstrukci estakády jsme spotřebovali 3 000 tun železa a 16 700 m3 betonu, který na stavbu přivezlo 2100 autodomíchávačů. Celkově se na stavbě střídalo v průměru 200 pracovníků a využita byla široká škála stavební techniky. Například na osazení lávky pro pěší a stavbu mostu přes Svitavu jsme využili největší tuzemský teleskopický jeřáb. Dále to byly například vrtné soupravy, stroje pro zemní práce a technika pro pokládku asfaltu,“ doplnil David Fiala. Samotnou estakádu tvoří 39 pilířů vysokých 20 m, které kotví piloty v třicetimetrové hloubce pod zemí.

Obě stavby Tomkovo náměstí i Rokytova jsou součástí velkého městského okruhu a Brno se na jejich realizaci podílelo částkou 500 milionů korun bez DPH. Vzhledem k narůstající dopravní intenzitě patří VMO ke klíčovým stavbám, které městu odlehčí.  „Významně se nyní uleví dosud velmi přetíženým ulicím v městských částech Brno-sever, Židenice a Maloměřice, kudy proudila tranzitní doprava. Zlepší se tedy i situace pro pěší a cyklisty a obecně pro místní obyvatele. Pro naše město je tato stavba rovněž důležitá napojením na nově vznikající městskou čtvrť Nová Zbrojovka. Ačkoli je území Nové Zbrojovky a Nové Dukelské v bezprostřední blízkosti centra města, považujeme ho za rozvojovou lokalitu, proto je důležité spojovat budování infrastruktury s blížícími se velkými projekty,“ podotkla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Provoz na hlavní trasu estakády VMO Tomkovo náměstí a VMO Rokytova bude převeden v noci ze soboty na neděli 17.–18. srpna. Uzavřena pak bude nájezdová rampa do Karlovy ulice. „Celkové zprovoznění stavby, kterou jsme zahájili v červenci roku 2021, plánujeme letos v prosinci. V následujících měsících budeme ještě dokončovat zejména nájezdové a sjezdové rampy. V příštím roce pak půjde o drobné dokončovací práce mimo trasu, a to dokončení chodníků, plotů a sadových úprav,“ popsal David Fiala. Mezi další projekty, které musely být v souladu se stavbou VMO, respektive jejím dokončením, patří zpřístupnění lávky pro pěší a cyklisty. Zde je nutné ji napojit na okolní chodníky. Tomu ovšem musí předcházet rekonstrukce vodovodu jak přímo v ulici Sportovní nábřeží, tak Bratří Mrštíků.

Velký městský okruh Brno bude po svém kompletním dobudování nejdůležitějším prvkem silniční sítě Brna s celorepublikovým významem. Okruh, vyhýbající se centru města, bude směrově dělenou víceproudou komunikací rychlostního typu. Umožní rychlý a plynulý přesun vozidel z jedné strany Brna na druhou a odstraní neúnosnou dopravní zátěž z řady hlavních ulic.

Do konce roku ŘSD zprovozní další stavby velkého městského okruhu, a to VMO Žabovřeská a VMO Bauerova. 

I/42 Brno, VMO – Tomkovo náměstí + I/42 Brno, VMO – Rokytova

zhotovitel: FIRESTA – Fišer, OHLA ŽS, Metrostav DIZ

cena staveb dle smlouvy: 2 356 mil. Kč bez DPH

zprovoznění všech staveb: prosinec 2024

 


 

Další zprávy z rubriky

Nejnovější tiskové zprávy