Vozovna v Pisárkách je tak stará jako provoz MHD v Brně, tedy rovných 155 let. Takový věk by jí ovšem nikdo nehádal. Některé části upomínají na staré časy, ale jako celek jde o velmi moderní areál. Nyní se rozšířil o vratnou smyčku a přibyly rovněž koleje. Nové uspořádání umožní rychlejší a bezpečnější vypravování tramvají. Slavnostní otevření se uskutečnilo 3. září.
Dopravní podnik města Brna v lednu 2023 spustil stavbu vratné smyčky a změnu rozvětvení kolejí v pisárecké tramvajové vozovně. Letos v září je hotovo.
Další fáze modernizace vozovny umožní otáčení tramvají přímo v areálu a sníží provozní náklady. Součástí nové vratné smyčky je také nástupiště, které budou časem využívat návštěvníci multifunkční haly, která poblíž právě roste. Název ARENA BRNO nese od 1. září 2024 původní zastávka Lipová.
„Práce, které souvisí s propojením terminálu s multifunkční halou, nejsou součástí modernizace vozovny a budou pokračovat v návaznosti na postupu stavby. Jedná se o novou zastávku včetně přístupového schodiště, oplocení prostoru smyčky, budoucí přístup k lanovce a schodiště i bezbariérová rampa pro přístup k hale,“ doplnil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Vedle smyčky ležící na mostní konstrukci dopravní podnik zmodernizoval také odstavnou plochu pro tramvaje před vozovnou a rozšířil kolejové stání. Unikátem je nově zbudované kolejové rozvětvení, které napojuje všech patnáct kolejí z vozovny na hlavní trasu tramvaje číslo 1. Takzvaná kolejová harfa opatřená elektrickými výhybkami je při délce 105 metrů v rámci tramvajových vozoven největší v České republice.
Vybudování vratné smyčky přišlo na 285 milionů korun, modernizace kolejové harfy stála 400 milionů. Zaplatilo je ze svého rozpočtu město Brno, ale DPMB má zažádáno o dotaci z evropských fondů.
Další fáze modernizace vozovny Pisárky v číslech (zdroj: DPMB)
- až 80 pracovníků na stavbě denně
- stavebníci použili 4 000 m3 betonu a 560 tun výztuže
- 4 298 metrů kolejnic
- 42 dálkově ovládaných výhybek
- 621 900 kusů betonové zámkové dlažby
- minimálně 60 tramvají denně projede smyčkou
- přibyly 2 manipulační koleje pro odstavování souprav
- 12 minut ušetří každá tramvaj a její řidič příjezdem do vozovny přes smyčku, tj. 720 minut denně