Studie PwC: V inteligentní a udržitelné mobilitě v regionu střední a východní Evropy patří Brno, Praha a Ostrava mezi lídry - Tiskový servis

Studie PwC: V inteligentní a udržitelné mobilitě v regionu střední a východní Evropy patří Brno, Praha a Ostrava mezi lídry

  • 19. listopadu 2024
  • 4 minuty čtení

Tři největší česká města Brno, Praha a Ostrava zaznamenala dobré hodnocení ve studii PwC Smart Cities Mobility Index ukazující dobrou praxi v udržitelné a inteligentní mobilitě napříč regionem střední a východní Evropy. 

Studie porovnávala 25 vybraných měst v regionu od střední Evropy až po kazašské Almaty. PwC shromáždila data a vedla rozhovory se zúčastněnými městy o jejich vyspělosti v oblasti inteligentní a udržitelné mobility podle pěti kritérií: management dopravy, udržitelnost životního prostředí, kvalita veřejné dopravy, aktivní mobilita (počet lidí pohybujících se pravidelně na kole, pěšky apod.) a iniciativy inteligentní mobility.

Studie tak na základě dostupných dat a diskusí s městy přináší základní orientační zhodnocení jejich zralosti, příklady jejich dobré praxe a strukturované posouzení míry jejich pokroku v oblasti inteligentních a udržitelných měst. Právě kvalitní hromadná doprava, zejména její cenová dostupnost a řízení, se největší měrou zasloužila o to, že všechna tři sledovaná česká města jsou v kategorii lídrů inteligentní a udržitelné mobility v regionu, kam patří celkem 8 měst: Bratislava, Brno, Gdaňsk, Košice, Ostrava, Praha, Tallin a Varšava.


 

Brno, Praha a Ostrava nabízí v rámci regionu střední a východní Evropy nejlevnější městskou hromadnou dopravu v přepočtu na průměrnou mzdu. To se odráží i v pravidelném využívání hromadné dopravy, které je v největších českých městech časté. Nejvíce využívají lidé MHD v Ostravě (69 % všech cest), v Praze i Brně se jedná shodně o 53 % všech cest, zatímco průměr v regionu je na úrovni 49 %. Česká města se díky tomu ve srovnání s regionem méně potýkají s dopravními zácpami, které jsou největším problémem v Budapešti, Bukurešti a v největších polských městech.

„Doprava je jednou z oblastí, která se dotýká života každého občana a občanky, ať už se po městě pohybuje pěšky, na kole, autem, nebo hromadnou dopravou. Vždy je samozřejmě co zlepšovat, proto dopravu a její další rozvoj vnímáme jako jednu z priorit a věnujeme jí velkou pozornost. Jsem tedy ráda, že máme konkrétní čísla, data a srovnání ukazující, že v tomto ohledu postupujeme správným směrem,“ shrnula primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Studie PwC ohodnotila město Brno druhou nejlepší známkou „Významný pokrok” hned ve 4 z 5 zkoumaných kategorií. Městu udělila také speciální ocenění v oblasti inovací za rozpočtový Fond pro financování udržitelné mobility zřízený v roce 2019. Jeho účelem je alokovat finanční prostředky získané z parkovného, dopravních poplatků a sankcí za dopravní přestupky na investice do inovativních projektů inteligentní, udržitelné a bezpečné mobility, např. rozšíření parkovacích ploch, zabezpečení přechodů pro chodce a prostor kolem škol a školek, rozvoj cyklistických tras, výstavbu bezbariérových vstupů, podporu elektromobility a zlepšení dostupnosti MHD.

„Ocenění v rámci studie PwC Smart Cities Mobility Index za náš přístup k financovaní městské mobility mě zvláště těší. Jsem rád, že byl vyzdvižen náš transparentní přístup k využití finančních prostředků, které město získává mimo jiné z poplatků za rezidentní parkování. Z Fondu mobility už jsme takto financovali například výstavbu P+R v Líšni nebo parkovacího domu na Šumavské, čerpáme odsud peníze na výstavbu nabíjecích stanic pro elektromobily. Aktuálně zde máme k dispozici prostředky ve výši 270 milionů korun,“ uvedl radní pro dopravu města Brna Petr Kratochvíl.

„Náš index inteligentní mobility ukazuje, že všechna tři česká města mají srovnatelně nadstandardní regionální výkonnost v oblasti inteligentní a udržitelné mobility. Velkou pozornost na zářijovém kongresu mobility v Lodži vzbudil zejména brněnský Fond mobility, za který Brno získalo i zvláštní ocenění. Pozitivně hodnocen v rámci studie byl také další brněnský projekt C-ROADS pro sdílení informací o silničním provozu. Velké výzvy v přechodu na nízkoemisní a inteligentní mobilitu však přetrvávají. Jde zejména o oblast dostupnosti, kvality a managementu dat, potřebu akcelerace zavádění nabíjecí infrastruktury pro elektromobilitu, jakož i infrastruktury pro pěší a cyklisty, implementaci revidované směrnice o ochraně ovzduší, balíčku Fit for 55 a další využívání síly dat pro lepší organizaci a posilování brněnského mobilitního ekosystému. Klíčová pro budoucí rozvoj mobility v Brně bude aktualizace Strategie udržitelné městské mobility a v jejím rámci také příprava kvalitního finančního rozvojového mobilitního plánu, který by co nejvíce využíval potenciálu financování udržitelnosti. Brno se také neobejde bez posilování kvalitního zázemí a všestranné spolupráce klíčových zúčastněných stran, tj. co největšího využití zejména dostupných lidských zdrojů pro účinná, udržitelná a inovativní řešení s vysokými environmentálními, sociálními a ekonomickými výsledky a dopady. Přínosem indexu, který byl představen mj. v říjnu na Smart City Expo World Congress v Barceloně i na COP29 v Baku, je také možnost propojit se s dalšími městy v regionu a sdílet zkušenosti a inovace,“ uzavírá Petr Dovolil, odborník PwC na udržitelnost a jeden z autorů studie.

Další zprávy z rubriky

Nejnovější tiskové zprávy