Radši podzemní vlak než metro. Brno se usneslo na preferované variantě, teď záleží na Ministerstvu dopravy - Tiskový servis

Radši podzemní vlak než metro. Brno se usneslo na preferované variantě, teď záleží na Ministerstvu dopravy

Tramvaj, vlak, metro či nějaké jejich kombinace? Různé způsoby vedení podzemní dopravy pod Brnem zpracovávala Studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru. Vedení města se přiklonilo k variantě vlaku. Brno je ovšem jen jedním ze zapojených subjektů, rozhodovat bude Centrální komise Ministerstva dopravy.

Co bude jezdit pod Brnem? Ilustrační obrázek: Kancelář architekta města Brna
Co bude jezdit pod Brnem? Ilustrační obrázek: Kancelář architekta města Brna

Ve studii proveditelnosti se podrobněji posuzovalo šest variant podzemní kolejové dopravy. Prověřovaly se jak dopravní módy, tak navržené trasy. Pro všechny varianty bylo zpracováno podrobnější technické řešení, přepravní prognóza, investiční náklady, ekonomické hodnocení formou analýzy nákladů a přínosů a další analýzy. 

Obecným přínosem všech variant je snížení intenzity cestujících v centrální části Brna. Město na základě studie zvolilo jako preferovanou variantu vlaku, která umožňuje dopravní obsluhu nejen v rámci metropole, ale i širší metropolitní oblasti. Varianta lehkého metra jako zcela segregovaného systému byla vyhodnocena jako ekonomicky neefektivní, naopak vlakové varianty zvýhodňuje zkrácení dojížďky do centra města bez nutnosti přestupu.

Podzemní nástupiště vznikne rovnou v rámci nového nádraží. Zajíždět na něj budou vlaky od jihu (z chrlické tratě). Úvahy o severojižním diametru počítají s budoucím protažením na sever (od Tišnova). V územním plánu je pro to vytvořená rezerva.

Stanovisko města je jedním z mnoha, kterými se bude Řídicí výbor Železničního uzlu zabývat. Posléze bude mít rozhodující slovo Centrální komise Ministerstva dopravy.
 

Další články z rubriky

Nejnovější články