Posuny v projektu hlavního nádraží: Jak to bude s vysokorychlostními tratěmi a s diametrem? - Tiskový servis

Posuny v projektu hlavního nádraží: Jak to bude s vysokorychlostními tratěmi a s diametrem?

  • 18. března 2024
  • 2 minuty čtení
  • Radka Loukotová

Chiméra. Tohle slovo padlo na konferenci věnované novému nádraží a celkové modernizaci železničního uzlu Brno hned několikrát. Konkrétně ale ve spojení „není to žádná chiméra“. Na některých místech se pracuje už teď a podle Správy železnic se s výstavbou nového hlavního nádraží začne už v tomto desetiletí.

Brněnské planetárium hostilo konferenci na téma modernizace železničního uzlu Brno. Foto: M. Budíková
Brněnské planetárium hostilo konferenci na téma modernizace železničního uzlu Brno. Foto: M. Budíková

Vystoupit z vlaku v moderní nádražní hale, na nádraží, které je dimenzované pro potřeby třetího tisíciletí, mají lidé poprvé v roce 2035. „Začátek výstavby předpokládáme ještě v tomto desetiletí,“ prohlásil na konferenci generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Nádraží a přilehlé lokality se připravují podle návrhu nizozemského studia Benthem Crouwel Architects a West 8. Loni byly dokončeny architektonické studie na vlastní nádraží i veřejné prostory před a za nádražím.

V takzvané lokalitě Trnitá, jejíž rozvoj je spjatý právě s výstavbou nového nádraží, už ale probíhají i první práce. Vzniká nová komunikace Uhelná, která propojí ulice Opuštěná a Rosická v blízkosti Svratky a stane se jednou z důležitých spojnic mezi městem a novým nádražím.

„Vrtky“ jsou priorita

Hlavní nádraží bude samozřejmě napojené i na vysokorychlostní tratě (VRT), jejichž budování je nyní trendem v celé Evropě. Železniční doprava tak může lépe konkurovat jiným, méně ekologickým typům dopravy. V Brně vznikne ještě úplně nová zastávka Vídeňská. Přes ni pojedou tzv. Sprintery na trase Berlín–Praha–Brno–Vídeň.

Otevřené je zatím definitivní řešení severojižního kolejového diametru (SJKD). V blízkém horizontu by zástupci města i Ministerstva dopravy chtěli mít jasno v tom, pro jaký dopravní prostředek se bude podzemní dráha chystat. Ve hře je například vlak nebo tramvaj. Zároveň se ale oba subjekty shodují, že momentálně je pro Brno prioritní vyřešit železniční uzel s novým nádražím, protože stávající už potřebám moravské metropole akutně nedostačuje. Stejně důležité je i napojení na VRT. Už to samotné představuje investice v řádu desítek miliard, další miliardy si vyžádá vytvoření nutné související infrastruktury pro nádraží, ať už mluvíme o protipovodňových opatřeních, nebo nových úsecích velkého městského okruhu na jihovýchodní straně města. Vznik SJKD tedy není plánován souběžně s novým nádražím, ale až posléze.

Nejde jen o hlavas

Modernizace železničního uzlu Brno má širší záběr než jen hlavní nádraží. V plném proudu je kompletní renovace královopolského nádraží, na kterou příští rok navážou práce v Židenicích.

Podrobnější informace najdete na webu https://cobude.brno.cz/projekt/europoint-nove-nadrazi/.

Vizualizace nové budovy královopolského nádraží. Zdroj: Správa železnic


 

Další články z rubriky