Přeskočit na obsah

Poklepáním základního kamene bude zahájena stavba tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu

14. října 2019
Slavnostním aktem bude v Brně zahájena stavba tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu. Projekt, který usnadní cestování desítkám tisíc lidí denně, je výjimečný nejen svým rozsahem a výší dotace, ale i způsobem, kterým bude stavba vedena. Poklepání základního kamene se uskuteční za přítomnosti zástupců Ministerstva dopravy ČR, primátorky města Brna Markéty Vaňkové, představitelů Dopravního podniku města Brna, zhotovitele a dalších významných hostů.

„Stavba má obrovský přínos pro oblast Starého Lískovce a Bohunic, kam denně cestují například studenti Masarykovy univerzity a zaměstnanci i pacienti Fakultní nemocnice Brno. Tento strategický projekt, který výrazně ulehčí přetížené dopravě ve městě, má naši plnou podporu a prioritu,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Stavba tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu je jedinečná v několika ohledech. Veškeré smluvní vztahy v rámci projektu jsou založeny na mezinárodních smluvních podmínkách FIDIC (tzv. „Bílá a Žlutá kniha FIDIC“). Jedná se také o jedinou intravilánovou stavbu tunelu pro tramvajovou dopravu na území ČR v posledním desetiletí. Mimořádná je i výše finanční dotace z evropských zdrojů. Při celkových nákladech 1,4 mld. Kč činí 1,157 mld. Kč a pokryje tak 85 procent nákladů. Tramvajová trať bude zprovozněna na konci roku 2022.

„Jedná se o stavbu, která z pohledu MHD nemá v novodobých dějinách Brna obdoby. Projekt je unikátní nejen z hlediska rozsahu a charakteru, ale i objemem finančních prostředků získaných z dotačních titulů. Právě proto jsem rád, že v nás město Brno vložilo důvěru a pověřilo DPMB úkolem stavbu zajistit,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna, a.s., Miloš Havránek.

Nová trať se od stávající odpojí v uzlu Osová, dále bude vedená hloubeným tunelem pod Mikuláškovým náměstím a vyústí v ulici Netroufalky. Tunel dlouhý 619 metrů povede v hloubce až 9 metrů.  Projekt počítá se zřízením dvou nových zastávek Nová Jihlavská (pod zemí) a Nemocnice Bohunice.

V těchto dnech jsme začali v oblasti ulic Jihlavská a Netroufalky provádět sondy na přeložkách jednotlivých sítí pro zjištění jejich skutečné polohy. Mezi nejkomplikovanější patří přeložka kabelů společnosti E.ON, která musí být provedena bez přerušení napájení FN Brno Bohunice,“ přiblížil generální ředitel firmy FIRESTA – FIŠER, rekonstrukce, stavby a.s., Pavel Borek.

Viditelnější práce většího rozsahu budou následovat na jaře 2020, kdy zhotovitelská firma začne s hrubými terénními pracemi a hloubením samotného tunelu. V roce 2021 budou tyto práce pokračovat a přidá se výstavba zastávek, tramvajové trati a trolejového vedení. Rok 2022 pak bude rokem dokončování stavby
a technických náležitostí, úpravy okolního terénu, oživování technologií a zkušebního provozu.

Dopravní omezení budou obnášet krátkodobé výluky na trolejbusové trati mezi zastávkami Osová
a Nemocnice Bohunice a několikaměsíční výluku na tramvajové trati v úseku Švermova – Starý Lískovec.

Kontakt:

Mgr. Hana Tomaštíková

tisková mluvčí DPMB, a.s.

htomastikova@dpmb.cz

603 587 01

Nejnovější tiskové zprávy

Vedení města Brna prověřilo sdělení provázející spor o volbu člena Výboru pro národnostní menšiny

Vedení města Brna se zabývalo volbou člena Výboru pro národnostní menšiny, která proběhla na květnovém Zastupitelstvu města Brna a stala se předmětem diskuse na jeho zasedání 5. září 2023.

Vteřiny zachraňují životy, připomene nová kampaň města a hasičů

Když čekáte na příjezd hasičů, může se každá vteřina zdát nekonečná. Vteřiny také mohou rozhodovat o životě a smrti, o zdraví či jeho poškození, o záchraně či ztrátě majetku. Právě tyto cenné okamžiky ztrácejí hasiči, když míří k zásahu a cestu jim blokují nesprávně zaparkovaná vozidla. Jak může každý z nás jednoduše pomoci vozům integrovaného záchranného systému dostat se včas na místo určení, pomáhá přiblížit nová kampaň Vteřiny pro život. Město ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem Jihomoravského kraje ji spouští dnes.

Mezi městem a Zbrojovkou panuje shoda: Nový fotbalový stadion by měl vyrůst na místě dnešního velodromu

Nejvýhodnější lokalitou pro výstavbu nového fotbalového stadionu je brněnské výstaviště, konkrétně místo, kde dnes stojí velodrom. Shodli se na tom představitelé města a Zbrojovky Brno, a to i na základě prověření plošného umístění sportovišť ve vybraných lokalitách, které zpracovala Kancelář architekta města Brna. Se změnou působiště souhlasí i cyklistické oddíly, pro které by se stavěl nový cyklistický ovál, a to se snahou jej zkombinovat i s atletickou halou.

Brno podpoří střediska volného času

Brněnští radní dnes souhlasili s poskytnutím 1 330 000 korun na úhradu provozních nákladů středisek volného času. Vše musí ještě schválit říjnové zastupitelstvo.