Obyvatelé Jihomoravského kraje dávají oblečení druhou šanci častěji než Pražané. Darují ho například na charitu - Tiskový servis

Obyvatelé Jihomoravského kraje dávají oblečení druhou šanci častěji než Pražané. Darují ho například na charitu

  • 20. listopadu 2025
  • 4 minuty čtení

Obyvatelé Jihomoravského kraje stále častěji kombinují nákupy nového a použitého oblečení a přemýšlí o tom, jak s oblečením po vyřazení naložit odpovědně. Vyplývá to z nového průzkumu agentury Ipsos pro projekt Obleč Brno, který zkoumal návyky obyvatel kraje při nakupování, třídění a darování oblečení. Průzkum navazuje na obdobné šetření realizované letos na jaře v hlavním městě v rámci projektu Obleč Prahu.

Podle nejnovějšího průzkumu Ipsos pro projekt Obleč Brno více než polovina obyvatel Jihomoravského kraje nakupuje i daruje oblečení udržitelným způsobem. Ve srovnání s Prahou mají Jihomoravané silnější sociální motivaci – chtějí, aby jejich oblečení pomáhalo lidem v nouzi a neskončilo v odpadu.

Z dat vyplývá, že 59 % obyvatel Jihomoravského kraje kombinuje nákupy nového a „second-hand“ oblečení, zatímco v Praze to bylo 51 %. Pouze nové oblečení kupuje 38 % Jihomoravanů, oproti 44 % Pražanů. Oblečení z druhé ruky tedy v Brně a okolí zdomácnělo rychleji než v hlavním městě.

Alespoň jednou ročně svůj šatník obměňuje 67 % Jihomoravanů, v Praze to bylo 70 %. Nejčastějším důvodem pro vyřazení je obnošenost (35 %) a nevyhovující velikost (23 %). Zatímco Pražané častěji uváděli „nedostatek místa“ či „změnu stylu“, Jihomoravané se naopak více zaměřují na praktické a etické důvody.

Lidé na jihu Moravy myslí při třídění oblečení více na druhé – 81 % respondentů uvedlo, že je pro ně důležité, aby oblečení „posloužilo lidem v nouzi“. V Praze to bylo 74 %.
Zároveň 74 % obyvatel kraje uvádí, že chtějí, aby jejich oblečení bylo ekologicky zlikvidováno nebo recyklováno – opět o několik procentních bodů více než v hlavním městě. Možnost finančního zisku (např. prodej nebo výměna) motivuje jen 35 % Jihomoravanů.

Ředitelka Oděvní banky Dana Pavlousková dodává: „Ať už je preference Brňanů pro nakládání s nechtěným oblečením jakákoliv, najdou na portálu www.oblecbrno.cz všechny dostupné možnosti, jako jsou sběrné kontejnery na textil, charitní obchody neziskových organizací, jednorázové akce typu SWAP, komunitní dílny i profesionální opravárny a v neposlední řadě i mapa sběrných dvorů včetně otevíracích dob a kontaktů na provozovatele.

Z průzkumu dále vyplynulo, že nejčastěji lidé vytříděné oblečení umisťují do sběrných kontejnerů na textil (63 %), darují známým, příbuzným (28 %) či neziskovým organizacím (16 %) nebo se ho snaží dále prodat (19 %). V neposlední řadě 13 % respondentů uvedlo, že ho vyhodí do směsného odpadu. Projekt Obleč Brno a ochotu Brňanů darovat své oblečení na dobročinné účely vítá ředitelka Oblastní charity Brno Jana Levová a dodává: „S přicházející zimou a klesajícími teplotami je darované oblečení pro naše klienty velmi důležité. Co je pro někoho již nemoderní, jiného může ochránit před umrznutím.“

Filip Chvátal, náměstek primátorky města Brna pro oblast životního prostředí, k tomu říká:
Projekt Obleč Brno má nejen upozornit na to, že textil tvoří významnou část komunálního odpadu, ale především ukázat, jak se mohou Brňané a Brňanky sami zapojit. V rámci informační a edukativní kampaně budeme lidem připomínat, že oblečení nepatří do směsného odpadu a že první volbou by měly být neziskové organizace, které dokážou oblečení vrátit do oběhu s nejvyšší přidanou hodnotou – ať už formou pomoci lidem v nouzi, nebo jeho opravou a dalším využitím. Cílem kampaně je posílit princip Brno Brnu – tedy podporu odpovědného přístupu k místnímu prostředí i komunitě.“

Na otázku, co by lidem třídění usnadnilo, odpověděla třetina Jihomoravanů, že potřebují lepší dostupnost sběrných míst, a 30 % by uvítalo více informací o možnostech třídění. Oba regiony se shodují, že nejefektivnější formou osvěty jsou sociální sítě (34 %) a webové stránky (30 %), zatímco tištěné materiály oslovují menšinu.

„Těší mě, že se město Brno zapojuje do aktivity, díky níž budou věci, které by jinak skončily v koši, opětovně využity. Vytříděné oblečení může pomoci lidem v nouzi, využijí jej charitativní či podobné organizace. Ráda bych zmínila i magistrátní sociální šatník na Křenové, který provozují kolegové z Odboru sociální péče. I zde najde darované oblečení nové uplatnění, a to u klientů, kteří navštěvují centrum na Křenové,“ dodala primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Miroslav Kubásek ze spolku Ukliďme Česko doplňuje: „Aplikace kamsnim.cz už řadu let pomáhá lidem jednoduše zjistit, kam dát věci, které už nepotřebují nebo se jich chtějí zbavit. Teď jsme ji propojili s projektem Obleč Brno, aby lidé přímo na webu viděli, kde mohou odevzdat oblečení nebo textil. A kdo chce jít dál, tak na naší aplikaci najde přehled míst pro všechno ostatní, co už doma nemá své místo.

—-------------------

Výzkum Obleč Brno realizovala agentura Ipsos pro Oděvní banku v říjnu 2025 na reprezentativním vzorku 800 obyvatel Jihomoravského kraje. Cílem bylo zmapovat postoje veřejnosti k nákupům, třídění a darování oblečení. Průzkum navazuje na jarní šetření v rámci projektu Obleč Prahu, které proběhlo na vzorku 1 000 obyvatel hlavního města.

Další zprávy z rubriky

Nejnovější tiskové zprávy