První cestující se už tento měsíc projedou nejdelším tramvajovým tunelem v České republice. Po třech letech je dokončeno prodloužení tramvajové trati do kampusu v Bohunicích, které měří celkem 912 metrů, z toho přes 600 metrů zabírá tunel. Projekt, který výrazně ulehčí dopravě, pomůže cestujícím a zajistí ekologické a rychlé spojení Bohunic s centrem města, vyšel na 1,745 miliardy korun. Na nový terminál u Fakultní nemocnice Brno bude zajíždět nový typ oboustranných tramvají.
Mezi současnou zastávkou Osová a konečnou na Netroufalkách vznikl tunel, který se s délkou 619 metrů stal nejdelším svého druhu v Česku. Během stavby se odtěžilo 170 tisíc tun zeminy. Tunel má hranatý tvar a v části, kterou běžně cestující neuvidí, se skrývají moderní technologie a množství kabeláže. Kvůli bezpečnosti jsou u vjezdu a výjezdu brány, které se na noc uzavírají. Kromě osvětlení a únikových východů skrývá tunel mimo jiné semafory a kamerový systém.
Na nové trati vznikly dvě zastávky. Z Osové dojede tramvaj do Západní brány, která získala své jméno po bytovém komplexu, který by měl v její blízkosti vyrůst. Zastávka je pod úrovní okolního terénu. Je vybavena eskalátory a informačními tabulemi, ze kterých se cestující dozvědí čas příjezdu dalšího spoje nebo o případných výlukách. Nechybí ani výtah pro zajištění bezbariérovosti. Díky průhlednému stropu se na zastávku dostane i denní světlo.
Konečná stanice je mezi nemocnicí a nákupním centrem Campus Square. Zde vznikla nová nástupiště, chodníky a budova DPMB, která slouží jako předprodej jízdních dokladů a zázemí pro řidiče. Na místo, kde lidé vystoupí z tramvaje, nově dobře navazuje nástupiště pro trolejbusy a autobusy. Cestující se tak vyhnou přebíhání po silnici, aby stihli navazující spoj. Ústí tunelu těsně před konečnou střeží socha svaté Barbory z italského mramoru.
Na nové trase linky číslo 8 se lidé svezou i oboustrannými vozy typu Škoda ForCity Smart 34. Tramvajová trať u kampusu totiž končí tzv. úvratí, a proto zde mohou jezdit jen obousměrná vozidla. Ta mají kabinu pro řidiče na obou koncích, a není tak nutné tramvaj otáčet. Jde o vozy s velkou kapacitou, jsou klimatizované, nízkopodlažní a mají mimo jiné také funkci vyhřívání čelních skel.
V místech, kudy bude denně jezdit až 40 tisíc cestujících, se v mladší době kamenné nacházela osada. Během stavby bádali v místě konečné archeologové, kterým se podařilo najít přes šedesát sídlištních objektů. Nálezy nebyly úplně překvapivé, větší část osady už totiž odkryli v době, kdy nedaleko vznikalo nákupní centrum. Objeveny byly například kůlové jámy, ve kterých bývala dříve ukotvena konstrukce domů, nebo zásobní jámy určené ke skladování potravin.
Brňané mohli sledovat průběh stavby na časosběrných videích a fotkách, které DPMB zveřejňoval na sociálních sítích. Na vlastní oči si tunel mohli prohlédnout 15. listopadu. Příležitosti využilo asi šest tisíc zájemců. Prošli si tunel, prohlédli zastávku Západní brána i nový typ tramvaje. Nyní se už kvůli bezpečnostním systémům do tunelu dostanou jen jako cestující v tramvaji. Ta tudy začne jezdit 11. prosince.