Novou tramvají po nové trase do kampusu - Tiskový servis

Novou tramvají po nové trase do kampusu

  • 08. prosince 2022
  • 3 minuty čtení
  • Anna Dudková

První cestující se už tento měsíc projedou nejdelším tramvajovým tunelem v České republice. Po třech letech je dokončeno prodloužení tramvajové trati do kampusu v Bohunicích, které měří celkem 912 metrů, z toho přes 600 metrů zabírá tunel. Projekt, který výrazně ulehčí dopravě, pomůže cestujícím a zajistí ekologické a rychlé spojení Bohunic s centrem města, vyšel na 1,745 miliardy korun. Na nový terminál u Fakultní nemocnice Brno bude zajíždět nový typ oboustranných tramvají.

Do kampusu v Bohunicích míří každý den desítky tisíc lidí. Ať už jedou přímo na univerzitu, nebo do sousední nemocnice, nákupního centra či třeba kanceláří, využívají doposud trolejbusy a autobusy. Jejich kapacita ale nestačila, nabíraly zpoždění a cestující museli přestupovat. Situaci by mohlo vyřešit přivedení tramvají až ke kampusu. V červnu 2019 proto vedení města a Dopravního podniku města Brna (DPMB) podepsalo smlouvu o dílo a o čtyři měsíce později začala stavba.
Do kampusu v Bohunicích míří každý den desítky tisíc lidí. Ať už jedou přímo na univerzitu, nebo do sousední nemocnice, nákupního centra či třeba kanceláří, využívají doposud trolejbusy a autobusy. Jejich kapacita ale nestačila, nabíraly zpoždění a cestující museli přestupovat. Situaci by mohlo vyřešit přivedení tramvají až ke kampusu. V červnu 2019 proto vedení města a Dopravního podniku města Brna (DPMB) podepsalo smlouvu o dílo a o čtyři měsíce později začala stavba.

Mezi současnou zastávkou Osová a konečnou na Netroufalkách vznikl tunel, který se s délkou 619 metrů stal nejdelším svého druhu v Česku. Během stavby se odtěžilo 170 tisíc tun zeminy. Tunel má hranatý tvar a v části, kterou běžně cestující neuvidí, se skrývají moderní technologie a množství kabeláže. Kvůli bezpečnosti jsou u vjezdu a výjezdu brány, které se na noc uzavírají. Kromě osvětlení a únikových východů skrývá tunel mimo jiné semafory a kamerový systém.

Brána, která tunel na noc uzavírá. Foto: Marie Schmerková

Na nové trati vznikly dvě zastávky. Z Osové dojede tramvaj do Západní brány, která získala své jméno po bytovém komplexu, který by měl v její blízkosti vyrůst. Zastávka je pod úrovní okolního terénu. Je vybavena eskalátory a informačními tabulemi, ze kterých se cestující dozvědí čas příjezdu dalšího spoje nebo o případných výlukách. Nechybí ani výtah pro zajištění bezbariérovosti. Díky průhlednému stropu se na zastávku dostane i denní světlo.

Zastávka Západní brána. Foto: Marie Schmerková

Konečná stanice je mezi nemocnicí a nákupním centrem Campus Square. Zde vznikla nová nástupiště, chodníky a budova DPMB, která slouží jako předprodej jízdních dokladů a zázemí pro řidiče. Na místo, kde lidé vystoupí z tramvaje, nově dobře navazuje nástupiště pro trolejbusy a autobusy. Cestující se tak vyhnou přebíhání po silnici, aby stihli navazující spoj. Ústí tunelu těsně před konečnou střeží socha svaté Barbory z italského mramoru.

Ústí tunelu těsně před konečnou střeží socha svaté Barbory. Foto: Marie Schmerková


Na nové trase linky číslo 8 se lidé svezou i oboustrannými vozy typu Škoda ForCity Smart 34. Tramvajová trať u kampusu totiž končí tzv. úvratí, a proto zde mohou jezdit jen obousměrná vozidla. Ta mají kabinu pro řidiče na obou koncích, a není tak nutné tramvaj otáčet. Jde o vozy s velkou kapacitou, jsou klimatizované, nízkopodlažní a mají mimo jiné také funkci vyhřívání čelních skel.

Nová tramvaj Škoda ForCity Smart 34. Foto: Marie Schmerková

V místech, kudy bude denně jezdit až 40 tisíc cestujících, se v mladší době kamenné nacházela osada. Během stavby bádali v místě konečné archeologové, kterým se podařilo najít přes šedesát sídlištních objektů. Nálezy nebyly úplně překvapivé, větší část osady už totiž odkryli v době, kdy nedaleko vznikalo nákupní centrum. Objeveny byly například kůlové jámy, ve kterých bývala dříve ukotvena konstrukce domů, nebo zásobní jámy určené ke skladování potravin.

Konečná linky číslo 8 v Bohunicích. Foto: Marie Schmerková


Brňané mohli sledovat průběh stavby na časosběrných videích a fotkách, které DPMB zveřejňoval na sociálních sítích. Na vlastní oči si tunel mohli prohlédnout 15. listopadu. Příležitosti využilo asi šest tisíc zájemců. Prošli si tunel, prohlédli zastávku Západní brána i nový typ tramvaje. Nyní se už kvůli bezpečnostním systémům do tunelu dostanou jen jako cestující v tramvaji. Ta tudy začne jezdit 11. prosince.

Prohlídka tunelu pro veřejnost se konala 15. listopadu 2022. Foto: Marie Schmerková

 


 

Další články z rubriky