Prostor, kde jsou si chodci, řidiči automobilů a cyklisti rovni. Tak by se dala ve zkratce charakterizovat sdílená zóna. Jedná se o nový dopravní režim, který mohou obce a města zavádět na svých územích od 1. ledna 2024. Jedna z prvních vznikla v přednádražním prostoru v Brně, a to při ulici Nádražní u obchodního centra Letmo.
V rámci sdílené zóny se všichni respektují a automobily nejsou chodcům nadřazeny. Přednost tu má pouze tramvaj. Maximální dovolená rychlost je 20 km/h, což zajistí bezpečnost chodců. Ti a cyklisté mohou využívat celou šířku prostoru komunikace. Parkování jízdních kol a vozidel je povoleno jen na místech k tomu určených.
Zásobování pro místní podniky je možné, a to po dobu 30 minut v ranních hodinách. U OC Letmo najdou řidiči i obrátková místa na parkování. Ta jsou k dispozici po celý den.
Díky zákazům odbočení vlevo ve směru od Nových sadů na Benešovu a také ve směru od viaduktu na ulici Benešovu k OC Letmo se do sdílené zóny mohou dostat jen místní obyvatelé z lokality kolem Novobranské, hosté blízkého hotelu, dopravní obsluha nebo vozy policie a IZS.
V zemích jako západní Evropa, Severní Amerika, Austrálie a Nový Zéland je koncept sdílených zón již běžnou praxí, s mnoha úspěšnými realizacemi dokládajícími jejich pozitivní dopad. V Česku však až do nedávna legislativa nedovolovala realizaci těchto zón. Od 1. ledna 2024 je však možné sdílené zóny navrhovat i v České republice. Jedná se tak o možnost, jak ulicím a náměstím vrátit jejich původní charakter, aniž by bylo nutné zcela vyloučit automobilovou dopravu.