Na MotoGP zavítalo přes 200 tisíc diváků, další data budou postupně přibývat - Tiskový servis

Na MotoGP zavítalo přes 200 tisíc diváků, další data budou postupně přibývat

Fanoušci motozávodů se po pěti letech dočkali návratu Velké ceny na Masarykův okruh. Za řevem motorů a napínavými souboji na trati vyrazilo podle pořadatelů během prodlouženého víkendu 18.–20. července 219 544 diváků, další tisíce přilákala fan zóna na náměstí Svobody a miliony lidí po celém světě se do Brna podívaly prostřednictvím přenosů. Ekonomické přínosy akce bude vyhodnocovat studie Vysoké školy ekonomické v Praze, která část dat sbírala od návštěvníků přímo v terénu.

Velká cena se do Brna vrátila po pěti letech, ale diváci jí naposledy přihlíželi v roce 2019. O rok později už jim v tom zamezila pandemie covidu. Foto: M. Schmerková
Velká cena se do Brna vrátila po pěti letech, ale diváci jí naposledy přihlíželi v roce 2019. O rok později už jim v tom zamezila pandemie covidu. Foto: M. Schmerková

Návštěvnost letošního ročníku MotoGP, který symbolicky připadl na 60. výročí od prvního světového šampionátu Velké ceny v Brně v roce 1965, předčila očekávání a přiblížila se deset let starému rekordu.

„Myslím, že není významnější akce, která by takto zviditelnila Českou republiku po celém světě,“ podotkl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček. „Tak krásná celková návštěva nás opravdu těší, je důkazem toho, že šampionát MotoGP na Masarykův okruh patří, a jsme nadšení, že v této tradici budeme pokračovat i v následujících letech. Enormního zájmu fanoušků si velmi vážíme. Organizačně se jedná o skutečně náročnou akci a pro příští ročníky intenzivně zapracujeme na tom, abychom vše posunuli zase dál.“

Rekord návštěvnosti nepadl, zato na trati se to jimi hemžilo. Díky novému povrchu, do kterého vlastník Automotodromu Brno investoval více než 180 milionů korun, patří nyní Masarykův okruh mezi nejrychlejší na světě a oceňovali ho také samotní jezdci. „Na trať jsme slyšeli jen samá slova chvály,“ uvedl Šťovíček.

„Mokrá varianta“ parkování přinesla v sobotu problémy

Páteční déšť zapříčinil, že se v sobotu ráno nedalo využít parkoviště na poli v blízkosti okruhu. Tzv. mokrá varianta, při které auta parkovala na přilehlých komunikacích, zapříčinila značné problémy v dopravě.

Svozové autobusy Dopravního podniku města Brna stály v kolonách spolu s návštěvníky přijíždějícími auty, nedařilo se zajistit jejich obrátkovost a na přestupním uzlu u bohunické nemocnice se hromadily davy netrpělivých fanoušků. „Přesto jsme posílili dopravu o deset vozů a ve spolupráci s Policií ČR jsme autobusy operativně nechali projíždět protisměrem, abychom cestující na místo konání akce přepravili co možná nejrychleji,“ sdělil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Nakonec se vše podařilo vyřešit a parkovací plochu otevřít. „V neděli už všechno probíhalo i přes nebývalý zájem fanoušků hladce. Je jasné, že při takovém množství diváků se občas vytvoří kolony, ale děkujeme všem, že byli trpěliví, zejména obyvatelům Brna a okolí,“ uvedl tiskový mluvčí Automotodromu Brno Petr Boháč.

60 autobusů, 15 dispečerů v terénu

Dopravní podnik zajišťoval přepravu na Masarykův okruh pomocí tří speciálních linek: P, C a X. Celkem se v oblasti pohybovalo 60 autobusů. Za jejich využití cestující neplatili.

Posílen byl také tramvajový provoz k Fakultní nemocnici Brno, odkud páteřní linka C odjížděla. Kromě běžné tramvajové linky 8 sem mířila i speciální posilová linka P6. Kromě řidičů MHD se na co nejhladší přepravě cestujících podílelo také 15 dispečerů přímo v terénu.

Motorky odjely, na řadě jsou data

Ke zveřejněnému počtu diváků budou postupně přibývat další údaje. V srpnu budou k dispozici data mobilních operátorů o pohybech domácích a zahraničních návštěvníků, z nichž zjistíme zemi původu, respektive kraj původu u domácích, jak dlouhou dobu zde strávili nebo jak se pohybovali mezi okruhem a centrem. Rovněž v srpnu budou dostupná data z Dotykačky, která ukážou, jestli a jak se změnily ceny v oblasti gastronomie (jídlo a nápoje) a jaké byly útraty návštěvníků v době MotoGP.

Na podzim by k tomu měly přibýt oficiální informace Českého statistického úřadu o počtu ubytovaných turistů a počtu strávených nocí v hromadných ubytovacích zařízeních za měsíc červenec, s rozdělením dle původu na domácí a zahraniční hosty.

Zásadní roli bude hrát očekávaná studie Vysoké školy ekonomické v Praze, kterou zadával Autoklub ČR. Kumulovaný přínos pro region, podnikatele a stát z daní, ubytování a spotřeby návštěvníků bude podle očekávání v řádech nižších stovek milionů korun. Tuto částku by studie měla upřesnit. Jejím cílem je zhodnotit ekonomické dopady konání závodu MotoGP v Brně na základě reálných dat, odhadnout náklady a výnosy z realizované akce na různých úrovních (ČR, Jihomoravský kraj, město Brno a místa v okolí okruhu – městská část Žebětín, obce Ostrovačice, Popůvky) a také popsat přímé a nepřímé dopady na poskytovatele zboží a služeb (restaurace, ubytovatelé, dopravci) i na jejich subdodavatele. Data pro studii pocházejí přímo od návštěvníků akce.

Pořadateli mistrovství jsou Autoklub ČR a Automotodrom Brno. Z veřejných prostředků jej podpořila Národní sportovní agentura, město Brno a Jihomoravský kraj (celkem 170 milionů korun). Organizátoři pracovali s rozpočtem 320 milionů korun. Nejvyššími výdaji byly mandatorní částky – promotérský a zalistovací poplatek, DPH a další poplatky, které činily dohromady 220 milionů korun. Pořadatelé očekávali příjem ze vstupného ve výši 125 milionů, přesná čísla budou známa v následujících dnech.

Další články z rubriky

Nejnovější články