Moravská galerie připomíná Inez Tuschnerovou, svéráznou osobnost textilního umění - Tiskový servis

Moravská galerie připomíná Inez Tuschnerovou, svéráznou osobnost textilního umění

  • 14. září 2018
  • 2 minuty čtení

(mak) – Až do 27. ledna příštího roku bude v Pražákově paláci k vidění retrospektivní výstava, kterou se do povědomí veřejnosti vrací brněnská výtvatnice, akademická malířka a kostýmní návrhářka Inez Tuschnerová.

Moravská galerie připomíná Inez Tuschnerovou, svéráznou osobnost textilního umění
Moravská galerie připomíná Inez Tuschnerovou, svéráznou osobnost textilního umění

Jméno Inez Tuschnerové (1932–2015) je u nás i ve světě spojováno především s unikátními technologiemi zpracování netkaných textilií art protis a artaig, které byly vyvinuty ve Výzkumném ústavu vlnařském v Brně a výtvarnice k tomu byla v 60. letech přizvána. Začala s nimi pracovat jako jedna z prvních, navíc ve velkém měřítku. V celém jejím díle, včetně volné tvorby či kostýmních návrhů, je patrná výrazná expresivita a individualistický a svérázný přístup, který si pod rouškou „výzkumu a technologického experimentování“ mohla dovolit i v normalizační atmosféře.

„Zajímavý a unikátní je především způsob, jak Tuschnerová s technologiemi art protis a artaig nakládala. Často spolupracovala s architekty a emancipovala textilní dílo jako svébytný trojrozměrný objekt. Její textilní dekorace mnohdy pokrývaly celý interiér jako například ve vinárně hotelu Slovan v Košicích,“ popsala jedna z kurátorů výstavy Andrea Březinová. „Žádná z realizací v architektuře se bohužel nedochovala – nepřežily 90. léta, která vyznávala jiný estetický ideál. Návštěvníci výstavy je však uvidí na dobových fotografiích,“ dodala kurátorka.

Expozice se také věnuje neopominutelné součásti tvorby brněnské umělkyně, kterou tvořily kostýmní návrhy pro divadlo. Spolupracovala s předními českými divadelními scénami a vytvořila pro ně návrhy ke stovce inscenací, např. k Janáčkovým operám Osud, Káťa Kabanová či Věc Makropulos. „Její návrhy tvoří svým výrazným výtvarným rukopisem samostatná umělecká díla, která jsou úzce propojena s autorčinou volnou tvorbou i textilními pracemi na poli užitého umění,“ zdůraznil muzikolog a spolutvůrce výstavy Jiří Zahrádka, který zachránil část pozůstalosti Inez Tuschnerové a věnoval ji Moravské galerii.

Jedním z nejzajímavějších děl na výstavě bude jistě objekt Střelnice, kterým výtvarnice zareagovala na události v srpnu 1968 a který byl prezentován na prestižním bienále tapiserie v Lausanne. Bienále navštívil i slavný rakouský malíř Oskar Kokoschka, u něhož Tuschnerová krátce studovala. Moravská galerie tak Střelnici představí veřejnosti po bezmála 40 letech. Dílo původně doprovázela hudba Pavla Blatného, která se nedochovala, proto ho nově doprovodí skladba brněnského skladatele Jaroslava Šťastného alias Petera Grahama.

Společně s výstavou Inez Tuschnerové byla v Atriu Pražákova paláce zahájena také výstava minimalistických objektů výtvarníka Tomáše Hlaviny nazvaná Jedno a mnohé.
Více informací o výstavách naleznete na stránkách www.moravska-galerie.cz.

Další články z rubriky