Přeskočit na obsah

Ministerstvo dopravy rozhodlo o nádraží. Má být u řeky

30. května 2018 2 minuty čtení
(tis) – Centrální komise Ministerstva dopravy dnes vybrala variantu přestavby celého železničního uzlu Brno. Na základě studií proveditelnosti, názoru odborníků, vyjádření zástupců dotčených měst, Správy železniční dopravní cesty a s přihlédnutím na poslední jednání řídícího výboru k železničnímu uzlu Brno a jednání se zástupci železničních dopravců je vybranou variantou přesunutí železničního uzlu k řece.

Brněnský železniční uzel je v současnosti přetížený a vlaky mají mnohdy problém tudy projet. Komise Ministerstva dopravy dnes rozhodla o jeho přemístění do místa dnešního Dolního nádraží. Tato takzvaná varianta u řeky je výhodnější i v případě vedení vysokorychlostní tratě. „Jsem rád, že centrální komise Ministerstva dopravy podpořila rozhodnutí brněnských a krajských zastupitelů. Po letech diskuzí jsme dospěli k jednotnému stanovisku a nyní již nic nebrání samotné realizaci přestavby nádraží. Brno si to zaslouží,“ komentoval rozhodnutí primátor statutárního města Brna Petr Vokřál. 

Centrální komisí doporučená projektová varianta je označována jako Varianta A – Řeka. Tato varianta vychází z platného územního plánu Brna. „Přesun prospěje především městu Brnu a dělá prostor pro organický rozvoj jeho centra," říká ministr dopravy Dan Ťok.

SŽDC ještě zpracuje technicko-ekonomické prověření průjezdnosti nákladní dopravy pro vybranou variantu. Tu je možné realizovat ve čtyřech možných alternativách lišících se zapojením trati od Chrlic do hlavního nádraží a uspořádáním tratí od Břeclavi a od Střelic do hlavního nádraží. Komise  doporučila konkrétně podvariantu Ab.

Podle Centrální komise ministerstva jsou všechny projektované varianty, ať již varianta A – Řeka, nebo varianta B – Petrov, ekonomicky výhodné. Ovšem vyšší riziko úpravy železničního uzlu ve stávajícím uspořádání jsou nutné změny územně-plánovací dokumentace ze strany Brna, což by mohlo ohrozit, oddálit nebo znemožnit celou realizaci železničního uzlu. I z tohoto důvodu komise upřednostnila variantu u řeky.

Ministerstvo dopravy nyní zpracuje podrobnou zprávu pro vládu, kde popíše výhody vybrané varianty. Náklady na celou přestavbu železničního uzlu jsou dle vybrané varianty Ab zatím odhadovány na 43,1 miliard korun (40,8 mld. železniční část, 2,3 mld. pak tvoří náklady na související městskou infrastrukturu). 

Ze závěrů centrální komise také vyplývá, že technické řešení bude připraveno tak, aby případně umožnilo realizaci Severojižního kolejového diametru.

Centrální komisi Ministerstva dopravy tvoří zástupci ministerstva, Státního fondu dopravní infrastruktury a k tématu železničního uzlu Brno byli přítomni i zástupci Správy železniční dopravní cesty a primátor města Brna.

Mohlo by vás dále zajímat

Nové wellness centrum na Kraví hoře. Foto: Marie Schmerková
Vyšel říjnový Brněnský metropolitan

Tento týden najdete ve svých schránkách aktuální Brněnský metropolitan. Dočtete se o nedávno dostavěném wellness centru na Kraví hoře i o novém způsobu třídění kovů do žlutých kontejnerů na plast. Do testovacího provozu vstoupila nová tramvajová trať do kampusu. A vodojemy na Žlutém kopci hlásí otevřeno, vstupenky jsou k mání i online.

Nejnovější články

Výstava ukazuje, jak by studenti využili část areálu Tepláren, foto: MMB
Výstava ukazuje, jak by studenti využili část areálu Tepláren

Co s průmyslovými budovami v mezidobí, kdy je přestanou využívat Teplárny Brno a než se území přebuduje na tzv. chytrou čtvrť Špitálka? Nad tím se zamýšleli studenti tří brněnských univerzit v soutěži MUNISS, kterou každoročně pořádá město. Jejich nápady teď prezentují výstavní panely v ulicích města.

V anketě se lidé těsně vyjádřili pro rozšíření parku na místo stávajících likusáků, foto: Hvězdárna Brno
Anketa o likusáky: Výsledek je těsný, město bude hledat koncepční řešení s VUT

Přes patnáct set lidí se zapojilo do ankety, která řešila budoucnost pěti likusáků na Kraví hoře. Výsledky hovoří těsně pro jejich odstranění a rozšíření parku. Vzhledem k vyrovnanému hlasování bude ale město brát v úvahu i potřeby kreativců, kteří zde dnes mají zkušebny a ateliéry. Koncepční řešení chce hledat s VUT, majitelem zbylé, rozsáhlejší části areálu.

Milostivé léto II trvá až do konce listopadu. Dlužníci mají šanci zbavit se exekucí a splatit pohledávky
Milostivé léto II trvá až do konce listopadu. Dlužníci mají šanci zbavit se exekucí a splatit pohledávky

Do 30. listopadu 2022 mají lidé šanci ukončit některé exekuce, které v minulosti vznikly z veřejnoprávních dluhů, a to za výhodných podmínek. Již druhé Milostivé léto začalo 1. září.

Bývalá mateřská škola na Bieblově míří do dražby
Bývalá mateřská škola na Bieblově míří do dražby. Zájemci si místo prohlédnou 5. října

Do veřejné dobrovolné dražby míří další nevyužívaný objekt, a to na ulici Bieblova. Je jím bývalá mateřská škola s pozemkem. Společnost CD CENTRUM COMS, která má dražbu na starosti, naplánovala na 5. října 2022 prohlídku objektu a dotčených pozemků.