Přeskočit na obsah

Lidé rozhodnou o pojmenování zrekonstruované historické lodi

26. února 2020 4 minuty čtení
(gak, rob) - Obyvatelé města Brna budou moci v průběhu března rozhodnout o novém pojmenování lodi postavené v letech 1954 až 1955 zaměstnanci dopravního podniku. Loď původně nesla název Moskva, ale v roce 1992 byla na žádost tehdejšího primátora přejmenována na Dallas. Po vyřazení historické lodi z provozu však jméno Dallas převzala nová loď, a proto je po rekonstrukci historického plavidla potřeba vybrat nové jméno.

Po konzultaci s památkáři byly jako možné varianty pojmenování zvolileny názvy Moskva, Bratislava a Morava. Moskva je historické jméno zrekonstruované lodě, Bratislava by se držela tradice, kdy stávající flotila nových lodí nese názvy podle brněnských partnerských měst. Morava zase představuje odkaz na loď, která společně s lodí Brno zahajovala v roce 1946 provoz lodní dopravy na přehradě.

Anketa o nové pojmenování znovuzprovozněné lodi Dallas se uskuteční od 1. do 31. března na webu Brno iD. Hlasovat mohu pouze lidé s plně ověřeným „FULL“ účtem. Dalším způsobem, jak hlasovat, je osobně na pobočkách Knihovny Jiřího Mahena a Turistického informačního centra na Panenské. Ve všech případech mohou hlasovat pouze lidé starší 15 let s trvalým pobytem v Brně. Výsledky ankety budou závazné.

Nově pojmenovaná loď se do stávající flotily zařadí v průběhu letních měsíců letošního roku.

Historie lodi

Dvoupalubovou elektrickou motorovou osobní loď Moskva začali svépomocí stavět zaměstnanci dopravního podniku v roce 1954, do provozu byla uvedena o rok později. V letech 1981 až 1985 byla rekonstruována a v pravidelném provozu sloužila do konce plavební sezóny 2011. Na počest nového partnerského města byla v roce 1992 přejmenována na Dallas. Loď byla v pravidelném provozu do konce plavební sezóny 2011. K vyřazení z Rejstříku plavidel Státní plavební správy došlo 19. 2. 2013. V květnu 2013 byla loď v souladu se zákonem č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, v platném znění prohlášena Ministerstvem kultury České republiky za kulturní památku pod evidenčním číslem 105128.

V březnu roku 2016 byl, a to mimo jiné v souvislosti s probíhajícím programem DPMB, a. s., na provoz retro vozidel, zahájen proces možného znovuzprovoznění plavidla. Po konzultaci s dotčenými institucemi (Státní plavební správa, Národní památkový ústav atd.) byla zadána a následně zpracována studie proveditelnosti rekonstrukce plavidla. Studie posoudila možnost zpětného uvedení lodě do provozu, tj. provedení základního porovnání charakteristických prvků konstrukce s požadavky platné legislativy, návrh řešení se zohledněním statutu kulturní památky a rámcově ohodnocení investičních nákladů rekonstrukce. Navržený postup rekonstrukce byl akceptován mj. Národním památkovým ústavem.

Práce, které probíhají od jara loňského roku, zahrnují opravu hlavní paluby (výměnu původní dřevěné za ocelovou plynotěsnou), kormidelního systému, interiéru, elektroinstalace, dnové a boční obšívky (ocelové opláštění podponorové části plavidla), vodotěsné přepážky, požárního a drenážního systému a další úkony. Prioritou je v celém projektu oprav rekonstrukce stávajících částí – například opravy hlavního pohonu (původního elektromotoru Škoda TIS) nebo původních oken z tramvají. Prvky, které nebude možné zachovat, jsou nahrazovány novými dle dobové situační studie tak, aby se v nejvyšší možné míře podobaly původním. Všechny fáze rekonstrukce, od schvalování projektu až po samotnou realizaci, probíhají pod dohledem několika subjektů: Národního památkového ústavu v Brně, Odboru památkové péče Magistrátu města Brna, inspekční organizace Československý Lloyd a vedení DPMB. 

Ke dni 31. 10. 2019 byly realizovány nejnáročnější části oprav. Jde o etapu, během které se prováděla výměna a tvarování žebrování a dnové a boční obšívky, oprava vodotěsných přepážek, montáž nové plynotěsné hlavní paluby, vyrovnání deformovaných částí tělesa a podobně. Další práce budou mj. na instalaci požární a sanitární soustavy nebo kormidelního a kotevního zařízení. Na základě harmonogramu prací zhotovitele dle uzavřené smlouvy platí, že loď se do stávající flotily zařadí do 30. 6. 2020.

Celkové náklady na rekonstrukci činí 15,6 mil Kč. V částce 5 000 000,- Kč je projekt spolufinancován z Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech Ministerstva pro místní rozvoj. Renovaci provádí společnost JESKO CZ s. r. o., Pardubice – Studánka.

Mohlo by vás dále zajímat

Nové wellness centrum na Kraví hoře. Foto: Marie Schmerková
Vyšel říjnový Brněnský metropolitan

Tento týden najdete ve svých schránkách aktuální Brněnský metropolitan. Dočtete se o nedávno dostavěném wellness centru na Kraví hoře i o novém způsobu třídění kovů do žlutých kontejnerů na plast. Do testovacího provozu vstoupila nová tramvajová trať do kampusu. A vodojemy na Žlutém kopci hlásí otevřeno, vstupenky jsou k mání i online.

Nejnovější články

Faktor K v Káznici na Bratislavské
S drakem v oblacích objevujte možnosti kultury

Kultura, sport nebo rodinné aktivity si o víkendu berou vládu nad Brnem. Do nebes vystoupají účastníci Brněnského kotólu, tvořit z přírodnin můžou děti na špilberské Hlídce a vypustit draka z letního úkrytu zase na Kraví hoře. Faktor K, Next wawe či Be2Can přináší výjimečné umělecké počiny do nevšedních míst.

Mezi občanské návrhy Dáme na vás už lidé rozdali tisíc lajků, zdroj: MMB
Mezi občanské návrhy Dáme na vás už lidé rozdali tisíc lajků

Kruhový objezd na přehradě, vteřinový odpočet u semaforů nebo třeba budování veřejných WC. Lidé už do tzv. občanských návrhů vložili přes osmdesát nápadů, jak zlepšit Brno. Vyjadřovat se k nim od první chvíle může i veřejnost. 

Zkušební provoz tramvajové tratě do kampusu. Foto: Marie Schmerková
První cestující pojedou tramvají do kampusu v prosinci

Přímé spojení centra s bohunickým kampusem, provoz MHD bez závislosti na aktuální dopravní situaci, snížení ekologické zátěže a větší komfort pro 40 tisíc cestujících denně. To vše přinese nová tramvajová trať do kampusu. První zkušební jízda se uskutečnila 15. září, první cestující se tudy svezou 10. prosince letošního roku.

Kampaň Brno narůžovo cílí na prevenci rakoviny prsu.
Brno narůžovo přináší prevenci rakoviny prsu do brněnských ulic

Růžovou barvu si vzaly za svou pravidelné říjnové akce spojené s osvětou týkající se rakoviny prsu a podpory onkologických pacientů. Akce probíhají po celém světě a Brno není výjimkou. Celý měsíc proto bude narůžovo.